Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Elektrisch
Elektrisch

De actieradius van de elektrische auto

De actieradius van een elektrische auto is een van de belangrijkste eigenschappen bij het elektrisch rijden. Het bepaalt namelijk hoe ver je kunt rijden op 1 acculading. We vertellen je hier alles wat je moet weten over de actieradius.

Wat is de actieradius?

Bij auto’s die op benzine of diesel rijden kun je snel zien hoe ver je met de auto kunt komen. Dat wordt dan uitgedrukt als het aantal kilometers per liter. We zeggen dan bijvoorbeeld dat de auto 1 op 20 rijdt, wat betekent dat de auto met een liter benzine gemiddeld 20 kilometer kan rijden. Dit wordt ook wel uitgedrukt in het aantal liters per 100 km. Een auto die 1 op 20 rijdt, verbruikt dan 5 liter per 100 kilometer.

Bij elektrische auto’s wordt het bereik van de auto anders aangegeven, namelijk met de actieradius of met de range of het bereik. Dit is de afstand die je met de auto kunt afleggen als je de batterij helemaal hebt opgeladen. Zo kan een actieradius 195 kilometer zijn, of 350 kilometer. Hoe groter de actieradius is, hoe verder je kunt rijden met de auto en hoe minder je afhankelijk bent van de aanwezigheid van laadpalen onderweg.

Hoe wordt de actieradius van een elektrische auto bepaald?

Autofabrikanten bepalen de actieradius van elk elektrisch model wat ze produceren. Hiervoor maken ze gebruik van de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Deze testprocedure bestaat uit meerdere onderdelen. Deze worden gebaseerd op de werkelijke rij-gegevens van bestuurders over de hele wereld. Zo wordt met de WLTP procedure het verbruik van de elektrische auto onder de volgende omstandigheden gemeten:

  • bij hogere snelheid
  • bij grotere afstanden
  • in verschillende rij-omstandigheden
  • bij realistische omgevingstemperaturen
  • met realistischer rijgedrag

De test houdt ook rekening met eventuele optionele uitrusting van de auto die invloed kan hebben op het energieverbruik. Denk aan een warmtepomp of een grotere maat velgen. Alle meetresultaten worden gecombineerd tot een actieradius voor de betreffende auto. Deze actieradius is niet bindend, omdat bijvoorbeeld je rijstijl invloed heeft op het verbruik. Je kunt de WLTP actieradius wel zien als een soort gemiddelde actieradius en deze gebruiken om auto’s onderling te vergelijken.

Hoe kun je de actieradius van je elektrische auto verbeteren?

De WLTP-norm kun je dus zien als een soort doorsnee actieradius voor je auto. Het geeft ongeveer aan hoe ver je kunt komen op 1 acculading. Wil je graag zo ver mogelijk kunnen rijden zonder dat je je auto weer moet opladen? Dan kun je zelf een paar dingen doen om de actieradius te verbeteren.

Om de batterij van je auto zoveel mogelijk te sparen, kun je de verwarming of de airco uitzetten als het niet echt nodig is.Om extra energie te sparen, kun je gebruik maken van regeneratief remmen, wat op elke elektrische auto mogelijk is. Vaak hoef je dan alleen maar je voet van het gaspedaal af te halen om te kunnen remmen.

Andere manieren om de batterij te sparen zijn een warmtepomp aan boord en de juiste bandenspanning. De warmtepomp gebruikt de buitenlucht voor het verwarmen van het interieur van je auto en zo bespaar je energie. Als je banden de juiste spanning hebben, zal je auto ook minder stroom verbruiken. Zo kun je dus op verschillende manieren je actieradius verbeteren.

Welke elektrische auto’s hebben de grootste actieradius?

Vaak zien we bij elektrische auto’s dat een grote actieradius samen gaat met een hoge aankoopprijs voor de auto. Het zijn vaak de duurste auto’s die het verste kunnen rijden. Dan heeft alles te maken met de accu’s die in zulke auto’s zitten. Voor een grote actieradius heb je een accu met veel vermogen nodig en tot voor kort gebruikte alleen Tesla deze accu’s. Vandaar dat de meeste Tesla’s een enorm bereik hebben in vergelijking met andere elektrische modellen, zeker als je kiest voor de Long range versie. Maar daar is de prijs dan ook naar. In tabel 1 staan de 5 automodellen die op dit moment de grootste actieradius hebben.

Tabel 1: De 5 automodellen met de grootste actieradius

Model Actieradius
Tesla Model S 610 km
Ford Mustang Mach-E 600 km
Tesla Model 3 560 km
Tesla Model X 507 km
Polestar 2 470 km

Zoals je kunt zien is Tesla overduidelijk de fabrikant die auto’s levert met het grootste bereik. Op de voet gevolgd door Ford en Polestar, een onderdeel van Volvo.

FAQ

Dat ligt aan je persoonlijke situatie. Als je je auto alleen gebruikt voor je woon-werkverkeer of dagelijkse ritten naar school en weer terug, dan is een actieradius van zo’n 100 km meer dan genoeg. Wil je ook met de auto op vakantie kunnen, dan zul je sneller kiezen voor een Tesla model, bij voorkeur met Long Range, zodat je ruim 500 km ver kunt rijden zonder opladen. Auto’s met een flinke actieradius kosten behoorlijk wat meer dan auto’s met een kleinere actieradius. Denk dus goed na of je meer uit wilt geven aan een auto met een hogere actieradius.

Hoe meer laadpalen er zijn, hoe minder je het risico loopt dat je met een lege accu komt te staan. Als er overal laadpalen zijn, is de kans ook kleiner dat je tijdens je vakantie in de file moet staan om je auto te kunnen opladen. Het opladen van een accu kost al snel 30 minuten, dus hoe meer laadpalen er zijn, hoe sneller je aan de beurt bent. Een thuislader is natuurlijk ook een goede oplossing, maar daar heb je op vakantie dan weer niet zo veel aan.

Ja, dat is mogelijk. Je moet je reis echter wel goed plannen, zodat je op tijd bij een laadpunt bent waar je de accu weer op kunt laden. Als je auto een kleinere actieradius heeft, zul je onderweg vaker moeten laden dan wanneer je auto een grote actieradius heeft.

Alle artikelen

Elektrische Fisker Ocean haalt bereik van maximaal 480 kilometer

Laadpalen - zo laad je je elektrische auto op

Advies · Opladen en verbruik
Ontdek meer