De Porsche 911 GT3 in één oogopslag
- Flinke upgrade: nieuwe uitlaat, twee roetfilters en vier katalysatoren
- Kortere overbrenging voor meer kracht per versnelling, wel minder koppel
- Nu met neerklapbare kuipstoelen en digitale cockpit
- Betere balans tussen comfort en circuitprestaties
- Ook leverbaar met achterbankje – en 90 liter tank
Het recept van de Porsche 911 GT3
De Porsche 911 GT3 bewijst al jaren hoe Porsche zijn autosportervaring naadloos weet te combineren met dagelijkse bruikbaarheid. Deze sportwagen voelt zich net zo goed thuis op een bochtig circuit als op de openbare weg. Al een kwart eeuw lang vormt elke nieuwe generatie van de 911 GT3 de maatstaf voor serieuze sportauto’s. Bij de nieuwste uitvoering zijn diverse onderdelen verbeterd, met speciale aandacht voor de aerodynamica en het onderstel. Er komen twee varianten: de reguliere 911 GT3 met een opvallende achterspoiler die via een karakteristieke ‘zwanenhals’-constructie aan de carrosserie is bevestigd, en de 911 GT3 Touring, die dezelfde prestaties biedt maar met een ingetogener uitstraling – helemaal in lijn met de designfilosofie van Porsche.
Porsche 911 GT3 op de Nürburgring Nordschleife
Wist je dat de nieuwe Porsche 911 GT3 de snelste productieauto met handgeschakelde versnellingsbak is op de Nürburgring Nordschleife? Dankzij de intensieve doorontwikkeling van alle onderdelen die van invloed zijn op de prestaties, is de handgeschakelde 911 GT3 met Weissach Pakket een stevige 3,678 seconden sneller dan het voorgaande model (992.1) met Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK).
Andreas Preuninger, Director GT Model Line, zegt: “Steeds meer kopers van de 911 GT3 kiezen voor de handgeschakelde zesversnellingsbak. En steeds vaker krijgen we van deze klanten de vraag hoe snel een 911 GT3 met handbak zou zijn op de Nordschleife. Nu hebben we deze vraag beantwoord, en hoewel we weten dat de huidige variant met PDK aanzienlijk sneller is, hebben we onze officiële rondetijd gereden met een handgeschakelde versie. Zelfs zonder de geautomatiseerde, supersnelle en nauwkeurige gangwissels van de PDK, en met een conventioneel in plaats van elektronisch geregeld sperdifferentieel, schaafde de nieuwe 911 GT3 ongeveer 3,7 seconden af van de tijd van zijn voorganger mét PDK.”
“Toen we besloten om de officiële rondetijd van de nieuwe 911 GT3 met handgeschakelde versnellingsbak vast te stellen, keken we natuurlijk naar wie er bovenaan het klassement stond”, zegt Preuninger. “Een concurrent had 7:01,300 minuten nodig om een ronde te rijden op de ingekorte 20,6 kilometer lange versie van het circuit. Dit komt overeen met een tijd van ongeveer 7:05,800 minuten op de volledige ronde van 20,832 kilometer. Dat was voor Porsche de te kloppen tijd. Onder notarieel toezicht stopte de timer voor de nieuwe 911 GT3 bij 6:56,294 minuten, waarmee het vorige record met meer dan 9,5 seconden werd verbeterd.”
Diverse aanpassingen door strenger beleid
Zelfs een icoon als de Porsche 911 GT3 ontkomt niet aan steeds strengere milieueisen. Om het model te laten voldoen aan de nieuwste regels, moest Porsche flink sleutelen aan de techniek. De 4,0-liter zescilinder boxermotor kreeg onder andere een vernieuwd uitlaatsysteem, twee roetfilters en vier katalysatoren. Doel: de uitstoot beperken. Dat heeft wel zijn prijs. Het vermogen blijft met 510 pk gelukkig gelijk, maar het koppel daalt met 20 Nm naar 450 Nm.
Gewijzigde versnellingsbak, maar lagere topsnelheid
Om het verschil in koppel te compenseren, heeft Porsche de overbrenging van de versnellingsbak 8 procent korter gemaakt. Hierdoor heb je in elke versnelling meer kracht op de wielen. De keerzijde: de topsnelheid is iets gedaald, van 320 naar 313 km/u als we praten over de variant met handbak. De versie met PDK haalt 311 km/u. Ook het verbruik ligt wat hoger, wat zorgt voor een toename in de CO₂-uitstoot. In Nederland merk je dat direct in de prijs.
Zwaarder en veiliger
De nieuwe uitlaat is zwaarder en de carrosserie kreeg extra verstevigingen om de veiligheid te verbeteren. Alles bij elkaar opgeteld weegt de GT3 nu 20 kilo meer dan voorheen. Afhankelijk van je transmissiekeuze (handbak of PDK-automaat) komt het totaalgewicht uit op 1.460 tot 1.480 kilogram.
Flink duurder
De nieuwe Porsche 911 GT3 kost in Nederland minimaal 322.500 euro, terwijl je in 2021 nog rond de 240.000 euro kwijt was. Voeg daar wat opties aan toe, en je tikt zo 385.000 euro of meer af. Bijvoorbeeld bij het exemplaar in Oak Green metallic. Er zijn overigens ook lichtgewicht opties verkrijgbaar, zoals magnesium velgen, een lichtere accu of dunnere matten.
Fantastisch design met subtiele updates
Aan de buitenkant zijn de verschillen beperkt. Denk aan een iets gewijzigde voorbumper, een smallere luchtinlaat en een andere vorm van de achterspoiler. Subtiel, maar doeltreffend. Binnenin valt meteen op dat de klassieke toerenteller plaats heeft gemaakt voor een digitaal scherm. Voor puristen misschien even slikken, maar het biedt meer functionaliteit. En voor het eerst kun je een achterbankje laten monteren in een GT3, waardoor het zelfs een beetje een gezinsauto wordt.
Racekuipstoelen met slimme extra’s
Ook de stoelen kregen aandacht. De lichtgewicht carbon kuipstoelen zijn nu neerklapbaar, en het hoofdkussentje is afneembaar, handig als je een helm draagt. Porsche biedt nu ook een Weissach-pakket aan met extra gewichtsbesparende onderdelen.
Rijden als belevenis
De Porsche 911 GT3 blijft een absolute allrounder. Of je nu naar je werk rijdt of over een circuit jaagt: hij voelt zich overal thuis. De motor draait maximaal 9.000 toeren per minuut en sprint in 3,4 seconden naar 100 km/u. Naar 200 km/u duurt nog geen 11 seconden. En het geluid? Dat is verslavend. De boxer zingt steeds luider en voller naarmate het toerental stijgt.
Verbruik en actieradius
Rij je netjes, dan haal je gemiddeld zo’n 1 op 8. Dankzij een optionele tank van 90 liter betekent dat ruim 700 kilometer actieradius. Ideaal voor een sportieve roadtrip.
Het onderstel van de Porsche 911 GT3
Deze 992.2-generatie van de GT3 heeft ook nieuwe schokdempers en iets minder directe besturing, wat rustiger aanvoelt. De bumpstops zijn drie centimeter ingekort voor meer veerweg. Goed voor comfort én stabiliteit op de baan. Ook is de voorwielophanging aangepast om duikbewegingen bij het remmen te beperken, een techniek geleend van de GT3 RS.
Karakter blijft hardcore
Verwacht geen stilte aan boord. Zonder achterbank fungeert het interieur als klankkast, en ook het bandengeluid is prominent aanwezig. En die spoiler. Tja, prachtig om te zien. Maar het zicht naar achteren is beroerd, helemaal in combinatie met de rolkooi. Je rijdt dus vooral op de spiegels. Maar ach, dit als negatieve punten bestempelen doen we liever niet. Het hoort bij het karakter van deze auto. Het is onderdeel van de charme. Wie meer stilte zoekt en meer comfort wenst, kiest een andere 911. Voor de liefhebber is dit juist waarvoor je een GT3 koopt: een pure rijbeleving, messcherp stuurgedrag en een onderstel dat veel vergeeft.
Conclusie review Porsche 911 GT3 992.2
Elke rit in de nieuwe Porsche 911 GT3 is een feest. Een volbloed sportwagen voor het circuit én een comfortabele metgezel voor de lange afstand. Alleen de prijs doet pijn. Dus sparen maar! Voor deze Porsche, of voor een van de vele concurrenten, zoals een Ferrari 296 GTB, Lamborghini Huracán, Mercedes-AMG GT, nieuwe Chevrolet Corvette of Aston Martin Vantage. Alleen geen een van deze modellen heeft een hoogtoerige, atmosferische zescilinder boxermotor. In die zin is een GT3 dus one-of-a-kind. Een unicum.
Technische gegevens
Merk en model | Porsche 911 GT3 PDK |
---|---|
Lengte x breedte x hoogte | 4,57 x 2,03 x 1,28 m |
Wielbasis | 2,46 m |
Inhoud bagageruimte | 135 + 373 l |
Ledig gewicht | 1.479 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.782 kg |
Brandstofsoort | Benzine |
Vermogen | 375 kW (510 pk) |
Koppel | 450 Nm |
Topsnelheid | 311 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 3,4 sec |
Verbruik | 13,8 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 312 g/km |