Ga naar hoofdinhoud
AutoRAI Renault 5 Long Range Techno 6

Review Renault 5 E-Tech Electric (2025): retro-design, moderne techniek

De Renault 5 E-Tech Electric is een volledig nieuwe elektrische auto in het B-segment. Hij koppelt retrodesign aan moderne techniek, biedt tot 410 km actieradius, laadt vlot en rijdt verrassend levendig. Is dit de leukste EV van 2025?

De Renault 5 E-Tech Electric in één oogopslag

  • Retrodesign geïnspireerd op de Renault 5 uit 1972
  • Keuze uit 40 of 52 kWh batterij, tot 410 km actieradius
  • Leverbaar met 120 of 150 pk elektromotor
  • Lichtvoetig en compact: slechts 3,92 meter lang
  • Innovatief infotainmentsysteem met avatar Reno

AutoRAI Renault 5 Long Range Techno 21

Elektrische stadsauto met karakter

De Renault 5 E-Tech Electric is geen facelift of elektrische variant van een bestaand model. Het is een volledig eigentijdse EV in het B-segment, gebouwd op een speciaal ontwikkeld platform: AmpR Small. Daarmee onderscheidt hij zich fundamenteel van bijvoorbeeld de Clio of Captur, die ongeveer in hetzelfde martksegment opereren, maar dan met benzine- en hybride aandrijflijnen. De Renault 5 E-Tech Electric is de opvolger van de elektrische Renault Zoe.

De nieuwe Renault 5 is bedoeld voor een breed publiek dat op zoek is naar een compacte, karaktervolle én betaalbare elektrische auto. Denk aan jonge stedelingen, mensen die voor het eerst elektrisch rijden of mensen die gewoon nostalgische herinneringen hebben aan de originele Renault 5 uit de jaren zeventig en tachtig.

Wat de Renault 5 E-Tech Electric bijzonder maakt, is niet alleen het design, maar ook het gebruik van lichtgewicht constructies, moderne rijhulpsystemen én een geavanceerd softwareplatform dat over-the-air updates mogelijk maakt. Kortom: een klassieke naam met een compleet nieuwe inhoud.

Design met een knipoog

Het design van de Renault 5 E-Tech Electric grijpt duidelijk terug op de originele Renault 5 uit 1972. Je ziet het aan de verticale achterlichten, de trapeziumvormige carrosserie en de ‘neus’ met het merklogo centraal in de gesloten ‘grille’. Toch komt het ontwerp ook modern en speels over.

De dagrijverlichting in de vorm van vierkante streepjes is geïnspireerd op de rallylampen die vaak op de originele Renault 5 zaten. De motorkap heeft een kenmerkende uitstulping, waarin tijdens het opladen de laadstatus via vijf led-segmenten zichtbaar is. Aan de achterkant geven de smalle, verticale led-lichtunits de auto een herkenbaar en eigenzinnig gezicht.

Afhankelijk van de uitvoering zijn er verschillende velgdesigns tot 18 inch en felle lakkleuren zoals Jaune Pop of Bleu Nocturne. In combinatie met contrasterende dakkleuren ontstaat een fris en jeugdig totaalbeeld. Je kunt gerust zeggen dat de Renault 5 E-Tech Electric persoonlijkheid uitstraalt zonder schreeuwerig te zijn.

AutoRAI Renault 5 Long Range Techno 23

Slim ingericht en verrassend ruim

Dankzij zijn compacte formaat, grote spiegels en optionele 360-gradencamera is de Renault 5 E-Tech Electric ideaal in druk stadsverkeer. De draaicirkel van 10,4 meter maakt hem wendbaar bij krappe parkeervakken en smalle straatjes. Ondanks zijn compacte buitenmaten is de Renault 5 E-Tech Electric verrassend ruim vanbinnen. Met een lengte van 3,92 meter blijft hij wendbaar in de stad, maar dankzij de wielbasis van 2,54 meter is er voldoende ruimte voor vier volwassenen. De bagageruimte meet 326 liter, wat ruim is voor dit segment. Wel is het krap op de achterbank, zeker voor volwassenen. Een frunk ontbreekt ook, maar onder de bagageruimtevloer is wel plek voor laadkabels en andere losse spullen.

Het interieur oogt fris, modern en opgeruimd. De gebruikte materialen zijn degelijk in elkaar gezet en voorzien van stofaccenten of kleurcontrasten. De stoelen zitten stevig en bieden voldoende zijdelingse steun.

Het infotainmentsysteem bestaat uit een 10-inch digitaal instrumentenpaneel en een even groot centraal touchscreen met Google Automotive Services. Je kunt rekenen op vlotte bediening, scherpe graphics en standaardapplicaties zoals Google Maps en Google Assistant. Een opvallend detail is de avatar Reno, die je niet alleen tips geeft tijdens het rijden, maar ook reageert op stemcommando’s en zorgt voor een persoonlijke touch. Hij groeit mee met je voorkeuren en leert je rijstijl kennen.

Naast de gebruikelijke rijhulpsystemen — zoals actieve rijstrookassistent, adaptieve cruise control en noodremhulp — zijn er optioneel zaken als een 360-gradencamera, parkeerhulp en connected services beschikbaar. In zijn segment behoort de Renault 5 E-Tech Electric tot de technisch meest complete modellen.

AutoRAI Renault 5 Long Range Techno 48

Rijdt licht, levendig en efficiënt

De Renault 5 E-Tech Electric is (in Nederland) leverbaar met twee batterijvarianten (40 of 52 kWh) en in twee vermogensniveaus: 90 kW (120 pk) of 110 kW (150 pk). De grotere batterij is goed voor een actieradius tot 410 kilometer volgens WLTP. Daarmee kun je ook buiten de stad prima uit de voeten. Reken in de praktijk, op doorgaande wegen, op een actieradius van iets meer dan 300 kilometer.

Dankzij het relatief lage gewicht van zo’n 1.400 kg voelt de auto lichtvoetig en direct aan. Het onderstel is comfortabel zonder week te worden en de besturing is precies genoeg voor dynamisch stadsverkeer. Op hogere snelheid is hij stil en stabiel, met voldoende acceleratiekracht. De versie met 150 pk sprint in ongeveer 8 seconden naar 100 km/u.

De rijmodi zijn eenvoudig instelbaar en beïnvloeden vooral het reactievermogen van het gaspedaal. Regeneratief remmen is aanwezig, maar niet extreem krachtig: ‘one-pedal driving’ is beperkt. Wel kun je via het display het niveau van de energieterugwinning aanpassen. Het verbruik ligt tussen de 14,5 en 14,9 kWh per 100 km. Laden kan met 11 kW AC en tot 100 kW DC — snel genoeg om in 30 minuten zo’n 80% bij te laden.

Prijzen en uitrustingsniveaus

De prijzen van de Renault 5 E-Tech Electric starten vanaf ongeveer 28.000 euro voor de versie met 40 kWh-accu en 120 pk. De rijker uitgeruste versies met 52 kWh en 150 pk beginnen vanaf circa 33.000 euro. Daarmee is de Renault 5 niet uitgesproken voordelig, maar nog steeds wel scherp geprijsd binnen het B-segment van elektrische auto’s.

De standaarduitrusting is bovendien al behoorlijk compleet, met airco, keyless start, een digitaal dashboard, automatische verlichting en een multimediascherm. Hogere uitrustingsniveaus bieden extra comfort, zoals climate control, stoelverwarming, parkeersensoren en uitgebreidere veiligheidssystemen.

Interessante opties zijn onder meer een warmtepomp, 360-gradencamera en draadloze telefoonlader. Met veiligheid scoort hij goed. De Renault 5 is voorzien van meerdere camera’s en radars, en volgens Renault voldoet hij aan de nieuwste Euro NCAP-richtlijnen. Je hebt keuze uit meerdere pakketten en kleurthema’s, waarmee je de auto helemaal naar smaak kunt configureren — iets wat jonge kopers ongetwijfeld zullen waarderen.

Conclusie: compacte EV met een grote aantrekkingskracht

De Renault 5 E-Tech Electric is méér dan een retro-statement. Het is een moderne elektrische auto die een breed publiek zal aanspreken. Hij combineert opvallend design, moderne techniek en een scherpe prijs in een compacte en toegankelijke verpakking.

Pluspunten zijn de vlotte aandrijflijn, de ruime binnenruimte en het speelse karakter. Nadelen zijn er ook: achterin is hij niet de ruimste in zijn klasse en het dashboard bestaat grotendeels uit harde kunststoffen. Toch zijn die punten goed te vergeven gezien de prijsstelling en het rijplezier.

Voor wie een compacte elektrische auto zoekt met stijl, flair en functionaliteit is de Renault 5 E-Tech Electric een van de aantrekkelijkste nieuwkomers van 2025 en mogelijk een toekomstige klassieker.

Technische gegevens

Merk en model Renault 5 E-Tech Electric
Lengte x breedte x hoogte 3,92 x 1,77 x 1,50 meter
Wielbasis 2,54 meter
Inhoud bagageruimte 326 liter
Ledig gewicht 1.400 – 1.424 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.920 kg
Vermogen 90 kW (120 pk) – 110 kW (150 pk)
Koppel 225 – 245 Nm
Topsnelheid 150 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 0,8 – 0,9 sec
Batterijcapaciteit 40 – 52 kWh
Verbruik 14,5 – 14,9 kWh/100 km
Actieradius 312 – 410 km

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel

Alle artikelen

Review Renault Megane E-Tech Electric – Jij wilt geen Volkswagen ID.3 meer

review Renault Megane E-Tech Electric – Jij wilt geen Volkswagen ID.3 meer

Autotests · Renault
Review Renault Megane E-Tech Electric – Jij wilt geen Volkswagen ID.3 meer

Review Renault Megane E-Tech Electric – Jij wilt geen Volkswagen ID.3 meer

Autotests · Renault
Ontdek meer