Ga naar hoofdinhoud
Audi A6 Avant e-tron 1

Review – Audi A6 Avant e-tron (2025): elektrische stationwagen met premium flair

De Audi A6 Avant e-tron is een ruime en elegante elektrische stationwagen met een actieradius tot zo’n 700 kilometer, razendsnelle laadtijden en verfijnde rijeigenschappen. Deze EV combineert comfort en prestaties met het praktisch gemak.

De Audi A6 Avant e-tron in één oogopslag

  • Volledig elektrische stationwagon op PPE-platform
  • Actieradius tot zo’n 700 kilometer (WLTP)
  • Tot 800 volt laadsysteem en 270 kW snellaadvermogen
  • Bagageruimte tot 1.700 liter
  • Beschikbaar met achter- of vierwielaandrijving

Een nieuwe koers voor Audi’s stationwagens

Met de A6 Avant e-tron slaat Audi een nieuwe weg in. Voor het eerst is er een ruime premium stationwagen die volledig elektrisch is, ontwikkeld op het moderne PPE-platform dat Audi samen met Porsche bouwde. Dit maakt het model technisch verwant aan onder andere de Porsche Macan Electric en Audi Q6 e-tron.

De A6 Avant e-tron combineert het bekende Avant-karakter – lange wielbasis, grote laadruimte, ingetogen uitstraling – met moderne elektrische aandrijving. De auto is bedoeld voor zowel zakelijke rijders als gezinnen met behoefte aan ruimte en comfort. Audi biedt met dit model een serieus alternatief voor wie geen SUV wil, maar wel elektrisch wil rijden.

De Audi A6 Avant e-tron is overigens geen vervanger van de bestaande A6 Avant met brandstofmotor, maar vult het gamma aan. Hij positioneert zich tussen de compactere Q4 e-tron en de grotere Q8 e-tron, beide SUV-modellen. Ofwel op het niveau van de Q6 e-tron, maar dan in elegante stationwagenvorm in plaats van een hoge SUV. Daarmee mikt Audi met de A6 Avant e-tron op rijders die een ruime, maar gestroomlijnde elektrische auto zoeken. Er is sinds 2025 ook een Audi A6 Avant met brandstofmotoren, maar afgezien van een vergelijkbare marktpositionering is er geen technische relatie tussen de twee A6 modellen.

Audi A6 Avant e-tron 2

Elegant, strak en aerodynamisch: het design overtuigt

De Audi A6 Avant e-tron oogt als een toonbeeld van ingetogen klasse. De proporties zijn duidelijk die van een traditionele stationwagen, maar dan met een elektrische twist. De voorzijde wordt gedomineerd door een gesloten singleframe-grille met fijn geperforeerde structuur. De optionele digitale matrix-led-koplampen zijn scherp gesneden en bieden zelfs projectiemogelijkheden. De aflopende daklijn, minimalistische zijpanelen en vlak geïntegreerde deurgrepen zorgen voor een gestroomlijnd profiel. Met een Cw-waarde van slechts 0,24 is deze Avant verrassend aerodynamisch voor zijn formaat. De achterkant is minstens zo futuristisch, met een doorlopende oled-lichtbalk die gepersonaliseerde lichtsignaturen en animaties biedt. Audi levert verschillende kleurstellingen en velgmaten tot wel 22 inch, waarmee je het karakter van de auto extra kunt inkleuren – van ingetogen zakelijk tot uitgesproken sportief.

Premium interieur met digitale precisie en praktische inslag

Stap je in de A6 Avant e-tron, dan ervaar je direct het hoge Audi-niveau van afwerking. Het interieur is strak vormgegeven, met een focus op horizontale lijnen en moderne displays. Twee grote schermen domineren het dashboard, aangevuld met een head-up display met augmented reality, dat relevante info in je blikveld projecteert.

Het infotainmentsysteem draait op Audi’s nieuwste MMI-versie met snelle menunavigatie, heldere graphics en ondersteuning voor natuurlijke spraakbediening. Zowel Android Auto als Apple CarPlay werken draadloos. Dankzij over-the-air updates blijven systemen zoals navigatie, rijhulpsystemen en multimedia altijd up-to-date.

Er is plaats voor vijf volwassenen en dankzij de vlakke vloer achterin profiteer je van royale beenruimte. De bagageruimte meet 502 liter en is met de achterbank plat uit te breiden tot 1.700 liter. Ofwel: ruim bemeten en door de vierkante indeling is hij uitstekend bruikbaar. De stoelen zijn comfortabel en optioneel elektrisch verstelbaar met massagefunctie. Audi biedt verschillende bekledingsopties, van klassiek leder tot duurzame stoffen op basis van gerecyclede materialen. Alles voelt solide en hoogwaardig aan, tot in de details.

Audi A6 Avant e-tron 4

Soepel, stil en strak: zo rijdt de A6 Avant e-tron

De A6 Avant e-tron rijdt zoals je verwacht van een Audi op luchtvering: comfortabel, stil en uiterst verfijnd. De adaptieve luchtvering past zich aan de omstandigheden aan en weet de massa van de auto goed te maskeren. Met optionele vierwielbesturing wordt de draaicirkel verrassend klein, wat in de stad goed van pas komt.

Standaard krijg je achterwielaandrijving, maar krachtigere versies zoals de S6 e-tron beschikken over twee elektromotoren met Quattro-aandrijving. Die variant levert tot 370 kW (503 pk) en 855 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt slechts iets meer dan vier seconden, waarmee hij vlotter is dan veel traditionele sportwagens.

De batterij van 80 kWh of – voor de meeste uitvoeringen – 100 kWh brutocapaciteit maakt WLTP-actieradiussen mogelijk tot 700 km, afhankelijk van uitvoering. Dankzij 800V-techniek laadt hij met maximaal 270 kW, waarmee je in 10 minuten tot 300 km bijlaadt. Verbruik ligt volgens de WLTP-methode gemiddeld tussen 14,4 en 16,4 kWh/100 km. Dat is best zuinig voor zo’n grote auto.

Audi werkt achter de schermen ook aan nog sportievere varianten. Een Audi RS 6 Avant e-tron ligt voor de hand, met nog meer vermogen en een sportiever onderstel. Daarmee zou Audi zich kunnen meten met elektrische performance-modellen van onder meer BMW en Porsche.

Audi A6 Avant e-tron 3

Luxe standaard, premium optioneel

De Audi A6 Avant e-tron wordt standaard rijk uitgerust met digitale displays, led-verlichting, climate control met meerdere zones en een breed pakket aan geavanceerde rijhulpsystemen. Denk aan adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning en parkeersensoren rondom. Ook zaken zoals keyless entry, elektrisch verstelbare stoelen en sfeerverlichting behoren in veel gevallen tot de basisuitrusting, afhankelijk van de gekozen uitvoering.

Wie meer wil, vindt bij Audi zoals altijd een overvloed aan opties. Zo zijn luchtvering, vierwielbesturing en het Audi drive select-systeem beschikbaar voor wie meer rijcomfort of extra dynamiek zoekt. Het optionele panoramadak vergroot het ruimtelijke gevoel in het interieur, terwijl de digitale oled-achterlichten niet alleen fraai ogen, maar ook gepersonaliseerde lichtsignaturen kunnen tonen.

Voor muziekliefhebbers is het Bang & Olufsen 3D Premium Sound System een aanrader, met indrukwekkende geluidskwaliteit en perfecte ruimtelijke weergave. Verder biedt Audi ook geventileerde én verwarmbare stoelen, een verwarmbaar stuurwiel, soft-close portieren en elektrisch bedienbare zonneschermen achterin. Het optionele augmented reality head-up display projecteert navigatieaanwijzingen en rijinformatie dynamisch in je blikveld, wat de veiligheid en het gemak onderweg verhoogt.

Audi A6 Avant e-tron 5

Conclusie: de ideale EV voor wie ruimte en raffinement zoekt

Met de A6 Avant e-tron toont Audi dat een stationwagen ook in het elektrische tijdperk bestaansrecht heeft. De auto combineert de praktische bruikbaarheid van een Avant met de stille kracht van een moderne EV. Dankzij het nieuwe PPE-platform voelt de auto evenwichtig en volwassen aan, met veel comfort én prestaties.

Pluspunten zijn de zeer grote actieradius en het razendsnelle opladen, het hoogstaande comfort en de uitstekende afwerking. Bovendien is hij praktisch als gezinsauto en zakelijk representatief voor de leaserijder. Minpunten zijn dat het gewicht fors blijft, vooral ook bij de sportversie. Ook loopt de prijs flink op voor de rijk uitgeruste varianten.

Wie geen SUV wil maar wel ruimte, luxe en elektrisch comfort zoekt, vindt in de Audi A6 Avant e-tron een overtuigend alternatief dat bovendien vooruitloopt op wat we straks van Audi mogen verwachten.

Technische gegevens

Merk en model Audi A6 Avant e-tron
Lengte x breedte x hoogte 4,93 x 1,92 x 1,49 meter
Wielbasis 2,95 meter
Inhoud bagageruimte 502 liter
Ledig gewicht 2.085 – 2.310 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.685 – 2.880 kg
Vermogen 210 kW (286 pk) – 370 kW (503 pk)
Koppel 435 – 855 Nm
Topsnelheid 4,1 – 7,0 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 210 – 240 sec
Batterijcapaciteit 83 – 100 kWh
Verbruik 14,4 – 16,4 kWh/100 km
Actieradius 598 – 720 km

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel

Alle artikelen

Review: zo verpest Mercedes het feestje van de plug-in hybride Audi A8 60 TFSI e

Review: zo verpest Mercedes het feestje van de plug-in hybride Audi A8 60 TFSI e

Autotests · Audi
Ontdek meer