In Oostenrijk betrapten onze spionagefotografen de nieuwe Volkswagen Tiguan. De auto was nauwelijks gecamoufleerd, zodat we konden zien dat-ie Toyota-achtige trekjes heeft. Vooral de neus oogt erg Aziatisch. Ook technisch heeft de nieuwe Tiguan waarschijnlijk een verrassing in petto.
De ontwerpen van het Italiaanse designhuis Zagato roepen maar twee soorten reacties op: of je vindt ze geweldig, of je vindt ze verschrikkelijk. Hoewel, alleen van de Aston Martin DB7 Zagato en Ferrari GTZ Nibbio worden we hebberig. Van de Bentley Continental GTZ vooral een beetje misselijk.
Eenzijdige ongelukken, waarbij een bestuurder de macht over het stuur verliest, gebeuren vaker met elektrische auto's dan met auto's met een verbrandingsmotor. Dat blijkt uit onderzoek. Het probleem is het instant-koppel van de meeste EV's, dat voor een krachtige acceleratie zorgt.
Zeer binnenkort kunnen Nederlandse EV-kopers kennismaken met de BYD Atto 3. Wij denken dat BYD een blijvertje is en dat de gerenommeerde merken minstens 5 redenen hebben om de BYD Atto 3 goed in de gaten te houden.
Audi viert de dertigste verjaardag van zijn imagobooster redelijk beschaafd, maar van de Duitse tuner G&B Design mocht het wel iets woester. Zij komen met een bodykit waarmee je jouw Audi RS6 van de vorige generatie (C7) de breedste RS6 aller tijden kunt maken.
Tesla blijft zijn nieuwe Roadster maar uitstellen en uitstellen. Dus springt Polestar gretig in het elektrische sportwagen-gat. Dit is de spectaculaire Polestar 6, een open sportwagen met designtrekjes van de aankomende Polestar 5. En hij gaat in productie.
Een nieuwe designstijl voor Skoda. Daar is vast jaren over nagedacht, met een groot team duurbetaalde ontwerpers, marketeers en productmanagers. Maar nee, Skoda schrijft dat het ontwerp van deze Vision 7S in een maandje of wat klaar was.
Elektrische auto's zijn nooit klaar. Met software-updates worden nieuwe functies toegevoegd en bestaande systemen verbeterd. De Volkswagen ID.5 draait op versie 3.0, wat je vooral merkt tijdens het snelladen. De stekker-suv zelf heeft nog steeds voordelen en nadelen. We zetten ze op een rijtje.
Zou Elon Musk gewoon maar wat roepen, of gelooft hij zelf wat hij zegt? Eind dit jaar wordt de definitieve versie van het Full Self-Driving-systeem in de Verenigde Staten uitgerold en mogelijk ook in Europa.
Fox News is een Amerikaanse 'nieuwszender'. We zetten dat laatste woord tussen haakjes omdat het meer overeenkomsten vertoont met Noord-Koreaanse propaganda, maar dan voor de Republikeinse Partij. Het rechtse kanaal vindt het heerlijk om milieubewuste 'celebrities' aan te pakken op hun hypocrisie.
Weet je wat, wij zeggen het gewoon: diesel is top! Efficiënt, koppelrijk en met de moderne filters aan boord relatief schoon. Maar als het niet de belachelijk hoge wegenbelasting is die de dieselrijder dwarszit, dan is het wel de prijs van een liter diesel.
Deze Koenigsegg CC850 is een ode aan de allereerste productieauto van het kleine Zweedse merk: de CC8S. Hij ziet er retro uit, maar herbergt unieke techniek, zoals een handgeschakelde zesbak die kan veranderen in een negentraps automaat. Huh?! Hoe dan?
Dat wordt een interessante interne strijd, want de Volkswagen Group stapt niet alleen met Porsche in de Formule 1, maar ook met Audi. Het merk uit Ingolstadt verschijnt niet volgend jaar al aan de start, maar pas in 2026. En dat heeft alles te maken met nieuwe F1-reglementen.
De Australische deelstaat Zuid-Australië wil een speciaal rijbewijs invoeren voor bezitters van sportwagens. Ook wordt er gedacht aan een verbod op het uitschakelen van veiligheidssystemen. De aanleiding is een dodelijk ongeluk in 2019 met een Lamborghini Huracán.
Het Engelse merk uit Woking zou alleen maar supercars en hypercars bouwen. Een suv? De suggestie alleen al deed het McLaren-hoofdkwartier sidderen van verontwaardiging. Maar ja, de fabrikant kan wel wat pound gebruiken. Dus komt er tóch een concurrent voor de Aston Martin DBX en Lamborghini Urus.
De wat?! De McLaren Soulless? Ja, zo klinkt de naam van de nieuwste Mclaren misschien, maar zielloos is-ie absoluut niet. Sterker nog, de McLaren Solus GT is een verrassende stap terug in de tijd, want aan zijn lijf geen hybridetechniek, stekkers of laadpalen.
Dit is een heel speciale Bentley, want er worden maar 18 exemplaren van de Batur geproduceerd. Maar zo heel speciaal voelt het nieuwste model uit Crewe niet. We zijn een beetje limited edition-moe. Maar rijkaard die van gekkigheid niet meer weten wat ze met hun geld moeten doen, kennelijk niet.
Ja, die zagen we wel aankomen, natuurlijk. In maart onthulde Aston Martin de V12 Vantage. Het merk zei erbij dat het nooit meer een twaalfcilinder in zijn instapmodel zou stoppen. Maar dat geldt niet voor de Vantage Roadster. Want daar komen ook nog 249 stuks van.
Zo simpel kan het zijn bij een elektrische auto. Skoda vernieuwt de software van de Enyaq iV en Enyaq Coupé iV en peutert zo nog wat meer actieradius uit het bestaande batterijpakket. Ook kan de Skoda Enyaq nu sneller laden.
Zoals de Porsche 911 GT3 RS staat tot de 'gewone' GT3, zo staat de Lamborghini Urus Performante tot de 'reguliere' Urus. Hij is sterker, lichter en sneller. Denk alleen niet dat je hier met een messcherpe lichtgewicht te maken hebt.
Een Amerikaanse muscle car, daar moet minstens een 5,0-liter V8 in die 1 liter benzine op 1 kilometer zuipt. Maar tijden veranderen, ook in het land van de lage benzineprijzen. Dit is de Dodge Charger Daytona SRT Concept, met een volledig elektrische aandrijflijn.
De Porsche 911 GT3 is een briljante sportauto. Hij is perfect. Hij is af. Er valt niets meer aan te verbeteren. De nieuwe, 325.200 euro kostende Porsche 911 GT3 RS heeft dan ook een ander doel dan de 'gewone' GT3. Er zit een kenteken voor- en achterop, maar hij voelt zich meer thuis op het circuit.
Tesla blijft zijn nieuwe Roadster maar uitstellen en uitstellen. Dus springt Polestar gretig in het elektrische sportwagen-gat. Dit is de spectaculaire Polestar 6, een open sportwagen met designtrekjes van de aankomende Polestar 5. En hij gaat in productie.
Nee, jouw ogen bedriegen je niet. De suv op deze foto's is inderdaad een Alfa Romeo Tonale. Maar waarom draagt de auto dan niet de typische driehoekgrille, de Scudetto.
Ook Bugatti moet met z'n tijd mee, dus zal de opvolger van de Chiron niet langer een W16-motor hebben. De monsterlijke 8,0-liter unit met vier turbo's drijft sinds de introductie van de Veyron in 2005 alle Bugatti's aan. Deze Bugatti Mistral is de allerlaatste.
De Amerikaanse president Obama introduceerde in 2009 het zogeheten Car Allowance Rebate System. Als je een vieze oude auto inlevert om een efficiënte nieuwe te kopen, krijg je tussen de 3500 en 4500 dollar. Maar wat doen die Amerikanen nou? Die ruilen ook gewoon waardevolle, moderne klassiekers in.
Oké, even uitleggen: een aarsgewei is een brede tatoeage op de onderrug, die je net boven de broek en onder het shirt kunt zien zitten. Zo'n tattoo heeft meestal een tribal-vorm, met allerlei geometrische zwarte lijnen en vormen. Bij deze unieke Porsche 911 zit de 'tatoeage' onder de achtervleugel.
Brabus. Als je die naam hoort, denk je aan 900 pk sterke Mercedes G 63's met hondslelijke koolstofvezel Halfords-onderdelen erop geplakt. 'Power!', zou Jeremy Clarkson zeggen. Dus waren we een beetje verbaasd toen het persbericht over de Mercedes EQS van Brabus binnenkwam.
Meestal is het niet zo'n goed idee om iets illegaals te doen en dat vervolgens op YouTube te posten. De politie kijkt immers ook mee. Maar dat weerhield de bestuurder van een McLaren 720S niet om een 22 minuten durende video te uploaden, waarin hij de ene na de andere verkeersovertreding maakt.
Heb je al moeite om je in de stad aan de limiet van 50 km/h te houden, dan gaan Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht het je nog lastiger maken. De vier grote steden willen zo snel mogelijk toe naar een maximumsnelheid van slechts 30 km/h.
Wij snappen nu even niks van Aston Martin. Deze DBR22 is een prachtige retro-roadster met twaalfcilinder, zonder twijfel, maar vorig jaar was er toch ook al een prachtige retro-roadster met twaalfcilinder: de V12 Speedster? Ze zijn zelfs allebei geïnspireerd op de Aston Martin DBR1 uit 1959.
Ralph Nader noemt de Full Self-Driving Beta-optie van Tesla onverantwoord en gevaarlijk. Maar wie is Ralph Nader? En waarom zouden we naar een 88-jarige man moeten luisteren? In de jaren zestig maakte hij immers onterecht de Chevrolet Corvair kapot met zijn boek Unsafe at Any Speed.
BMW heeft zojuist aangekondigd met waterstofauto's te komen. Ze zijn samen met Toyota ontwikkeld en komen in 2025 op de markt.
Toyota schrijft tijdelijk geen orders voor de Land Cruiser 70. De Japanse fabrikant kan de vraag naar de veertig jaar oude terreinwagen niet aan en probeert naarstig om de wachtlijsten terug te dringen.
Een BMW i4 is er in twee smaken. De 544 pk sterke M50 is er vanaf 73.429 euro, voor een eDrive40 met 340 pk ben je minstens 60.630 euro kwijt. Zit-ie daarmee boven je budget? Geen nood, er komt een nieuwe instapper aan: de BMW i4 eDrive35.
Jeep sluit zijn enige fabriek in China. Het Amerikaanse merk is de inmenging van lokale politici zat. Topman Carlos Tavares ziet de gevolgen van Westerse sancties tegen Rusland en is bang dat er iets soortgelijks gaat gebeuren als China de beslissing neemt om Taiwan binnen te vallen.
Toepasselijk naam: Rodin FZero. Want met zijn 698 kilogram en 1176 pk is de Nieuw-Zeelandse hypercar vast sneller dan de futuristische racers uit de Nintendo-game F-Zero.
De achtste generatie van de Volkswagen Golf krijgt volgend jaar een tussentijdse update. Of er een negende generatie komt, is allesbehalve zeker, geeft Volkswagen toe. Het zou niet rendabel zijn om een nieuwe Golf te ontwikkelen.
In de Verenigde Staten zijn de modellen al geruime tijd leverbaar: de Tesla Model S en Model X Plaid. Beide worden aangedreven door drie elektromotoren, die in totaal 1020 pk leveren. Zet je de Model S in zijn Plaid-modus, dan sprint hij in 2,1 seconden (!) van stilstand naar 100 km/h.
Alleen al vanwege de nieuwe Kia Niro is 2022 een belangrijk autojaar. Kan de nieuwe Niro de oude bestseller doen vergeten? Nou, niet helemaal. We vonden drie voordelen, maar ook drie nadelen.
Als je weleens in een Porsche 911 GT3 hebt gereden, dan weet je wat voor wapen het is. Meer dan dat heb je op de openbare weg simpelweg niet nodig. Daarom is de Porsche 911 GT3 RS ook meer voor circuitgebruik bedoeld. Want op straat is hij gewoon veel te veel.
Als je nu een nieuwe Tesla koopt, ga je per maand betalen voor navigatie. Niet meteen al, maar na acht jaar. Het staat in de kleine lettertjes – lees zelf maar op dit screenshot.
Als je een Porsche Taycan rijdt, is de kans groot dat hij deel uitmaakt van een grote terugroepactie. Ruim 40.000 Taycans moeten naar de garage van Porsche voor reparatie. Dit is er aan de hand.
In Frankrijk betaal je momenteel zo'n 2 euro voor een liter E10-benzine, hoe kan dat opeens 1,50 euro zijn? Dat komt door twee maatregelen van de Franse overheid. Ten eerste gaat de accijns op benzine met 30 cent omlaag en ten tweede zijn oliemaatschappijen verplicht om 20 cent korting te geven.
Nou krijgen we weer die eeuwige discussie: is dit nou een suv of een cross-over? Mini zelf houdt het bij dat laatste, wij noemen de Mini Aceman gewoon een suv. Hoe dan ook, deze concept car komt straks tussen de driedeurs Mini en de Mini Countryman in te staan.
Waarom we zo negatief doen? Omdat Alfa Romeo volumemodellen nodig heeft om uit de shit te komen, geen supersportwagen. Kijk naar het verleden, de 8C Competizione, 4C en Giulia Quadrifoglio is het ook niet gelukt om de Alfa Romeo-verkopen aan te jagen.
De Mercedes EQS zou beter moeten zijn dan de Mercedes EQE, maar wij vinden dat het precies andersom is. De EQE klopt als elektrische luxesedan beter. Maar ook die heeft voordelen en nadelen. Wij zetten er van elk drie op een rij.
Nou ja, niet speciaal voor jou als persoon, maar voor jou als Europeaan. Want Hyundai weet dat we hier van compacte autootjes houden én dat EV's voor veel mensen nog niet zijn weggelegd. Daarom is de Koreaanse fabrikant begonnen aan een stekkermodel dat écht betaalbaar is.
Waar zit het geld in de autowereld? Bij de grote, dure suv's. Je ziet het aan Aston Martin, Bentley, Lamborghini en Rolls-Royce, die allemaal met succes in het segment zijn gestapt. Porsche boert al decennia goed met de Cayenne, maar wil nu ook hogerop. En dat gaat gebeuren.
Wat een vreemde onthulling, van de nieuwe Honda Civic Type R! Het model is de snelste, krachtigste en spannendste ooit, ronkt het persbericht. Om vervolgens nergens te vertellen hoe snel, hoe krachtig en hoe spannend dan. Rare jongens, die Japanners van Honda.