De BMW X3 in één oogopslag
- Volledig nieuw, strakker design
- Keuze uit benzine, diesel en plug-in hybride
- Digitale cockpit met gebogen BMW Curved Display
- Meer binnenruimte en grotere kofferbak
- M50 xDrive is nu de krachtigste benzinevariant
Nieuwe X3: sportieve SUV in topvorm
De BMW X3 is al jaren een vaste waarde in het hogere SUV-segment. Voor 2025 heeft BMW het model volledig vernieuwd. Deze vierde generatie staat op een evolutie van het CLAR-platform en is flink gegroeid. Qua formaat, maar zeker ook qua uitstraling. De nieuwe X3 richt zich op gezinnen, zakelijke rijders en liefhebbers van sportieve SUV’s die waarde hechten aan een verfijnde rijervaring, moderne technologie én een ruim en praktisch interieur.
De X3 is leverbaar met benzine- en dieselmotoren, maar ook als plug-in hybride. Een elektrische versie is er niet meer, want de volledig elektrische iX3 krijgt later een eigen opvolger. Het geteste exemplaar is het topmodel X3 M50 xDrive met een 3,0-liter zes-in-lijn benzinemotor, standaard vierwielaandrijving en sportieve M-details.
Design: strak, gespierd en herkenbaar BMW
De nieuwe X3 oogt gespierder dan zijn voorganger, met een breder front, hoekiger lijnen en een atletisch silhouet. De grille is opnieuw ontworpen en valt vooral op door zijn verticale, iets schuiner geplaatste nieren met luchtgeleiding aan de zijkant. Dat geeft ‘m niet alleen meer flair, maar ook betere aerodynamica.
Voor en achter zie je led-verlichting met een nieuwe signatuur, die de X3 visueel breder maakt. Vooral de achterlichten met X-vormige elementen springen in het oog. Het lijnenspel is gespierd maar strak, met scherpe vouwen en een duidelijk schouderlijn.
Velgen zijn er van 18- tot 21-inch, mede afhankelijk van uitvoering. Bij de geteste M50 xDrive krijg je standaard sportieve accenten zoals donker verchroomde details, grotere luchtinlaten, een M-achterspoiler en vier uitlaateindes. De nieuwe kleuren, zoals Dune Grey metallic, geven de auto net wat extra karakter.
Ruimte en technologie: premiumgevoel vanbinnen
Stap je in, dan valt meteen de BMW Curved Display op: een gebogen scherm dat bestaat uit een 12,3-inch digitaal instrumentarium en een 14,9-inch infotainmentscherm. Het draait op BMW’s Operating System 9, dat razendsnel werkt en voorzien is van slimme stembediening, apps en zelfs een gamingfunctie bij stilstand.
De fysieke knoppen zijn grotendeels verdwenen, maar de bediening is intuïtief en het scherm is helder en snel. De rijmodusknoppen zitten op de middenconsole, die net als het dashboard strak en hoogwaardig is afgewerkt. Materialen voelen hoogwaardig aan. Afhankelijk van de uitvoering krijg je lederlook, echt leer of M Sport-details. Akoestische isolatie is verbeterd, waardoor het binnenin aangenaam stil blijft – zelfs bij hogere snelheden.
De interieurruimte is gegroeid: de zitruimte achterin is ruimer geworden, ook voor lange passagiers. De kofferbak is met 570 liter (560 liter voor de plug-in hybride) flink toegenomen en met de achterbank plat krijg je meer dan 1.700 liter tot je beschikking.
Rijden met de BMW X3 M50 xDrive: kracht én comfort
De rijervaring is zoals je van BMW mag verwachten: strak, sportief en verfijnd. De X3 M50 xDrive beschikt over een zescilinder-in-lijn met mild-hybrid ondersteuning. Deze motor levert 293 kW (398 pk) en 580 Nm koppel. Goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 4,6 seconden.
Het motorgeluid is aangenaam sportief, zeker in Sport-modus, waarin de auto scherper op het gas reageert en de demping strakker wordt. Maar ook in Comfort-modus blijft de auto levendig en uitstekend beheersbaar.
Het onderstel is herzien en biedt een mooie balans tussen dynamiek en comfort. Adaptieve demping is standaard op de M50 xDrive en dat merk je: oneffenheden worden netjes weg gefilterd zonder dat de auto week aanvoelt. De besturing is direct, met goede feedback en een scherp instuurkarakter.
Dankzij vierwielaandrijving blijft de X3 stabiel in alle omstandigheden. Het is een SUV die uitnodigt tot actief rijden, maar ook lange ritten ontspannen maakt. De achttrapsautomaat schakelt snel en soepel en de auto voelt in alles als een volwassen, premium product.
Motoren en verbruik
Naast de M50 xDrive zijn er meerdere aandrijflijnen. De BMW X3 20 xDrive is de instapper met een viercilinder benzinemotor, goed voor 153 kW (208 pk). De X3 20d xDrive heeft een 2.0 dieselmotor met 145 kW (197 pk) en mild-hybrid ondersteuning. Er is ook een X3 30e xDrive plug-in hybride met een systeemvermogen van 220 kW (299 pk) en een elektrische actieradius tot zo’n 90 kilometer (WLTP). De M50 xDrive heeft een gemiddeld verbruik van 7,7 l/100 km (WLTP). Dat is keurig voor een SUV met bijna 400 pk.
Uitrusting en prijzen
De BMW X3 is leverbaar in verschillende uitrustingsniveaus, met veel mogelijkheden om de auto naar persoonlijke smaak verder aan te kleden. Denk aan een zeer uitgebreid aanbod aan carrosseriekleuren, diverse wielopties en zelfs verschillende varianten voor de sierlijsten in het interieur. Verder is de auto uit te rusten met zaken als panoramadak, verwarmbare en geventileerde stoelen, adaptieve led-koplampen en een Harman Kardon-audiosysteem. Qua veiligheid zijn alle moderne systemen beschikbaar: adaptieve cruise control, lane keeping assist, dodehoekwaarschuwing, parkeerhulp met 360-camera en zelfs een automatische parkeerassistent.
De M50 xDrive is standaard al rijk uitgerust, met onder andere een M Sport-onderstel, modelspecifieke bumpers, 20-inch lichtmetaal, een sportstuur, sportstoelen en adaptieve demping. Optioneel kun je zaken als luchtvering achter, 21-inch velgen en lederen dashboardbekleding aanvinken.
De prijzen in Nederland starten bij een kleine 70.000 euro voor de plugin hybride versie, die dankzij het lagere verbruik en emissie de goedkoopste variant is. Daarna volgt de BMW X3 20 xDrive vanaf bijna 75.000 euro. Voor de dieselmodellen X3 20d xDrive en X3 40d xDrive beginnen de prijzen bij ongeveer 85.000 en 100.000 euro. De M50 xDrive is als sportief topmodel de duurste variant en begint rond de 105.000 euro. De prijs kan met de genoemde opties zomaar oplopen richting de 120.000 euro.
Conclusie: premium SUV met sportief hart
De nieuwe BMW X3 weet premium luxe, rijplezier en praktische bruikbaarheid opnieuw te combineren in een strak vormgegeven SUV. Pluspunten zijn de moderne technologie, het verfijnde rijgedrag, de sportieve prestaties en het hoogwaardige interieur. Minpunten? De prijs loopt stevig op, zeker wanneer je een krachtige motor of extra opties aanvinkt. Het infotainmentsysteem vraagt vanwege de vele functies soms ook wat gewenning.
Wat deze nieuwe generatie X3 extra interessant maakt, is de brede inzetbaarheid. Of je nu dagelijks lange afstanden rijdt of vooral binnenstedelijk onderweg bent, comfortabel wilt rijden of zin hebt in een sportieve rit: met meerdere aandrijflijnen, veel comfort en moderne technologie past hij zich makkelijk aan jouw gebruik aan. De combinatie van digitale innovaties en klassieke BMW-rijbeleving maakt dit een SUV die klaar is voor de komende jaren.
Technische gegevens
Merk en model | BMW X3 |
---|---|
Lengte x breedte x hoogte | 4,75 x 1,92 x 1,66 meter |
Wielbasis | 2,87 meter |
Inhoud bagageruimte | 560 – 570 liter |
Ledig gewicht | 1.830 – 2.040 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.500 – 2.710 kg |
Brandstofsoort | Benzine, diesel, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.995 – 2.998 cm3 |
Vermogen | 145 kW (197 pk) – 293 kW (398 pk) |
Koppel | 330 – 670 Nm |
Topsnelheid | 215 – 250 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 4,6 – 7,8 sec |
Tankinhoud | 60 – 65 liter |
Verbruik | 0,9 – 7,7 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 21 – 175 g/km |