De Mercedes-Benz G 580 in één oogopslag
- Met vier krachtige elektromotoren
- G-Turn: stilstaand rondjes draaien zoals een tank
- Extreem zwaarlijvig: gewicht van meer dan 3.000 kilogram
- Markante uitstraling
- Een luxe icoon met fors prijskaartje
Korte geschiedenis: hoe is de elektrische G-Klasse ontstaan?
Voordat we op de techniek en rijbeleving ingaan, even een stap terug. De elektrische G-Klasse werd voor het eerst aangekondigd als conceptcar op de IAA in 2021, onder de naam Concept EQG. Mercedes-Benz wilde laten zien dat zelfs de meest traditionele modellen klaar zijn voor een elektrische toekomst. De belofte: een G-Klasse die net zo capabel is als voorheen, maar dan zonder uitstoot. Geen compromis, maar evolutie.
Dat klonk ambitieus, zeker voor een auto die zijn reputatie deels dankt aan de grom van een V8 en zijn brute mechaniek. Toch hield Mercedes woord. In 2024 verscheen de productieversie: de Mercedes-Benz G 580 met EQ-Technologie, met vier elektromotoren en een accupakket van 116 kWh. En dat allemaal in een carrosserie die trouw is gebleven aan het originele design.
Heeft een Mercedes-Benz G 580 concurrenten?
Tja, dat is natuurlijk een goede vraag. Auto’s zoals de G 580 zijn er maar weinig. Je zou een Tesla Model X kunnen overwegen. Buiten Europa zijn auto’s als de Rivian R1S en GMC Hummer EV interessant. De elektrische Range Rover zou ook een alternatief kunnen zijn.
Hoe krachtig is de Mercedes-Benz G 580?
Kracht heeft de Mercedes-Benz G 580 in overvloed. De vier elektromotoren leveren samen 432 kW (588 pk) en een ronduit absurde 1.164 Nm aan koppel. Daarmee accelereert de kolos van ruim 3.000 kg in slechts 4,7 seconden naar 100 km/u. Een SUV die aanvoelt als een sportwagen, en dat zonder geluid. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 180 km/u. Dat lijkt bescheiden, maar is meer dan voldoende voor dit type auto. De vier motoren sturen ieder wiel afzonderlijk aan, wat zorgt voor maximale grip onder alle omstandigheden. En dat opent de deur naar unieke functies: G-Turn bijvoorbeeld, waarmee de auto om zijn as kan draaien alsof het een tank is. Verder is er G-Steering, dat offroad manoeuvreren vergemakkelijkt.
Wat is de actieradius van de elektrische Mercedes-Benz G-Klasse?
In theorie moet je met het 116 kWh accupakket (netto 107,8 kWh) 455 kilometer volgens WLTP kunnen rijden. Maar de praktijk is weerbarstiger. Door de aerodynamica van een baksteen en het hoge gewicht kom je met normaal rijgedrag eerder uit op ongeveer 300 kilometer. Bij stevig gebruik of offroad rijden zelfs minder.
Opladen gaat met maximaal 200 kW DC, waarmee je het batterijpakket in 32 minuten van 10 naar 80 procent brengt. Thuis of bij publieke AC-laders laad je met 11 kW, maar dan ben je wel ruim 11,5 uur bezig voor een volle accu. Dat is sneller dan je zou verwachten voor een auto van dit formaat, maar nog steeds iets om rekening mee te houden op lange ritten.
Hoe rijdt de elektrische G-Klasse?
De zitpositie is zoals het hoort in een G-Klasse. Je zit extreem hoog en kijkt via een vierkante carrosserie goed uit op de weg. Je voelt je letterlijk ‘the king of the road’ in een G-Klasse. Wat direct opvalt is hoe stil en soepel alles gaat. Geen motorgerommel, geen trillingen. Dankzij het lage zwaartepunt van het accupakket voelt de G 580 stabieler en minder topzwaar aan dan zijn brandstofbroers. Dat komt het rijgedrag op asfalt ten goede. Bochten neemt hij met meer controle dan je zou verwachten, al moet je niet vergeten dat hij meer dan 3.000 kilogram weegt. Remmen vereist wat planning en snelle richtingsveranderingen voelen log aan. Ook op de snelweg blijft hij windgevoelig, iets wat inherent is aan zijn rechtopstaande ontwerp.
Hoe praktisch is de elektrische G-Klasse?
Qua afmetingen is de elektrische G nauwelijks veranderd ten opzichte van de benzinevariant. Met een lengte van 4.624 mm, een breedte van 2.187 mm en een hoogte van 1.986 mm is het nog steeds een imposante verschijning. Dankzij de wielbasis van 2.890 mm biedt de auto een ruim interieur voor vijf inzittenden. De bagageruimte van 620 liter is royaal, maar de zijwaarts openende achterdeur blijft onhandig in krappe parkeervakken. Parkeren is sowieso een uitdaging, mede door de grote draaicirkel van 13,6 meter. En met spiegels uitgeklapt ben je ruim 2,18 meter breed. Toch weet je dit als je een G-Klasse koopt. Je kiest hem niet om zijn praktische kwaliteiten, maar vanwege zijn uitstraling en mogelijkheden. De G is dan ook vooral een statussymbool.
Is het nog een echte G-Klasse?
Deze vraag is misschien wel de belangrijkste. Want ja: de G 580 kan nog steeds alles wat een G-Klasse moet kunnen. Dankzij de vier elektromotoren en slimme software is hij offroad zelfs capabeler dan ooit. De tractiecontrole, hellingshoek-assistentie en terreinmodi maken korte metten met modder, zand of sneeuw. Zelfs steile hellingen vormen geen enkel obstakel.
Maar aan de andere kant: zonder het diepe gorgelen van een V8 en met dat enorme gewicht, mist hij een stukje karakter. Waar de benzineversie rauw en levendig aanvoelt, is de G 580 verfijnd en berekenend. Voor liefhebbers van mechanische beleving kan dat een gemis zijn. Toch compenseert hij dat met technologie, prestaties en stilte. Rijd je vaak in de stad of op de snelweg, dan is deze elektrische G zelfs comfortabeler dan zijn voorgangers. Je hoort amper iets, hij schiet vooruit zonder nadenken en het onderstel is verrassend soepel.
Wat kost een Mercedes-Benz G 580?
De Edition One is het lanceringsmodel en is tot de nok toe gevuld met luxe, technologie en optische verwennerij. De prijs? Ongeveer 200.000 euro. De reguliere G 580 start vanaf circa 150.000 euro, wat hem logischerwijs in het hoogste segment plaatst. Maar wie een G-Klasse overweegt, rekent sowieso niet in tientjes.
Conclusie review elektrische Mercedes-Benz G-Klasse
De Mercedes-Benz G 580 met EQ-Technologie is zonder meer een indrukwekkende prestatie. Mercedes-Benz heeft de kunst verstaan om het karakter van de G-Klasse te behouden, terwijl het aandrijflijn volledig elektrisch is geworden. Voor de purist is het even slikken: geen motorgeronk, geen mechanische rauwheid. Maar daar tegenover staat een stillere, soepelere, snellere en technologisch geavanceerdere G-Klasse dan ooit. Je koopt deze auto nog steeds niet uit rationele overwegingen. Je koopt hem omdat je iets unieks wilt. En daarin stelt ook deze elektrische variant niet teleur. Maar dat gewicht, oef!
Technische gegevens
Merk en model | Mercedes-Benz G 580 |
---|---|
Lengte x breedte x hoogte | 4,62 x 2,19 x 1,99 meter |
Wielbasis | 2,89 meter |
Inhoud bagageruimte | 620 liter |
Ledig gewicht | 2.985 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 3.500 kg |
Brandstofsoort | 100% elektrisch |
Vermogen | 432 kW (588 pk) |
Koppel | 1.164 Nm |
Topsnelheid | 180 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 4,7 sec |
Accupakket | 116 kWh |
Actieradius (WLTP) | 468 km |
Verbruik | 28,0 kWh/100 km |
AC-laadcapaciteit | 11 kW |
DC-snellaadcapaciteit | 200 kW |
CO₂-uitstoot | 0 g/km |