De eerste kentekenplaten in Nederland dateren uit 1898. Toen kreeg elke auto een uniek nummer toegewezen, beginnend bij ‘1’. Dit systeem werd in 1906 vervangen door provinciale kentekens. In 1951 kwam het huidige systeem met landelijke kentekens. Sindsdien heeft Nederland verschillende combinaties en formaten gehad. De gele kentekenplaat zoals we die nu kennen, werd in 1978 ingevoerd.
In Nederland worden kentekens uitgegeven volgens een vast patroon. Dit zijn de combinaties:
Serienummer – jaar van invoering voor personenauto’s – kentekenserie
Serie 1 – 1951 – XX-99-99
2 – 1965 – 99-99-XX
3 – 1973 – 99-XX-99
4 – 1978 – XX-99-XX
5 – 1991 – XX-XX-99
6 – 2000 – 99-XX-XX
7 – 2008 – 99-XXX-9
8 – 2013 – 9-XXX-99
9 – 2015 – XX-999-X
10 – 2019 – X-999-XX
11 – 2023 tot heden – XXX-99-X
12 – ?? – X-99-XXX
13 – ?? – 9-XX-999
14 – ?? – 999-XX-9
Sinds kentekencombinatie 4 gebruikt de RDW geen klinkers meer in het kenteken, met uitzondering van het kenteken voor opleggers. De letters C en Q lijken te veel op een nul. Om die reden worden deze letters niet gebruikt. Verder zijn de volgende lettercombinaties verboden: GVD, KKK, KVT, LPF, NSB, PKK, PSV, TBS, SS en SD (ook niet in lettercombinaties met 3 letters), PVV, SGP en VVD. Voor personenauto’s zijn de volgende medeklinkers toegestaan: G, H, J, K, L, N, P, R, S, T, X en Z. Sinds de elfde kentekenserie worden de medeklinkers L en T niet langer gebruikt voor personenauto’s.
In Nederland kun je geen volledig gepersonaliseerde kentekenplaat krijgen, zoals in sommige andere landen wel het geval is. De standaard combinatie moet worden aangehouden. Wel kun je kiezen voor een luxe kentekenplaat, met een ‘opgehoogd’ lettertype voor een chiquere uitstraling. Een kentekenplaat met naam is niet mogelijk, al kun je wél een kentekenplaathouder met naam laten maken.
De standaard Nederlandse kentekenplaat is geel met zwarte letters. In Nederland hebben we ook nog een witte kentekenplaat voor aanhangers en fietsendragers onder de 750 kilogram. De blauwe kentekenplaat is bedoeld voor oldtimers van vóór 1978. Verder kennen we in Nederland ook de groene kentekenplaat: een tijdelijk kenteken voor handelaren. De plaat is voorzien van een EU-logo en het landcode ‘NL’. Wil je een nieuwe kentekenplaat of een kentekenplaat bestellen? Dan moet dit bij een erkend RDW-bedrijf gebeuren.
Ben je een kentekenplaat verloren? Dan moet je een nieuwe laten maken. Dit kan bij een RDW-erkende leverancier. Bij diefstal moet je aangifte doen. Je krijgt dan een vervangende plaat met een duplicaatcode. Een kentekenplaat wit laten maken is vooral relevant voor aanhangers of fietsendragers. Een duplicaatcode op een kentekenplaat is een cijfer dat aangeeft dat het voertuig een vervangende kentekenplaat heeft gekregen. Dit gebeurt wanneer een kentekenplaat verloren, gestolen of beschadigd is en opnieuw moet worden uitgegeven.
Hoe werkt de duplicaatcode?
De eerste originele kentekenplaat heeft geen duplicaatcode. Bij het vervangen van een kentekenplaat wordt een klein cijfer ‘1’ toegevoegd rechtsboven op de nieuwe kentekenplaat. Als er opnieuw een vervangende kentekenplaat nodig is, wordt de code verhoogd naar ‘2’, en zo verder.
Waarom bestaat de duplicaatcode?
De duplicaatcode voorkomt fraude. Hiermee kan de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) en politie controleren of een voertuig een originele of een vervangende kentekenplaat heeft. Dit is vooral belangrijk bij diefstal en illegaal gebruik van kentekens.
Is je kentekenplaat zoek? Dan moet je bij een RDW-erkende fabrikant een nieuwe plaat laten maken, en die krijgt automatisch de volgende duplicaatcode.
Voor aanhangers onder de 750 kilogram is een witte kentekenplaat nodig, identiek aan die van de auto. Voor zwaardere aanhangers is een apart kenteken verplicht. Een aanhanger kentekenplaat bestellen kan bij een erkende leverancier. Dit geldt ook als je een gele kentekenplaat bestellen moet voor een trailer met eigen kenteken.
Wil je een nettere uitstraling? Dan kun je kiezen voor een luxe kentekenplaat. Dit is een plaat met daarop verdikte letters. Of beter gezegd: opgelegde letters. Daarnaast kun je een kentekenplaat houder personaliseren, bijvoorbeeld met een bedrijfsnaam of grappige tekst.
Een kenteken dat in Nederland is voorbehouden aan diplomatenauto's is herkenbaar aan de combinatie CD- of CDJ- gevolgd door cijfers. Dit speciale kenteken wordt toegekend aan diplomaten, ambassades en bepaalde internationale organisaties die in Nederland gevestigd zijn. CD staat voor Corps Diplomatique en wordt gebruikt voor voertuigen van diplomaten en ambassades.
CDJ is een variant en staat voor Corps Diplomatique Juridisch, bedoeld voor medewerkers van internationale juridische instellingen zoals het Internationaal Strafhof.
Diplomaten zijn vaak vrijgesteld van bepaalde belastingen, zoals BPM en wegenbelasting, en genieten diplomatieke immuniteit. Een diplomaat met een CD-kenteken heeft dus niet alleen een opvallend nummerbord, maar ook bepaalde privileges op de weg. Toch zijn ze in principe gewoon gebonden aan de Nederlandse verkeersregels.
Hoe ziet een diplomaten kenteken eruit?
De kentekenplaat heeft een blauwe achtergrond met witte letters. De combinatie begint altijd met CD- of CDJ- gevolgd door een reeks cijfers. Diplomaten kentekens vallen niet onder de standaard Nederlandse kentekensystemen en worden afzonderlijk beheerd door de RDW.
Wie mag een diplomaten kenteken gebruiken?
Ambassadepersoneel en diplomaten die in Nederland werken, maar ook voertuigen van internationale organisaties, zoals de Verenigde Naties, Europol of het Internationaal Gerechtshof.
De kentekenplaat is meer dan een nummerbord; het is een essentieel onderdeel van je voertuigregistratie. Of je nu een kentekenplaat moet maken vanwege verlies of een witte kentekenplaat moet bestellen voor je aanhanger; er zijn regels waaraan je moet voldoen. Gelukkig zijn de opties breed, van standaard platen tot luxe varianten. En wie weet, misschien komt er ooit een systeem waarmee je écht een persoonlijke touch aan je kenteken kunt geven! En wil je advies over meerdere onderwerpen? Check dan ook onze andere artikelen.