Ga naar hoofdinhoud
Skoda Kodiaq 1-review

Review – Skoda Kodiaq (2024): slimme ruimte-SUV met mild-hybrid en plug-in power

De nieuwe Skoda Kodiaq is ruimer, digitaler en efficiënter dan ooit. Deze SUV is er met keuze uit zeven moderne aandrijflijnen én biedt slimme oplossingen zoals draaiknopbediening met ingebouwde functies. Praktisch én vernieuwend — typisch Skoda.

De Skoda Kodiaq in één oogopslag

  • Tweede generatie van Skoda’s grootste SUV
  • Keuze uit benzine, diesel, mild-hybrid én plug-in hybride
  • Tot zeven zitplaatsen en tot 910 liter bagageruimte
  • Slimme draaischakelaars met ingebouwd scherm
  • Praktisch, ruim en comfortabel – zoals je van Skoda verwacht

Skoda Kodiaq 2

Nieuwe generatie met vertrouwd concept

De Skoda Kodiaq is vernieuwd, maar gelukkig niet radicaal veranderd. De succesvolle basisformule is namelijk gebleven: een grote SUV met veel binnenruimte en een nuchtere, praktische insteek. In Nederland is deze SUV vooral populair bij gezinnen en zakelijk rijders die op zoek zijn naar ruimte, comfort en degelijkheid, zonder dat het allemaal al te opvallend hoeft te zijn. Precies daarin zit nog steeds de kracht van deze auto, ook bij het nieuwste model.

De tweede generatie uit 2024 staat op een doorontwikkelde versie van het MQB Evo-platform en is leverbaar met moderne aandrijflijnen. De Kodiaq is er nog steeds als vijf- of zevenzitter en komt in meerdere smaken, van mild-hybrid tot plug-in hybride met 100% elektrisch bereik tot zo’n 120 kilometer (WLTP).

Stoer Skoda-design met praktische inslag

Aan de buitenkant is de Kodiaq stoerder dan voorheen. Hij oogt krachtiger, maar blijft ook ingetogen. De grille is herkenbaar Skoda, maar iets breder en lager. De koplampen zijn scherper gesneden en er is – afhankelijk van de uitvoering – een opvallend LED-lichtmotief met een doorlopende strip. Aerodynamisch is hij ook verbeterd: met een Cw-waarde van 0,282 is dit de meest gestroomlijnde Kodiaq ooit. Dat zie je terug in details als de actieve grillelamellen, gladde deurgrepen en de aerodynamische spiegels. De SUV staat op wielen van 17 tot 20 inch, ook weer afhankelijk van de uitvoering. Aan de achterkant valt vooral de nieuwe merknaam ‘SKODA’ in grote letters op, zonder traditioneel logo. Alles oogt strak, modern en net even chiquer dan voorheen.

Binnenruimte, infotainment en slimme details

Het interieur van de nieuwe Kodiaq is een grote sprong vooruit. Het dashboard is overzichtelijk en horizontaal georiënteerd, met centraal een groot zwevend touchscreen tot 13 inch. De airco bedien je niet langer via het scherm, maar via slimme draaischakelaars op de middenconsole, met kleine schermpjes erin. Daarmee regel je temperatuur, stoelverwarming en het volume – afhankelijk van wat je zelf instelt. Handig én veilig.

De materialen voelen degelijk aan, met zachte oppervlakken, subtiele sierlijsten en optioneel duurzaam textiel of leder. De ergonomie is zoals je van Skoda mag verwachten: logisch, gebruiksvriendelijk en zonder poespas. Er zijn slimme details zoals een paraplu in de deur, een ijskrabber in de tankklep en een optionele uitschuifbare trekhaak. Dan zit hij niet in de weg als je hem niet nodig hebt.

Achterin is er nog meer ruimte dan voorheen, met name bij de derde zitrij. De bagageruimte is gegroeid naar maximaal 910 liter (vijfzitter). Met de stoelen plat loopt dat zelfs op tot 2.105 liter – dat is bijna bestelwagenniveau! De zevenzitsversie heeft een wat kleinere bagageruimte, maar blijft een van de ruimste in z’n klasse.

Skoda Kodiaq 3

Rijeigenschappen: rustig en degelijk

De Kodiaq rijdt precies zoals je verwacht van een grote Skoda: comfortabel, stabiel en voorspelbaar. De demping is afgestemd op comfort en oneffenheden worden netjes weggefilterd. Het is geen sportieve auto, maar het onderstel voelt solide aan en de besturing is voldoende direct. Je merkt dat de focus ligt op rust en comfort – en dat past bij het karakter van de auto.

Dankzij de langere wielbasis en verbeterde isolatie is het stil aan boord, ook op hogere snelheden. De optionele adaptieve demping (Dynamic Chassis Control) past zich aan de rijstijl aan en geeft extra souplesse. Bij het inparkeren helpt de optionele vierwielbesturing, wat de draaicirkel flink verkleint en de wendbaarheid verbetert in de stad. Op hogere snelheid zorgt dit systeem juist voor meer stabiliteit.

Skoda Kodiaq 5

Uitrusting en prijzen

De Skoda Kodiaq is in Nederland leverbaar in de uitvoeringen Edition, Tour Edition en Sportline Edition. Elke versie is rijk uitgerust, met standaard features als LED-verlichting, digitale cockpit, parkeersensoren en automatische airco. De testauto betreft een Sportline met zwart exterieurpakket, 19-inch velgen, sportstoelen, zwarte hemelbekleding en extra uitrusting zoals adaptieve cruise control en keyless entry.

De meest luxe uitvoeringen hebben massagestoelen, een verwarmbaar stuur, uitgebreide sfeerverlichting en lederen bekleding. Aan opties geen gebrek: een head-up display, trekhaak, panoramadak, verwarmbare stoelen op drie rijen en een topklasse soundsysteem zijn allemaal leverbaar. Prijzen in Nederland starten rond de 45.000 euro voor de mild-hybrid en lopen op tot 52.000 euro voor de plug-in hybride in Sportline-uitvoering.

Motoren: van mild-hybrid tot plug-in

In Nederland zijn vooral de 1.5 TSI e-TEC mild-hybrid en de 1.5 TSI iV plug-in hybride interessant. De mild-hybrid levert 110 kW (150 pk) en heeft altijd een automatische DSG-transmissie. Hij rijdt soepel en schakelt onmerkbaar, met lichte elektrische ondersteuning bij lage snelheden.

De plug-in hybride combineert dezelfde 1,5-liter benzinemotor met een elektromotor en een 25,7 kWh accupakket. Het systeemvermogen komt uit op 150 kW (204 pk) en het elektrische rijbereik bedraagt tot maar liefst 120 kilometer (WLTP). Daarmee is hij ideaal voor wie veel korte ritten maakt of zakelijk voordelig wil rijden.

Voor wie meer power of vierwielaandrijving wil, is er een 2.0 TSI (204 pk) met AWD of een 2.0 TDI diesel in twee vermogensvarianten (150 of 193 pk). De sterkste versies zijn standaard vierwielaangedreven. Deze twee motoren worden echter niet officieel in Nederland geleverd, maar zijn wellicht via import te vinden.

Verbruikscijfers verschillen uiteraard per uitvoering. De plug-in rijdt het zuinigst, met een opgegeven gemiddelde van slechts 0,6 l/100 km. Om die waarde te halen moet je hem wel zoals bedoeld regelmatig opladen. De mild-hybrid zit rond de 6,0 l/100 km, terwijl de krachtigere benzine- en dieselversies rond de 7 tot 8 liter per 100 km verbruiken.

Skoda Kodiaq 4

Conclusie: praktisch, comfortabel en klaar voor de toekomst

De vernieuwde Skoda Kodiaq doet precies wat je van een moderne grote SUV mag verwachten – en nog een beetje meer. Hij biedt een zee aan ruimte, slimme details en moderne technologie die het dagelijkse gebruik écht makkelijker maken. Vooral de nieuwe draaischakelaars met ingebouwde schermpjes zijn een mooie vondst: intuïtief én veilig. Ook de keuze aan aandrijflijnen is ruim: van een soepele mild-hybrid tot een plug-in hybride met een opvallend grote elektrische actieradius. De rijeigenschappen zijn comfortabel en stabiel, precies zoals je van een Kodiaq verwacht. Nadelen zijn er ook: het gewicht is flink, zeker bij de plug-in, en wie gaat shoppen in de optielijst ziet de totaalprijs snel oplopen richting premiumniveau. Toch blijft de Kodiaq aantrekkelijk: een praktische gezinsauto, een veelzijdige reisauto én een zakelijke allrounder in één. Wie op zoek is naar ruimte zonder concessies, zit met deze SUV voorlopig goed.

Technische gegevens

Merk en model Skoda Kodiaq
Lengte x breedte x hoogte 4,76 x 1,86 x 1,68 meter
Wielbasis 2,79 meter
Inhoud bagageruimte 745-910 liter
Ledig gewicht 1.665-1.916 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.170-2.432 kg
Brandstofsoort Benzine, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.498 cm3
Vermogen 110 kW (150 pk)-150 kW (204 pk)
Koppel 250-350 Nm
Topsnelheid 207-210 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,4-9,7 sec
Tankinhoud 45-55 liter
Verbruik 0,4-6,0 l/100 km
CO₂-uitstoot 9-135 g/km

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel

Alle artikelen

Skoda Enyaq Coupé RS iV: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

Skoda Enyaq Coupé RS iV: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

Autotests · Skoda
Skoda Enyaq Coupé test - Moet je hem kiezen voor zijn grotere actieradius?

Skoda Enyaq Coupé test - Moet je hem kiezen voor zijn grotere actieradius?

Autotests · Skoda
Review Skoda Karoq - Zó goed dat je hem snel weer vergeten bent

Review Skoda Karoq - Zó goed dat je hem snel weer vergeten bent

Autotests · Skoda
Ontdek meer