Test occasion: Ford Mustang GT – Occasion videotest: Ford Mustang GT

In Nederland zijn musclecars niet superpopulair, maar ook in Nederland zijn ze best veel geïmporteerd.

De Mustang levert relatief veel pk's per euro, en nu de opvolger gepresenteerd is zal de vorige, vijfde generatie Mustang alleen maar betaalbaarder worden. De auto is qua styling een moderne interpretatie van de klassieke Mustang Fastback van eind jaren '60. Hij kreeg echter ook wat verouderde techniek mee: een starre achteras, dus geen onafhankelijke wielophanging. Dit zorgde voor een flinke dosis kritiek van de pers destijds. In 2010 kreeg de Mustang een facelift. Het ontwerp wordt strakker, de afwerking beter en de motoren sterker. In 2011 wordt het motoraanbod compleet vernieuwd en verschijnen de krachtige en relatief zuinige 3.7 V6 (305 pk/380 Nm) en 5.0 V8 (412 pk/529 Nm). Daarnaast zijn er enorm veel speciale uitvoeringen geweest, met als ultiem beest de GT500 met 671 PK.

Aanbod occasions

Op AutoScout24 staan op moment van schrijven 65 Mustangs te koop.

53% is een cabrio, de rest is een coupé.

Er zijn alleen benzineversies geleverd, een heel enkele auto is naar LPG omgebouwd.

71% is automaat, 29% is handgeschakeld.

Cruise-control: 73%

Lederen bekleding: 64%

Prijzen beginnen rond de 12000 euro. De prijzen lopen op tot ongeveer €50.000 euro, met een paar uitschieters voor heel jonge, bijna maagdelijke Boss 302's en Shelby GT500's.

Pluspunten

•'MURICA!

•Bang for your buck, leuk om te rijden.

•Lekker geluid,

Aandachtspunten

•De afwerking van de Mustang is niet de allerbeste in zijn soort, check goed of alle knopjes, sierstrips, etc. solide aanvoelen, zowel aan de binnen- en buitenkant van de auto. De Mustang convertible is met name gevoelig voor rammeltjes, kraakjes en piepjes. Hoe meer daarvan aanwezig zijn, hoe zwaarder zijn leven waarschijnlijk is geweest.

•Cabrio's van 2005 – 2007 hadden soms problemen met daken die slecht openen en sluiten.

•De eerste Mustangs (bouwjaar 2004 / 2005) hebben nog wel eens last van een benzinemeter die niet helemaal lekker werkt. Dit komt doorgaans door vervuiling in de tank. De benzinemeter gaat dan op “leeg” en het kan zijn dat het check engine-lampje gaat branden.

•De dynamo's gaan nog wel eens stuk. Vervangen of reviseren kost €300 euro ongeveer.

•Vaak zijn Mustangs gemodificeerd, wat op zich niet erg is maar het kan wel betekenen dat een auto veel meer vermogen heeft en dus ook zwaardere slijtages kent dan een stock auto. Ook kan het betekenen dat je niet op garantie / coulance van Ford hoeft te rekenen.

•De standaard bougies breken vaak als je ze wil vervangen, doe dit klusje alleen zelf als je niet bang bent voor de gevolgen. Ga anders naar een specialist of dealer om er zeker van te zijn dat het klusje goed geklaard wordt. Laat uiteraard niet weer de standaard Ford bougies plaatsen.

•ABS was een optie bij de auto's voor de facelift, check dus goed dat dit op de auto zit.

•Handgeschakelde Mustangs gaven nog wel eens problemen, voor modeljaar 2011 was er een terugroepactie van Ford voor de zesbak.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Test occasion: Ford Fiesta – Occasion videotest: Ford Fiesta

Autotests · Ford

Rijtesten: Ford Fiesta ST – Autotest: Ford Fiesta ST

Autotests · Ford

Rijtesten: Ford Kuga – Getest: Ford Kuga

Autotests · Ford
Ontdek meer