'Je kunt beter gaan lopen of fietsen!', waarschuwen autoreclames in Frankrijk vanaf 1 maart

De toevoeging 'geniet, maar drink met mate' is al tientallen jaren verplicht bij alcoholreclames. In Frankrijk gaan ze per 1 maart een stap verder en wordt een dergelijke waarschuwing ook toegevoegd aan autoreclames: ga fietsen of lopen, overweeg carpoolen, of neem het openbaar vervoer.

Een waarschuwing als 'geniet, maar drink met mate' is bedoeld om consumenten te wijzen op de negatieve effecten van alcohol. Hetzelfde geldt voor de macabere slogans en onheilspellende foto's op sigarettendoosjes. In Frankrijk gaan ze dus verder en wordt het vanaf 1 maart verplicht om automobilisten te wijzen op de drie alternatieven voor autorijden: lopen/fietsen, carpoolen en gebruikmaken van het openbaar vervoer.

Adverteerders kunnen boete krijgen van 50.000 euro

Autoreclames - in print, op de radio, of op televisie - moeten straks voorzien zijn van één van de drie volgende waarschuwingen: "voor korte afstanden, ga lopen of fietsen", "overweeg om te carpoolen", of "neem dagelijks het openbaar vervoer". In bepaalde gevallen moet er ook een hashtag bij: #SeDéplacerMoinsPolluer (wat zoiets betekent als: beweeg zonder te vervuilen). Adverteerders die niet aan de regels voldoen, kunnen een boete krijgen van maximaal 50.000 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel

Alle artikelen

Piepjong automerk van telefoongigant veroverde China en heeft nu Europa in zijn vizier

Autonieuws

Franse milieusticker te laat? Zo voorkom je een boete

Autonieuws

Waarom Kia druk bezig is met een goedkope EV én een nieuwe Picanto op benzine

Autonieuws
Ontdek meer