Eerste review elektrische Mazda e-TPV

Op de Tokyo Motor Show onthult Mazda eindelijk zijn eerste elektrische auto, die in de nazomer van 2020 in Nederland te koop is. We reden heel kort in deze als Mazda CX-30 vermomde elektrische Mazda e-TPV. Onze eerste conclusie: je merkt helemaal niet dat je in een elektrische auto rijdt!

Wat is er opvallend aan de elektrische Mazda e-TPV?

Dat we nog niet weten hoe hij eruit gaat zien. Het wordt hoogstwaarschijnlijk een suv die ongeveer even groot is als de Mazda CX-30. De elektrische Mazda krijgt wel een ander uiterlijk. Ook andere belangrijke zaken weten we nog niet, de exacte actieradius bijvoorbeeld. Wel weten we dat de elektromotor goed is voor 143 pk en 265 Nm.

Wat is er goed aan de elektrische Mazda e-TPV?

Dat Mazda weer zijn eigen weg kiest, zoals ze dat ook deden met de Skyactiv X-motor. De eerste elektrische auto moet het rijgevoel benaderen van een auto met gewone verbrandingsmotor, en dat is prima gelukt. Remmen doe je gewoon via het rempedaal – bij andere elektrische auto’s is gas loslaten al voldoende. Bovendien creëert Mazda een kunstmatig geluid bij hoge snelheden, dat doet denken aan dat van een benzinemotor. Daardoor krijg je het merkwaardige gevoel helemaal niet in een elektrische auto te rijden!

Wat is er minder goed aan de elektrische Mazda e-TPV?

Het exacte rijbereik is niet bekend, maar we kunnen er bij benadering al iets over zeggen. We weten namelijk wél de accucapaciteit: 35,5 kWh. Dat is ongeveer net zoveel als de huidige Volkswagen e-Golf, die al 5,5 jaar meegaat en volgend jaar door de Volkswagen ID.3 (met drie fors grotere accupakketten) wordt vervangen. De actieradius van de elektrische Mazda zal dan ook rond de 250 kilometer liggen.

Wanneer komt de elektrische Mazda en wat is de prijs?

Het duurt nog bijna een jaar voordat de elektrische Mazda in de showroom staat. In 2021 wordt de elektrische Mazda ook leverbaar met een rotatiemotor, die stroom kan genereren en dus als range extender dient. Strikt genomen is de auto dan niet meer volledig elektrisch, omdat de rotatiemotor op benzine loopt. De BMW i3 had in het begin ook een range extender, maar die werd overbodig doordat BMW steeds grotere accu’s gebruikt. Mazda denkt daar blijkbaar anders over

Wat vind ikzelf van de elektrische Mazda e-TPV?

Er is nog heel weinig over te zeggen, na een testrit van 30 kilometer in een prototype. Ik ben – net als jij waarschijnlijk – vooral erg benieuwd naar zijn uiterlijk. Verder vraag ik me af of de kopers nog genoegen nemen met een relatief kleine actieradius, wat Mazda zelf beweert. Volgende week meer, we zijn bij de onthulling op de Tokyo Motor Show!

mazda-e-2019-43-5

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Rijtesten: Mazda MX-5 – Autotest: Mazda MX-5

Autotests · Mazda

Test occasion: Mazda 6 – Occasion videotest: Mazda 6

Autotests · Mazda

Test occasion: Mazda 3 – Occasion videotest: Mazda 3

Autotests · Mazda
Ontdek meer