De Audi Q6 e-tron in één oogopslag
- Volledig elektrische SUV op PPE-platform, gedeeld met Porsche
- Keuze uit meerdere aandrijfvarianten, tot 360 kW (490 pk) in de SQ6
- Actieradius tot 625 kilometer (WLTP, afhankelijk van uitvoering)
- Hoogwaardig afgewerkt interieur met nieuwe generatie infotainment
- Snellaadvermogen tot 270 kW voor korte laadstops
Een nieuwe stap in Audi’s EV-offensief
Met de Audi Q6 e-tron zet Audi een belangrijke stap in zijn elektrische modelaanbod. Dit is de eerste Audi op het nieuwe PPE-platform, dat samen met Porsche is ontwikkeld. De Audi Q6 e-tron vult de ruimte tussen de Q4 e-tron en de Q8 e-tron en richt zich op kopers die het formaat van een middenklasse SUV willen combineren met luxe en prestaties. Daarmee mikt Audi zowel op gezinnen als op zakelijk rijders die elektrisch willen rijden zonder in te leveren op comfort of dynamiek.
Het bijzondere aan de Audi Q6 e-tron is de technische basis die hij deelt met de Porsche Macan, die voortaan volledig elektrisch is. Dat merk je niet alleen in de rijbeleving, maar ook in de manier waarop het onderstel is afgestemd en hoe de aandrijflijnen zijn opgebouwd. Het maakt de Audi Q6 e-tron tot een van de sportiefst rijdende SUV’s in zijn segment.
Strak design vol herkenbare details
Qua vormgeving is de Audi Q6 e-tron onmiskenbaar een Audi. Het koetswerk is opgebouwd uit strakke, horizontale lijnen die de breedte benadrukken en de auto een zelfverzekerde, bijna atletische houding geven. De lage raampartij en de herkenbare signatuur van de dagrijverlichting zorgen voor die directe visuele link met de rest van de elektrische Audi-familie. Met zijn lage luchtweerstand draagt de vormgeving bovendien bij aan een gunstig energieverbruik, wat vooral merkbaar is bij langere snelwegritten.
Aan de voorzijde zien we de bekende Singleframe-grille, grotendeels gesloten om de luchtweerstand te verlagen, maar nog altijd duidelijk aanwezig als merkidentiteit. De koplampunits zijn scherp gesneden en bieden optioneel adaptieve matrixverlichting voor optimale zichtbaarheid. Van opzij oogt de Q6 e-tron gespierd, met korte overhangen en een lange wielbasis die niet alleen bijdragen aan de looks, maar ook aan de ruimte binnenin. Grote lichtmetalen wielen vullen de wielkasten mooi op en versterken de krachtige uitstraling.
Aan de achterzijde lopen de lijnen vloeiend door naar de brede lichtstrip, waarbij de optionele tweede generatie oled-achterlichten niet alleen zorgen voor een hightech uitstraling, maar ook verschillende lichtsignaturen kunnen tonen. Deze technologie maakt het mogelijk om de auto een persoonlijke ‘licht-handtekening’ te geven. Afhankelijk van de uitvoering varieert de afwerking van subtiel en elegant tot uitgesproken sportief met donkere details en contrasterende accenten.
Binnenstappen in een nieuwe Audi-generatie
Binnenin voelt de Audi Q6 e-tron direct als een stap vooruit. Audi introduceert hier zijn nieuwe interieurfilosofie met een breed gebogen schermcluster dat het digitale instrumentarium en het centrale infotainmentscherm combineert. Daarnaast is er optioneel een derde scherm voor de bijrijder, zodat ook die navigatie of media kan bedienen. De gebruikte materialen zijn hoogwaardig: zachte bekledingen, een nauwkeurige afwerking en subtiele decorinlays zorgen voor een premium sfeer. De voorstoelen zijn ruim verstelbaar en bieden goede steun, ook tijdens langere ritten.
De passagiers achterin profiteren dankzij het elektrische platform van een vlakke vloer, waardoor er veel beenruimte is. De bagageruimte meet 526 liter, uit te breiden tot 1.529 liter met neergeklapte achterbank. Extra praktisch: onder de voorklep bevindt zich nog een frunk van 64 liter voor bijvoorbeeld laadkabels.
Qua technologie is er een flinke stap gezet. Het nieuwe infotainmentsysteem draait op Android Automotive en ondersteunt draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Bediening kan via het touchscreen, spraakcommando’s of haptische toetsen. De interface reageert snel en is overzichtelijker dan voorheen.
Comfortabel cruisen met een sportief randje
De Audi Q6 e-tron weet uitstekend luxe en dynamiek te combineren. In de standaardversie beschik je over 185 kW (252 pk). Daarboven staat de 225 kW (306 pk) sterke Performance en in de Q6 e-tron Quattro leveren twee elektromotoren samen 285 kW (388 pk), goed voor een 0-100 km/u-tijd van 5,9 seconden. De SQ6 e-tron doet daar met 360 kW (490 pk) nog een flinke schep bovenop en sprint in 4,4 seconden naar de 100 km/u.
Het onderstel is strak afgestemd, waardoor de auto in bochten vertrouwen geeft zonder dat het comfort te veel wordt opgeofferd. De besturing is direct, met een fijne balans tussen licht en precies. In de SQ6-variant voelt het geheel duidelijk sportiever, maar ook de reguliere uitvoering laat zien dat het PPE-platform veel dynamische potentie heeft. Opvallend is ook hoe stil het interieur blijft, zelfs bij hogere snelheden; wind- en bandengeruis worden uitstekend buiten gehouden.
De grote 100 kWh-accu (netto 94,9 kWh) zorgt in de gunstigste uitvoering voor een actieradius tot 641 kilometer. Laden kan met 270 kW aan een snellader, waarmee opladen van 10 tot 80 procent in zo’n 21 minuten mogelijk is. Thuisladen gebeurt met maximaal 11 kW. Qua verbruik zit de Q6 e-tron in lijn met zijn concurrenten: bij rustig rijden haal je gemakkelijk de opgegeven waarden, maar wie vaak gebruikmaakt van het volle vermogen ziet de actieradius sneller dalen.
Slim aangekleed en vol veiligheidsfeatures
Audi levert de Q6 e-tron in verschillende uitvoeringen, waarbij het instapmodel al rijk is uitgerust met onder andere led-verlichting, een volledig digitaal instrumentarium en uitgebreide rijassistentie. Hogere uitvoeringen voegen zaken toe als adaptieve luchtvering, het oled-achterlichtpakket en geavanceerde geluidssystemen zoals Bang & Olufsen 3D-audio.
Qua veiligheid beschikt de Q6 e-tron over een uitgebreid pakket aan rijhulpsystemen, waaronder adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en een 360-graden camerasysteem. Optioneel zijn er functies als adaptieve koplampen en een parkeersysteem waarmee je automatisch kunt in- en uitparkeren. De prijzen variëren afhankelijk van de gekozen aandrijflijn en uitvoering van ongeveer 65.000 tot bijna 100.000 euro, waarbij de SQ6 e-tron logischerwijs bovenaan de prijslijst staat.
Een overtuigend totaalpakket met een prijskaartje
De Audi Q6 e-tron is een overtuigende elektrische SUV die een premium afwerking combineert met een rijbeleving die duidelijk sportieve invloeden heeft. De sterke punten liggen in het comfort, de hoogwaardige materialen, de geavanceerde infotainmentomgeving en het feit dat hij op een modern platform staat dat klaar is voor de toekomst.
Minpunten? Het gewicht is fors, wat je bij stevig remmen en accelereren merkt, en de prijsstelling plaatst hem in het hogere segment. Toch is dit voor veel kopers juist een bewuste keuze: wie deze auto koopt, wil het beste van Audi’s elektrische aanbod en accepteert dat daar een prijskaartje aan hangt.
Voor wie is de Audi Q6 e-tron? Voor rijders die overstappen naar elektrisch maar niet willen inleveren op luxe en rijplezier. En voor wie stiekem wel gecharmeerd is van de Porsche Macan Electric, maar meer voelt voor een Audi-uitstraling. Hij positioneert zich precies tussen de Q4 e-tron en Q8 e-tron, waarmee Audi een logische middenweg biedt voor wie meer ruimte wil dan in de Q4, maar niet het formaat van de Q8 zoekt.
Technische gegevens
Merk en model | Audi Q6 e-tron |
---|---|
Lengte x breedte x hoogte | 4,77 x 1,94 x 1,65 m |
Wielbasis | 2,89 m |
Inhoud bagageruimte | 526 l |
Ledig gewicht | 2.100-2.325 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.740-2.965 kg |
Vermogen | 185 kW (252 pk)-360 kW (490 pk) |
Koppel | 450-855 Nm |
Topsnelheid | 210-230 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,6-4,4 sec |
Batterijcapaciteit | 75,8-94,9 kWh |
Verbruik | 16,1-17,5 kWh/100 km |
Actieradius | 530-641 km |