Ga naar hoofdinhoud
Renault Symbioz 1

Review – Renault Symbioz (2025): zo goed als de Captur én meer

De Renault Symbioz is een nieuwe hybride crossover die zich tussen de Captur en Austral positioneert. Met moderne techniek, slimme details en een ruim interieur is hij gericht op gezinnen die comfortabel en zuinig willen rijden zonder stekkerstress.

De Renault Symbioz in één oogopslag

  • Volledig nieuw model tussen de Captur en Austral
  • Full hybrid met 143 pk en automaat
  • Bagageruimte tot bijna 500 liter met verschuifbare achterbank
  • Lage CO₂-uitstoot: slechts 105 gram per kilometer
  • OpenR Link-infotainmentsysteem met Google-integratie

Renault Symbioz 5

Nieuwe crossover voor het hart van de markt

Met de Symbioz voegt Renault een belangrijke schakel toe aan zijn SUV-familie. Het model is volledig nieuw, als model tussen de compacte Captur en de grotere Austral. Daarmee richt Renault zich op gezinnen die net wat meer ruimte willen dan een B-segment SUV biedt, maar zonder in het hogere prijssegment van C-segment modellen te vallen.

De Symbioz is alleen leverbaar als hybride, wat hem bijzonder maakt in zijn klasse. Geen stekker, geen laadstress, maar wel zuinig rijden in de stad én daarbuiten. Hij is bedoeld voor gezinnen, stellen en senioren die comfort, efficiëntie en gebruiksgemak belangrijk vinden. Daarbij maakt hij indruk met zijn bagageruimte, slimme technologieën en doordachte interieur.

Frisse Renault-look met SUV-invloeden

De Renault Symbioz past perfect in het nieuwe familiegezicht van Renault. De C-vormige dagrijverlichting, de verchroomde grille en de slanke led-koplampen geven hem een moderne en herkenbare uitstraling. Hij oogt compacter dan hij is, mede door de hoge taillelijn en korte overhangen.

De daklijn loopt licht af, maar zonder de hoofdruimte achterin te beperken. De kunststof wielkastranden en zilverkleurige skidplates geven de Symbioz een robuuste SUV-uitstraling, zonder te overdrijven. De velgmaten lopen tot 19-inch en wie kiest voor een two-tone lak met zwart dak, maakt er een opvallende verschijning van. Renault biedt daarnaast diverse kleuren, waaronder het fraaie Gris Schiste of Bleu Nocturne, en in rijkere uitvoeringen accentlijsten in koperkleur of glanzend zwart.

Slim en ruim interieur met veel licht en opbergruimte

De Symbioz is verrassend ruim vanbinnen. De lange wielbasis van 2,64 meter zorgt voor voldoende beenruimte achterin, ook voor volwassenen. De achterbank is verschuifbaar over 16 centimeter, wat de bagageruimte variabel maakt: standaard is het 434 liter, maar met de bank naar voren zelfs bijna 500 liter. De kofferbak heeft bovendien een dubbele bodem en als je de rugleuning van de achterbank neerklapt, wordt hij flink groter met een volledig vlakke vloer. Verder zijn er volop opbergvakken in het interieur, waaronder een open middenconsole en flinke portiervakken.

Wat vooral opvalt is het grote glazen dak, het Solarbay-panoramadak. Dat kun je in vier zones verduisteren via een touchknop of spraakopdracht. Dat geeft de auto een licht en open karakter, zonder dat het te warm wordt in de zomer. De afwerking van het interieur is verzorgd, met zachte materialen op het dashboard en portieren. In duurdere uitvoeringen krijg je sfeerverlichting en stoffen bekleding met patronen die we kennen van de Renault Scenic E-Tech. De zitpositie is comfortabel, met voldoende verstelbare voorstoelen.

Renault Symbioz 3

Infotainment met Google en verrassend veel functies

Centraal in het interieur staat het OpenR Link-infotainmentsysteem, gebaseerd op Android Automotive. Het systeem werkt vlot, overzichtelijk en biedt standaard Google Maps, Google Assistant en toegang tot apps via de Play Store. Het verticale touchscreen meet 10,4 inch en geeft een haarscherp beeld. De menustructuur is intuïtief, met duidelijke knoppen voor klimaatbediening, audio en navigatie. Een pluspunt is dat je ook nog fysieke knoppen hebt voor volume en airco, iets wat veel concurrenten weglaten.

Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard, net als connected navigatie, live verkeersinfo, over-the-air updates en spraakbediening. In de praktijk werkt alles soepel en ook de graphics zijn helder en modern. In de duurdere uitvoeringen krijg je een digitaal instrumentarium van 10-inch en een head-up display.

Renault Symbioz 4

Comfortabel en stil rijgedrag zonder laadgedoe

De Renault Symbioz is alleen leverbaar als E-Tech Full Hybrid. Dat betekent dat hij automatisch schakelt tussen elektrisch, hybride en benzine-aandrijving, zonder dat je daar iets voor hoeft te doen. De aandrijflijn bestaat uit een 1,6-liter viercilinder benzinemotor en twee elektromotoren, samen goed voor 143 pk. In de stad rijdt hij vaak volledig elektrisch, zeker bij lage snelheid of in fileverkeer. Op de snelweg neemt de benzinemotor het over. Het officiële verbruik ligt op 4,7 liter per 100 km en de CO₂-uitstoot is slechts 105 gram per kilometer – waardoor de bpm aanschafbelasting laag blijft.

Schakelen gaat via een slimme automatische transmissie met vier versnellingen voor de benzinemotor en twee voor de elektromotoren. Daardoor accelereert de Symbioz vloeiend en zonder schokken. Van 0 naar 100 km/u gaat in 10,6 seconden en hij bereikt een topsnelheid van 170 km/u.

Het onderstel is comfortabel afgestemd, met voldoende veerweg en goede isolatie tegen rol- en windgeluiden. Sturen doet de Symbioz licht en met voldoende precisie. Op hogere snelheden voelt hij daardoor stabiel en vertrouwd aan.

Een nadeel voor sommigen: het trekgewicht van de Symbioz is beperkt tot 750 kilogram. Daarmee is het model minder geschikt voor wie met een aanhanger, caravan of vouwwagen op pad wil. Voor een fietsendrager, kleine aanhanger of een licht model vouwwagen kan het echter nog steeds voldoende zijn.

Rijke uitrusting en slimme veiligheidsfuncties

Renault levert de Symbioz in drie uitvoeringen: Evolution, Techno en de luxe Esprit Alpine. Standaard krijg je zaken als ledverlichting, climate control, parkeersensoren, cruise control en het OpenR Link-infotainmentsysteem met 10-inch scherm.

De Techno voegt zaken toe als een achteruitrijcamera, keyless entry, elektrisch inklapbare spiegels en sfeerverlichting. In de Esprit Alpine krijg je sportieve accenten, grotere velgen, speciale bekleding en uitgebreide assistentiesystemen.

Op het gebied van veiligheid is de Symbioz voorzien van actieve rijstrookassistentie, noodremassistentie, verkeersbordherkenning, vermoeidheidsdetectie en dodehoekwaarschuwing. In de topuitvoering kun je zelfs gebruikmaken van adaptieve cruise control en semi-autonome rijondersteuning in files.

Renault levert de Symbioz standaard met 2 jaar fabrieksgarantie, maar met optionele verlengde garantiepakketten tot 5 jaar of 100.000 kilometer. Doordat de aandrijflijn grotendeels uit beproefde techniek bestaat, zijn de onderhoudskosten relatief laag. Bovendien zorgt het regeneratief remsysteem voor minder slijtage aan de fysieke remmen.

Renault Symbioz 2

Conclusie: de Renault Symbioz is méér dan een Captur+

De Renault Symbioz is een schot in de roos voor iedereen die ruimte, comfort en efficiëntie zoekt, maar geen zin heeft in moeten opladen of hoge aanschafprijzen. Hij vult perfect het gat tussen de Captur en de Austral met een slimme hybride aandrijflijn, royale bagageruimte en moderne technologie. Hij biedt alle sterke punten van de Captur, maar dan met net wat meer praktische eigenschappen en bagageruimte.

Pluspunten zijn de slimme hybride aandrijflijn zonder stekker, de vele ruimte en praktische details, de verzorgde afwerking en het moderne infotainment. Minpunten om rekening mee te houden zijn het vrij lage trekgewicht, het beperkte motorenaanbod (één hybride aandrijflijn) en dat hij qua rijprestaties geen grenzen verlegt in zijn klasse. De Renault Symbioz is daarentegen perfect voor gezinnen, leaserijders en iedereen die zonder gedoe wil profiteren van hybride rijden in een auto die slim, zuinig én verrassend ruim is.

Technische gegevens

Merk en model Renault Symbioz
Lengte x breedte x hoogte 4,41 x 1,80 x 1,58 meter
Wielbasis 2,64 meter
Inhoud bagageruimte 434 liter
Ledig gewicht 1.398 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.925 kg
Brandstofsoort Hybride
Cilinderinhoud 1.598 cm3
Vermogen 105 kW (143 pk)
Koppel 255 Nm
Topsnelheid 170 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 10,6 sec
Tankinhoud 48 liter
Verbruik 4,7 l/100 km
CO₂-uitstoot 105 g/km

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel

Alle artikelen

Renault Austral review: eindelijk een antwoord op de Nissan Qashqai?

Renault Austral review: eindelijk een antwoord op de Nissan Qashqai?

Autotests · Renault
Review Renault Megane E-Tech Electric – Jij wilt geen Volkswagen ID.3 meer

review Renault Megane E-Tech Electric – Jij wilt geen Volkswagen ID.3 meer

Autotests · Renault
Review Renault Megane E-Tech Electric – Jij wilt geen Volkswagen ID.3 meer

Review Renault Megane E-Tech Electric – Jij wilt geen Volkswagen ID.3 meer

Autotests · Renault
Ontdek meer