Vanaf 1 januari 2025 zijn er in Nederland geen directe subsidies meer beschikbaar voor particulieren die een elektrische auto kopen of private leasen. De Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) die sinds 2020 liep, is definitief beëindigd. Hoewel de SEPP-regeling is gestopt, zijn er in 2025 nog enkele fiscale voordelen voor elektrische auto's:
Motorrijtuigenbelasting (MRB): volledig elektrische auto's krijgen in 2025 een korting van 75% op de MRB. Dit betekent dat je slechts een kwart van het reguliere tarief betaalt. Vanaf 2026 wordt deze korting afgebouwd en vanaf 2030 betaal je het volledige tarief.
Bijtelling voor zakelijk rijders: in 2025 geldt voor volledig elektrische auto's een bijtelling van 17% over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde. Voor het bedrag boven de € 30.000 geldt het reguliere bijtellingstarief van 22%. Deze regeling is van toepassing voor een periode van 60 maanden vanaf de eerste tenaamstelling.
BPM (Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen): vanaf 2025 zijn elektrische auto's niet langer vrijgesteld van BPM. Er geldt een vast BPM-tarief van € 667 per auto.
Hoewel directe subsidies zijn afgeschaft, investeert de overheid in 2025 meer in de laadinfrastructuur en het stimuleren van de tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen. Daarnaast bieden sommige gemeenten of provincies mogelijk lokale stimuleringsmaatregelen aan, zoals subsidies voor laadpalen of parkeerfaciliteiten voor elektrische voertuigen. Het is raadzaam om bij je eigen gemeente na te gaan welke regelingen beschikbaar zijn.
Er zijn nog steeds fiscale stimuleringsregelingen voor bedrijven die elektrische voertuigen aanschaffen of leasen. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste regelingen:
Met de MIA kunnen ondernemers tot 45% van de investeringskosten van bepaalde elektrische voertuigen fiscaal aftrekken van de winst. Deze regeling geldt met name voor:
Let op: volledig elektrische personenauto’s komen sinds 2022 niet meer in aanmerking voor de MIA.
De VAMIL biedt ondernemers de mogelijkheid om 75% van de investeringskosten voor milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen, zoals elektrische bestelauto’s, willekeurig af te schrijven. Dit kan leiden tot een liquiditeits- en rentevoordeel.
De SEBA biedt een subsidie van 10% van de netto catalogusprijs, met een maximum van € 5.000 per voertuig, voor de aanschaf of lease van nieuwe, volledig elektrische bedrijfsauto’s in de voertuigcategorieën N1 en N2. Deze regeling loopt tot en met 2025.
Voor investeringen tussen € 2.801 en € 129.194 kunnen ondernemers tot 28% van het investeringsbedrag aftrekken via de KIA. Deze regeling is van toepassing op algemene bedrijfsmiddelen, waaronder elektrische voertuigen. De KIA kan worden gecombineerd met de MIA, mits aan de voorwaarden wordt voldaan.
Het aanvragen van stimuleringsregelingen voor elektrische voertuigen als bedrijf gebeurt meestal via overheidsinstanties zoals de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) of via de Belastingdienst. Hieronder een overzicht van hoe je dit aanpakt per regeling:
Milieu-investeringsaftrek (MIA) & VAMIL
Aanvragen via de RVO. Je moet binnen 3 maanden na aankoop of het sluiten van de leaseovereenkomst de investering melden via het digitale eLoket van de RVO. Je hebt hiervoor eHerkenning nodig (niveau 2+). Na goedkeuring verwerk je de aftrek in je belastingaangifte via de Belastingdienst.
SEBA (Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s)
Ook voor de SEBA-subsidie klop je aan bij de RVO. Vraag de subsidie aan voordat je een definitieve koop- of leaseovereenkomst sluit. Aanvragen via eLoket met eHerkenning (niveau 2+). Na goedkeuring heb je 12 maanden om het voertuig te laten registreren op jouw bedrijfsnaam.
Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA)
De KIA hoef je niet apart aan te vragen. Verwerk de investering in je aangifte inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting. De accountant kan dit regelen in de aangifte.
Vanaf 1 januari 2025 is het niet meer mogelijk om als particulier subsidie aan te vragen voor de aanschaf of private lease van een elektrische auto via de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Deze regeling is definitief gesloten. Hoewel directe subsidies zijn afgeschaft, zijn er in 2025 nog enkele fiscale voordelen. In 2025 betaal je voor volledig elektrische voertuigen slechts 25% van de reguliere wegenbelasting. Dit voordeel wordt vanaf 2026 verder afgebouwd en vanaf 2030 betaal je het volledige MRB-tarief. Let daar dus op bij het afsluiten van een private leasecontract.
Elektrische auto's hebben doorgaans lagere energiekosten per kilometer en minder onderhoud nodig dan auto's met een verbrandingsmotor. Daarmee blijft elektrisch rijden aantrekkelijk vanwege de lagere gebruikskosten. Het is raadzaam om bij je gemeente na te gaan of er lokale stimuleringsmaatregelen zijn, zoals subsidies voor laadpalen of parkeerfaciliteiten voor elektrische voertuigen.
Er is echter gunstig nieuws. De prijzen van elektrische auto’s veranderen snel en ze zijn daardoor niet eens zoveel duurder meer dan vergelijkbare brandstofauto’s. Waar EV’s vroeger vooral in het premiumsegment te vinden waren, verschijnen er nu steeds meer betaalbare modellen op de markt. Tegelijkertijd zien we schommelingen in de markt door onder andere overheidsbeleid, batterijprijzen en de komst van nieuwe spelers zoals Chinese merken.
De afgelopen tien jaar zijn de prijzen van elektrische auto’s geleidelijk gedaald, mede dankzij technologische innovaties en toenemende productievolumes. Waar een elektrische auto in de beginjaren vaak fors duurder was dan een vergelijkbare brandstofauto, zien we dat prijsverschillen kleiner worden. Toch is er nog een verschil, vooral bij modellen met een grotere actieradius en geavanceerde technologieën. Daarbij speelt ook mee dat de beschikbaarheid van grondstoffen zoals lithium en kobalt, essentieel voor batterijen, grote invloed heeft op de uiteindelijke verkoopprijs.
Elektrische auto’s schreven de afgelopen jaren sneller af dan brandstofauto’s, maar ook dit verandert. Batterijen gaan langer mee en er is steeds meer vraag naar betaalbare tweedehands EV’s, wat de restwaarde stabiliseert. Daarnaast komt er steeds meer kennis over hoe gebruikte EV-batterijen presteren na jaren gebruik, waardoor kopers meer vertrouwen krijgen in een tweedehands elektrische auto. Een factor die meespeelt in de restwaarde zijn de laadsnelheid en de software-updates die een EV ontvangt. Modellen met snellaadmogelijkheden en een goed accubeheer behouden hun waarde doorgaans beter dan modellen die hier minder goed op scoren.
De berekening van de wegenbelasting of de motorrijtuigenbelasting (MRB) gaat wellicht op de schop in 2025. Sowieso ligt er een plan om de korting van 25% op het volle tarief van de MRB voor een elektrische auto in 2026 naar 30% te verhogen. Deze korting is bedoeld om het hogere gewicht van de elektrische auto door de zware batterij te compenseren. Anders zou een EV in vergelijking met een brandstofauto altijd duurder in wegenbelasting zijn.
Daarnaast wordt gekeken naar een totaal andere berekeningsmethode voor de MRB. Dat die niet meer op basis van ledig gewicht wordt bepaald maar op basis van de oppervlakte die een voertuig inneemt. De hoogte van de belasting wordt dan bepaald door het aantal vierkante meters uit te rekenen via het vermenigvuldigen van de lengte keer de breedte. Of simpel gezegd: hoeveel stoeptegels neemt de auto in als je er vanboven naar kijkt. Of dit doorgaat, is nu nog niet te zeggen. De overheid vindt echter de oppervlaktemethode eerlijker dan de gewichtsmethode.