Met de e Vitara heeft Suzuki eindelijk zijn eerste elektrische auto. Komen er meer EV’s aan? En gaat onze vurige wens van een elektrische Suzuki Jimny in vervulling? 4 vragen, 4 antwoorden.
De Nederlandse verkoopcijfers van oktober 2024 staan haaks op de trends. Want je zou het niet zeggen, maar de verkopen van elektrische auto’s zitten in de lift en Volkswagen gaat als een speer.
De nieuwe Skoda Elroq is goedkoper dan de Skoda Enyaq. Maar dat wil niet zeggen dat je de mindere auto hebt. De volgende 6 dingen doet de Skoda Elroq beter dan de Enyaq.
Renault werkt aan elektrische auto’s waarvan de batterij de helft goedkoper is. Zo wordt elektrisch rijden veel goedkoper dan rijden op benzine.
In het lijstje met verkeersdoden wil je liever niet te hoog staan. Als je in Bulgarije rijdt, moet je oppassen en in Zweden ben je hartstikke veilig. Hoe zit het met Nederland?
Deze Chinese SUV komt naar Nederland en is in werkelijkheid niet zo groot als hij er op de foto’s uitziet. De Jaecoo J5 (2025) is zelfs een fractie kleiner dan de Volvo XC40. De reusachtige grille zet je op het verkeerde been.
Mitsubishi gaat zijn modellengamma in Europa uitbreiden. Daarvoor hoeft het merk zijn creatieve sappen niet te laten vloeien - de modellen worden wederom afgekeken bij Renault. De grote vraag is: heeft Mitsubishi de juiste modellen gekopieerd?
Sommige Mercedes-fans waren al geschokt toen hun favoriete merk samen met Renault ontwikkelde motoren ging gebruiken. Maar het kan nog gekker: de volgende Mercedes CLA krijgt een benzinemotor uit China!
Met de Leaf schudde Nissan in 2011 de EV-markt flink op. Hoe vooruitstrevend de Leaf destijds ook was, de huidige, tweede generatie vertoont inmiddels flink wat grijze haren. Zijn opvolger verandert drastisch van uiterlijk, maar de belangrijkste wijzigingen zie je niet.
Mini strooit de laatste tijd met het sportieve label 'John Cooper Works'. Zo zijn alle elektrische Mini-modellen leverbaar als JCW. Alleen valt in dit geval de topsnelheid een beetje tegen. Maar met de nieuwe Mini John Cooper Works op benzine kun je wraak nemen.
Na een tijdlang schijndood te zijn geweest, is Lancia weer springlevend. De volgende nieuwe Lancia gaat in 2026 in productie en heet 'Gamma'. Een historisch verantwoorde naam, maar ook een beladen naam.
Een nieuwe Kia EV9 is goedkoper dan ooit. De elektrische auto met 7 zitplaatsen kun je voortaan vanaf 59.995 euro kopen. Dat is op de kop af 8000 euro minder. Maar je levert wel iets in.
China heeft zich ontwikkeld tot de topproducent van EV's. In Japan wilden ze weleens weten hoe de Chinezen hen zo snel konden inhalen. Daarom werd een sloopsessie van een BYD Atto 3 georganiseerd. Die opende de ogen van de deelnemers.
Subaru is in Nederland actief, maar de kans dat je een nieuwe Ferrari of Bentley op de weg ziet, is groter. Toch zou dit in de toekomst wel eens kunnen veranderen nu Subaru iets bedacht heeft wat in ieder geval de Subaru Crosstrek in Nederland goedkoper zou maken.
Automerken die Amerikanen in een plug-in hybride willen krijgen, kunnen beter wat anders proberen. Ze willen hem niet. En klanten die er wél een kopen, zijn ontevreden. Waarom is dat en hoe zit dat in Nederland?
De facelift van de Opel Mokka is zo subtiel dat je er bijna niks van merkt. Maar de prijsverlaging kan niemand ontgaan. De Mokka wordt tot ruim 3250 euro goedkoper!
De elektrische auto’s van nu kunnen snelladen met 400 of 800 volt. In China werkt Hongqi aan oplaadtechniek met 1700 volt. Het doel is simpel: opladen in 5 minuten.
De hoge prijs van elektrische auto’s is voor een groot deel te wijten aan dure batterijpakketten. Maar juist op dat vlak staat in de komende twee jaar veel te gebeuren ...
Automerken die Amerikanen in een plug-in hybride willen krijgen, kunnen beter wat anders proberen. Ze willen hem niet. En klanten die er wél een kopen, zijn ontevreden. Waarom is dat en hoe zit dat in Nederland?
Een Renault op waterstof of met ‘schone’ synthetische benzine onder de motorkap: CEO Fabrice Cambolive ziet het best voor zich als hij in zijn glazen bol kijkt. Maar van de plug-in hybride moet hij niets hebben.
Ford heeft een primeur te pakken: het brengt het eerste systeem op de markt waarmee je handsfree snelwegtrajecten kunt afleggen. Wij testen BlueCruise op de Nederlandse snelweg. Kun je nu dan eindelijk onderweg de krant lezen, Netflix kijken of met je beste vrienden appen?
Het volgende automerk dat terugkomt op zijn elektrificatiebelofte is Alfa Romeo. De opvolgers van de Stelvio en Giulia zouden elektrisch worden, maar hier komt Alfa Romeo nu op terug. Maar je moet hier wel iets voor doen. Of beter gezegd: laten.
Citroën heeft de Citroën C5 Aircross Concept onthuld. Het design sluit naadloos aan bij dat van de nieuwe Citroën C3, maar op één punt walst de nieuwe C5 Aircross over z’n kleine broer heen.
Het modelaanbod van BYD groeit sneller dan tuinkers, dat je volgens Google al na een week kunt oogsten. Nieuwste model is de BYD Sealion 7. En die is getekend door iemand die ons een van de mooiste Alfa Romeo's ooit heeft gebracht.
Eindelijk is de productieversie van de nieuwe elektrische Renault 4 (2025) in z’n geheel onthuld. Hij deelt 68 procent van z’n onderdelen met de Renault 5. Maar een aantal zaken doet-ie ook helemaal anders. Een overzicht.
Stellantis - eigenaar van Alfa Romeo, Citroën, Fiat, Peugeot en Opel - verkeert in zwaar weer. Zo zwaar dat de productie van auto's wordt stilgelegd. Het volgende slachtoffer is de Fiat Panda, die je vooral in Italië op elke hoek van de straat tegenkomt.
De nieuwe Subaru Forester (2025) is een stoere verschijning. Wij vertellen je wat er onderhuids allemaal nieuw is en verbazen ons over de introductie van ingeburgerde systemen.
In Nederland zijn Chinese automerken nog niet zo populair, maar als we de wereldwijde verkoopstatistieken erbij pakken is dat beeld heel anders. China bouwt en verkoopt zoveel stekkerauto's, dat er voor de Europese automerken weinig van de verkooptaart overblijft.
De elektrische Mercedes G-klasse is nog maar net op de markt en toch haalt Mercedes nu al ruim 50 mille van de prijs af. Is het plan soms dat half Nederland Mercedes G 580 EQ gaat rijden?
De nieuwe Lynk & Co 02 staat op het SEA2-platform waar ook de Volvo EX30 op staat. Wat zijn de belangrijkste verschillen?
Je hebt 20.000 kilometer afgelegd in je BYD en meld je volgens afspraak bij de BYD-dealer voor onderhoud. Die stuurt je echter zonder pardon weg. Hoe zit dat?
Vijf nepmedewerkers van twee Peugeot-fabrieken verwarden splinternieuwe auto’s met wc-rollen en printerpapier. Inmiddels zijn ze erachter dat er niet zoiets bestaat als ‘gratis auto’s’.
Breekt de elektrische auto door of niet? Skoda neemt het zekere voor het onzekere. Hoewel de elektrische Elroq en Epiq eraan komen, blijven de Skoda Fabia, Scala en Kamiq op benzine nog jaren in productie.
Je kijkt naar de Renault Embleme: een studiemodel van een elektrische gezinsauto die zó groen is, dat-ie tijdens zijn levensduur 90 procent minder CO2-uitstoot dan een auto met verbrandingsmotor. Bovendien heeft hij een rijbereik van 1000 kilometer - soort van.
Nederland Opel-land? Nee hoor. Van alle 9.413.692 auto’s in Nederland is meer dan 10 procent een Volkswagen. Maar het populairste model is niet de Volkswagen Golf ... Verder kun je nog altijd het PSV-stadion vullen met alle Nederlandse Saab-rijders.
We wisten dat de elektrische Peugeot 408 eraan kwam, toch tovert de e-408 een paar verrassingen uit zijn hoge hoed. Zo heeft-ie een grotere batterij dan z'n 308-broers én meer vermogen. Is dit een serieuze concurrent voor de Polestar 2?
"De Dacia Bigster is slechts een stijloefening." Dat vertelde Dacia ons in 2021, maar inmiddels weten we wel beter. Onlangs mochten we de grootste en meest luxe Dacia ooit voelen, ruiken en proefzitten. Dat leverde interessante inzichten op.
Hyundai heeft een prijs op de Hyundai Inster (2024) geplakt en verdubbelt tijdelijk de EV-subsidie. Zo rijd je al vanaf 18.395 euro in het elektrische ruimtewondertje.
Een autoverzekering is verplicht voor iedereen, maar is niet voor iedereen even duur. Een van de belangrijkste factoren is niet je auto, je leeftijd of hoeveel schadevrije jaren je hebt ...
In september 2024 werden ruim 20 procent méér elektrische auto’s verkocht ten opzichte van vorig jaar. Toch moeten we volgens RAI Vereniging waakzaam blijven.
De Mitsubishi Outlander PHEV was in 2013 de eerste grote SUV met een stekker. Tegenwoordig leveren bijna alle automerken die forse SUV’s bouwen, deze modellen ook als PHEV. De nieuwe Outlander heeft dus meer concurrentie dan ooit tevoren. Hoe denkt Mitsubishi jou te verleiden?
De Toyota Yaris Cross (facelift) staat amper bij de dealer of de prijzen worden al verlaagd. Eerder deed Ford hetzelfde met de vernieuwde Puma.
Een aantal weken geleden maakte Fiat bekend dat het door gebrekkige interesse genoodzaakt was om de fabriek waar de Fiat 500e wordt gemaakt tijdelijk dicht te gooien. De vraag naar de EV blijkt zo laag te zijn, dat de fabriek nog langer dan gepland zijn deuren gesloten houdt.
Na de positieve reacties op de elektrische 5, kreeg Renault de retrosmaak goed te pakken. De eerst volgende EV met een nostalgisch randje wordt de Renault 4 E-Tech. Het productiemodel is nog niet in z’n geheel getoond, maar de details zijn alvast likkebaardend leuk.
In brochures en prijslijsten sommen autofabrikanten graag op welke systemen allemaal over jouw veiligheid waken. Alleen hebben veel van die systemen weinig met de gulheid van de autofabrikant van doen. Ze zijn gewoon verplicht.
Een tweedehands Tesla Model 3 hoog op de shortlist van occasionkopers. Zeker nu de prijzen flink dalen. En omdat de gebruikskosten ook meevallen, wordt de Model 3 interessanter voor particulieren. Wij vertellen je waarop je moet letten bij de aanschaf van een tweedehands Model 3.
De afgelopen dagen deed het gerucht de ronde dat de Chinese autobouwer Nio de Audi-fabriek in Brussel zou kopen. Dat bood hoop voor de 2500 werknemers. Die hoop lijkt nu alweer vervlogen.
De Leapmotor T03 is niet de goedkoopste elektrische auto van Nederland. Dat blijft de Dacia Spring, maar toch zullen ze er bij Dacia niet gerust op zijn. De Leapmotor heeft behalve zijn prijs nog een paar sterke troeven.
Crisisoverleg over de problemen van de Duitse auto-industrie. Volkswagen en diverse andere partijen willen 6000 euro aanschafsubsidie of slooppremie, maar BMW ziet daar niks in. Dit is waarom.
De koplampen zijn de ogen van de auto en modellen die boos kijken zijn stoer. Toch? De hoofdontwerper van Volkswagen denkt daar heel anders over.