Elektrisch
Elektrisch

Elektrische 45 km auto’s: compacte mobiliteit met stekker

Elektrische 45 km-auto’s zijn compacte voertuigen waarmee je maximaal 45 km/uur kunt rijden. Ze zijn ideaal voor korte ritten, vooral in de stad natuurlijk, milieuvriendelijk en geschikt voor jongeren vanaf 16 jaar met een brommerrijbewijs. Maar zijn ze veilig, praktisch en echt het overwegen waard?

Wat is een 45 km-auto precies?

Een 45 km-auto is een zeer compacte ‘auto’ waarvan de topsnelheid is begrensd tot 45 km/uur. Ze vallen in de categorie ‘brommobiel’. Juridisch zijn het dus geen auto’s, maar brommers op vier wielen. Daarom gelden er ook andere regels voor het gebruik van 45 km-auto’s.

In Nederland mag je met een 45 km-auto de weg op als je 16 jaar of ouder bent en een AM-rijbewijs hebt. Dat is het rijbewijs dat je ook nodig hebt voor een brommer of scooter. Heb je een autorijbewijs (B), dan mag je ook in een 45 km-auto rijden – dan hoef je niet opnieuw examen te doen.

Wat betreft verzekering geldt dat een WA-verzekering verplicht is – net als een scooter en brommer moet ook de 45 km-auto minimaal tegen wettelijke aansprakelijkheid zijn verzekerd. Daarentegen hoef je geen motorrijtuigenbelasting te betalen voor een 45 km-auto, ook niet als die fossiele brandstof gebruikt. Elektrische versies zijn bovendien vrijgesteld van BPM.

Voor- en nadelen van elektrisch 45 km-auto

Het grote voordeel van een elektrische 45 km-auto is dat hij emissievrij rijdt. Prettig in de bebouwde kom, waar je vaak moet stoppen en weer optrekken. Dankzij de elektromotor rijdt een 45 km-auto geruisloos. Thuis, op school of op je werk plug je de lader simpelweg in het gewone huishoudelijke stopcontact of aan een openbaar laadpunt.

Elektrische 45 km-auto’s zijn zeer compact, zodat je ze gemakkelijk kunt parkeren. Nadeel is de beperkte snelheid: met 45 km/uur kun je niet heel veilig op provinciale wegen rijden. En op de snelweg mág je niet komen. Voor de meeste ritten buiten de bebouwde kom is een 45-km-auto gewoon ongeschikt.

Ook de actieradius is bescheiden. De meeste elektrische 45 km-auto’s komen tussen de 50 en 80 kilometer ver op een volle batterij. Dat is vaak voldoende, maar je moet er wél rekening mee houden. Het comfort is beperkt: het interieur is krap en door de korte wielbasis is het weggedrag vrij primitief.

Afmetingen, gewicht en veiligheid

De meeste elektrische 45 km-auto’s zijn nog geen 2,5 meter lang en slechts 1,2 meter breed. Het gewicht ligt meestal tussen de 400 en 500 kilogram. Met hun geringe gewicht richten ze minder schade aan bij een ongeluk, maar ze zijn zelf ook kwetsbaarder. Maar voorkomen is sowieso beter dan genezen.

Veiligheid is dan ook een belangrijk aandachtspunt. Een 45 km-auto moet voldoen aan de eisen voor brommobielen en die liggen lager dan die voor gewone auto’s. Dat betekent: geen airbags, geen geavanceerde rijhulpsystemen en slechts een eenvoudige kooiconstructie. In een botsing met een normale auto ben je als bestuurder van een 45 km-auto vrij kansloos. Toch zijn ze wel veiliger dan scooters en brommers, zeker bij een aanrijding van opzij. Je zit immers enigszins beschermd en je draagt natuurlijk een veiligheidsgordel. De 45 km-auto is een tussenoplossing – ideaal voor wie wat meer beschutting wil zonder een volwaardige auto te moeten kopen.

Waar mag je rijden met een 45 km-auto?

Een 45 km-auto mag in principe overal rijden waar brommobielen zijn toegestaan. Dat is op de rijbaan – en niet op het fietspad – binnen de bebouwde kom, op wegen met een maximumsnelheid tot 80 km/uur en sóms op fietspaden buiten de bebouwde kom – als dat expliciet is aangegeven met een bord. Je mag met een 45 km-auto niet op auto- en snelwegen komen.

Actuele modellen

Het aanbod van elektrische 45 km-auto’s groeit. Vooral Stellantis zet zwaar in op de 45 km-auto en biedt drie modellen aan die technisch gelijk zijn, maar ieder toch een beetje hun eigen stijl hebben:

  • De Citroën Ami was er als eerste. Deze tweezitter oogt modern, met symmetrische deuren en een minimalistisch interieur. Hij is 2,41 meter lang, rijdt maximaal 45 km/uur en haalt zo’n 75 kilometer op een volle accu.

  • De Fiat Topolino is een nostalgischer ogende variant met retrolooks, ontworpen voor de Italiaanse markt maar ook in Nederland leverbaar. Ook dit model is 2,53 meter lang en heeft dezelfde techniek als de Ami.

  • De Opel Rocks Electric (voorheen Rocks-e) is de Duitse tegenhanger. Hij oogt iets stoerder en meer ‘automotive’ dan zijn broertjes, maar biedt verder exact dezelfde aandrijflijn en actieradius.

Alle drie zijn leverbaar met en zonder deuren, met een 5,5 kWh accu die in 3 tot 4 uur is op te laden via een normaal stopcontact.

Andere actuele modellen zijn de XEV Yoyo, een futuristische brommobiel met grotere actieradius (tot 100 km), en de Silence S04, een iets robuustere vierwieler uit Spanje. Ook de Franse fabrikant Ligier blijft actief in dit segment, net als Micro Mobility Systems met de Microlino.

Gebruikte elektrische 45 km-auto’s

De markt voor tweedehands elektrische 45 km-auto’s is nog relatief jong. Dat komt doordat het aanbod pas de laatste jaren groeit. Toch zijn er op de Nederlandse occasionmarkt steeds meer gebruikte exemplaren te vinden, vooral van de Opel Rocks Electric, de Citroën Ami en de Fiat Topolino, maar in mindere mate ook de elektrische Renault Twizy. Ook van Ligier en Aixam zijn inmiddels elektrische versies op de occasionmarkt verschenen.

Let goed op bij de aanschaf van een occasion: de toch al beperkte actieradius van oudere modellen kan nóg beperkter zijn als de batterij verouderd is. Controleer ook of het laadkabeltype geschikt is voor jouw situatie en of het remsysteem en de ophanging goed zijn onderhouden. De techniek is relatief eenvoudig, maar als onderdelen schaars zijn kunnen reparaties prijzig uitpakken.

Zijn het echte auto’s of bromfietsen?

Officieel zijn 45 km-auto’s dus brommobielen, géén auto’s. Ze zijn juridisch te vergelijken met een bromfiets. Dat merk je ook in de regelgeving: geen APK-plicht, geen helmplicht als de 45 km-auto een gordel heeft en beperkte rijbevoegdheid.

Toch voelen sommige modellen als een ‘echte’ auto. Vooral de Topolino en de Microlino Lite hebben een heus dashboard, portieren, airco en zelfs infotainment. Maar technisch zijn ze eenvoudig: geen stuurbekrachtiging, trommelremmen, geen crashtests. Verwacht dus niet het comfort of de bescherming die je van een gewone auto zou krijgen.

Voor jongeren of ouderen die niet in een auto mogen of willen rijden, zijn 45 km-auto’s echter perfect. Vooral als stadsauto is een elektrische 45 km-auto ideaal.

Leuke feitjes over elektrische 45 km-auto’s

  • Wist je dat de Citroën Ami in sommige landen ook als thuisbezorgvoertuigje wordt ingezet, bijvoorbeeld door pizza- en pakketdiensten? Dankzij het kleine formaat en de lage kosten is hij ideaal voor leveringen in smalle straten.

  • Een ander leuk weetje: de Fiat Topolino is leverbaar met een stoffen vouwdak en zonder echte portieren – een speelse knipoog naar het idee van een strandautootje.

  • Ook interessant: de meeste elektrische 45 km-auto’s kunnen zonder aparte laadpaal worden opgeladen via een gewoon stopcontact. Handig als je geen oprit hebt, maar wel een verlengsnoer uit je keukenraam kunt leggen.

Veelgestelde vragen

Deel artikel

Alle artikelen

Tips voor elektrische auto kopen

Advies · Besluit en aankoop

Wat zijn de prijzen van elektrische auto's, nu en in de toekomst?

Advies · Besluit en aankoop

Welke elektrische auto kies je?

Advies · Besluit en aankoop
Ontdek meer