Ga naar hoofdinhoud
CR 51 KGM Torres EVX (3)

Review – KGM Torres EVX: elektrische SUV die veel te bieden heeft

De KGM Torres EVX is een volledig elektrische SUV die verrast met zijn opvallende design, ruime interieur, royale uitrusting en een bereik van meer dan 460 kilometer (volgens fabrieksopgave). Daarmee biedt hij een interessant alternatief in het groeiende aanbod van elektrische SUV’s.

De KGM Torres EVX in één oogopslag

  • Volledig elektrische SUV met 207 pk
  • Stoer en opvallend design met veel karakter
  • Grote bagageruimte van 839 liter
  • Rijke standaarduitrusting en royale binnenruimte
  • WLTP-actieradius van 462 kilometer

CR 51 KGM Torres EVX (1)

Een elektrisch tijdperk

De KGM Torres EVX markeert een nieuwe fase voor het Zuid-Koreaanse merk dat voorheen SsangYong heette. Met deze naamswijziging én de introductie van een volledig elektrisch model richt KGM zich nadrukkelijk op de toekomst. De Torres EVX is gepositioneerd in het segment van de middelgrote SUV’s en wordt aangeboden tegen een concurrerende prijs. De auto is gericht op mensen die op zoek zijn naar een elektrische SUV met voldoende ruimte, een rijke uitrusting en een uitgesproken vormgeving. Daarmee vormt de auto een alternatief voor bestaande modellen zoals de Hyundai Kona Electric, Skoda Enyaq iV en Kia Niro EV.

De Torres EVX onderscheidt zich vooral met zijn uiterlijk van veel andere elektrische SUV’s, die vaak aerodynamisch en ingetogen zijn vormgegeven. Dit model kiest voor hoekige lijnen en een robuuste uitstraling. Voor een deel van de kopers kan juist dát een doorslaggevende factor zijn. Naast het ontwerp biedt de Torres EVX ook technische eigenschappen die passen bij de huidige standaard in dit segment. De actieradius is toereikend voor dagelijks gebruik (462 km volgens WLTP), de binnenruimte is bovengemiddeld en het comfortniveau is in orde. In combinatie met het relatief lage prijsniveau levert dat een auto op die in meerdere opzichten de moeite waard is.

CR 51 KGM Torres EVX (5)

Stoer, modern en eigenzinnig

Het exterieur van de KGM Torres EVX wijkt af van het gangbare beeld dat veel andere elektrische SUV’s oproepen. In plaats van een gestroomlijnd en futuristisch profiel heeft dit model een robuuste, hoekige uitstraling. De LED-dagrijverlichting voegt karakter aan de auto toe, met een zekere futuristische uitstraling. De forse wielkasten en zwarte accenten doen echt denken aan avontuur, wat past bij het soort voertuig. Hij doet haast eerder denken aan een klassieke terreinwagen dan aan een moderne crossover.

Toch voelt het geheel niet ouderwets aan. In tegendeel, deze bewuste keuze voor een alternatief design valt goed in de smaak. De verhoudingen van de carrosserie zijn in balans, met een rechte en hoge motorkap, korte overhangen en brede schouders. De algehele afwerking aan de buitenzijde is degelijk en de toepassing van onderdelen zoals spoilers, lijsten en verlichting laat een verzorgde indruk achter. De auto wordt geleverd met keuze uit twaalf exterieurkleuren, waarvan zes single tone-kleuren: Grand White, Iron Metal, Forest Green, Latte Greige, Dandy Blue en Space Black.

Ruim, praktisch en digitaal

Het interieur van de KGM Torres EVX is ruim opgezet en functioneel ingericht. Zowel voorin als achterin biedt de auto voldoende zitruimte voor volwassen passagiers. De hoofd- en beenruimte is ruim bemeten, mede dankzij de hoge daklijn. Dat maakt de auto geschikt voor gebruik als gezinsauto of voor wie regelmatig met meerdere passagiers rijdt.

De bagageruimte bedraagt 839 liter, wat bovengemiddeld is in deze klasse. Dankzij de vlakke laadvloer en brede achterklep is de ruimte bovendien goed bereikbaar. De achterbank is in delen neerklapbaar, wat een bagageruimte van maar liefst 1.662 liter oplevert. De afwerking van het interieur is degelijk, met materialen die passen bij het prijsniveau van de auto. Afhankelijk van de uitvoering worden de stoelen bekleed met stof of met leder.

Het dashboard is voorzien van twee schermen van elk 12,3 inch. Het ene scherm dient als digitaal instrumentenpaneel, het andere voor de bediening van het infotainment en voertuigfuncties. De lay-out is overzichtelijk en de menustructuur is intuïtief, al blijft de software zelf vrij basic. Vergeleken met systemen van sommige concurrenten oogt de interface eenvoudig en is de visuele weergave beperkt. In de praktijk werkt het systeem vlot genoeg.

Tot de standaarduitrusting behoren onder meer DAB+, mogelijkheden voor Apple CarPlay, Android Auto, meerdere USB-aansluitingen en diverse rijhulpsystemen. Zaken zoals adaptieve cruise control, een achteruitrijcamera en verkeersbordherkenning zijn standaard aanwezig. Daarmee biedt de Torres EVX een degelijke mix van comfort, gebruiksgemak en technologie.

CR 51 KGM Torres EVX (4)

Comfortabel en vlot op pad

Tijdens het rijden laat de KGM Torres EVX een solide indruk achter. De auto biedt een comfortabele zitpositie en het onderstel is afgestemd op stabiliteit en rust. Oneffenheden in het wegdek worden grotendeels weggefilterd, al kan het onderstel bij korte hobbels wat stug aanvoelen. Over het algemeen is het comfortniveau ruim voldoende, ook voor langere ritten.

De besturing is licht, wat de auto wendbaar maakt in de stad. In bochten of bij hogere snelheden kan de besturing wat afstandelijk aanvoelen, door invloed van rijhulpsystemen die de auto binnen de rijstrook willen houden. De rijervaring is verder aangenaam, mede door de stille elektrische aandrijving.

De elektromotor levert 152 kW (207 pk) en 339 Nm koppel en drijft de voorwielen aan, goed voor een acceleratie tot 100 km/u in een tijd van 8,1 seconden. Daarmee is de Torres EVX niet uitzonderlijk snel, maar wel vlot genoeg voor alle gangbare verkeerssituaties. Met een accupakket van 73,4 kWh bedraagt de WLTP-actieradius 462 kilometer. In de praktijk kan dit lager uitvallen, afhankelijk van rijstijl en omstandigheden. Snelladen kan met maximaal 120 kW en van 10% naar 80% duurt dat, onder ideale omstandigheden, ongeveer 37 minuten. Daarmee is de Torres EVX geschikt voor zowel dagelijks gebruik als langere ritten met laadstops.

Uitvoeringen en prijzen

De KGM Torres EVX wordt aangeboden in drie uitvoeringen: Bronze, Platinum en Titanium. Deze varianten delen dezelfde technische basis, maar verschillen in afwerking, uitrusting en prijs. De Bronze is de basisversie, de Platinum vormt het middenniveau en de Titanium is het meest uitgebreide model.

De Bronze-uitvoering is standaard uitgerust met onder andere adaptieve cruise control, een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch, LED-verlichting, parkeersensoren achter, een 12,3 inch infotainmentscherm met navigatie en een rijassistentiepakket met noodremhulp en rijstrookhulp. De stoelen zijn bekleed met stof. De Platinum voegt hier onder meer stoelverwarming voor en achter, een verwarmbaar stuurwiel, kunstlederen bekleding (TPU), een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, sfeerverlichting en extra rijhulpsystemen zoals dodehoekdetectie en parkeersensoren vóór aan toe.

Ook beschikt deze uitvoering over dakrails, grotere lichtmetalen velgen (18-inch), en extra comfortvoorzieningen zoals een inductielader. Een warmtepomp is optioneel verkrijgbaar. De Titanium is het meest compleet. Deze versie biedt lederen bekleding, een elektrisch schuifdak, een elektrisch bedienbare kofferklep, 20-inch velgen, geventileerde voorstoelen en Around View Monitoring (360° camera). Ook is de warmtepomp standaard inbegrepen en is een grijs interieur als optie leverbaar. De consumentenadviesprijzen bedragen 41.250 euro voor de Bronze, 45.550 euro voor de Platinum en 49.550 euro voor de Titanium.

In alle gevallen is er een V2L-functie waarmee elektrische apparaten gevoed kunnen worden via het accupakket van de auto. Daarmee biedt elke versie van de Torres EVX een bruikbare uitrusting, met duidelijke stappen in comfort en technologie afhankelijk van het gekozen niveau. Daarnaast geldt op elke Torres EVX een uitgebreide garantie van 10 jaar op het accupakket, of tot 1.000.000 kilometer.

CR 51 KGM Torres EVX (2)

Een verrassend sterk totaalpakket

De KGM Torres EVX is een interessante toevoeging aan het aanbod van elektrische SUV’s in het middensegment. De auto combineert een uitgesproken uiterlijk met praktische eigenschappen en een degelijke standaarduitrusting. Vooral de ruime bagageruimte, het rijcomfort en de bruikbare actieradius vallen in positieve zin op.

Het infotainmentsysteem is functioneel maar eenvoudig. Vierwielaandrijving is niet beschikbaar. Deze punten zijn relevant om mee te nemen in de overweging, maar doen weinig af aan het positieve totaalbeeld. De Torres EVX richt zich op een brede doelgroep, van gezinnen tot zakelijk rijders die waarde hechten aan ruimte, comfort en een onderscheidend design. De prijsstelling is concurrerend en de garantievoorwaarden zijn royaal. In combinatie met de degelijke bouwkwaliteit en bruikbare actieradius maakt dit de auto tot een serieus alternatief voor gevestigde merken.

Technische gegevens

(volledig elektrisch)

Merk en model KGM Torres EVX
Lengte x breedte x hoogte 4,72 x 1,89 x 1,73 meter
Wielbasis 2,68 meter
Inhoud bagageruimte 839 liter
Ledig gewicht 1.915 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.410 kg
Vermogen 152 kW (207 pk)
Koppel 339 Nm
Topsnelheid 175 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,1 sec
Batterijcapaciteit 73,4 kWh
Verbruik 18,6 kWh/100 km
Actieradius 462 km

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel