De Suzuki Swift AllGrip in één oogopslag
- Uniek in zijn klasse: enige B-segment hatchback met 4x4
- Automatische vierwielaandrijving met viscokoppeling
- Tot 32 mm extra rijhoogte
- Verkrijgbaar met dakrek, LED-bar, allseason-banden en lederen bekleding
- Gemiddeld verbruik rond de 1 op 15 tot 1 op 20
AllGrip: slim AWD-systeem zonder poespas
De kern van deze uitvoering is het zogenoemde AllGrip Auto-systeem. In tegenstelling tot de wat complexere AllGrip Select-systemen die je bijvoorbeeld in de Suzuki Vitara of S-Cross tegenkomt, werkt AllGrip Auto volledig automatisch. De voorwielen doen het werk, tot ze grip verliezen. Dan komt de viscokoppeling in actie. Door temperatuurverschillen in de dikke siliconenolie bouwt het systeem druk op en schakelt het vliegensvlug de achterwielen bij. Hierdoor ontstaat er razendsnel extra tractie en stabiliteit, precies op het moment dat je het nodig hebt.
De bestuurder hoeft hierbij niets in te stellen of te activeren. Je merkt het alleen aan het zelfverzekerde gevoel wanneer de omstandigheden lastig worden: een besneeuwd bospad, nat gras of een modderig grindweggetje. Daar waar de reguliere Swift het moeilijk krijgt, rolt deze AllGrip-editie met gemak door. Het systeem is daarmee niet alleen technisch slim, maar ook geruststellend in de praktijk.
Meer bodemvrijheid = breder inzetbaar
Vierwielaandrijving is niet het enige verschil. De Suzuki Swift AllGrip staat standaard hoger op zijn wielen dan de gewone Swift. Suzuki verhoogt het onderstel met ongeveer 25 millimeter. Maar in het geval van onze testauto – die is uitgerust met allseason-banden van het type 195/55R16 – loopt dat zelfs op tot 32 millimeter extra bodemvrijheid. En dat merk je. Hij rijdt door kleine kuilen, over richels of onverharde paden zonder dat de bodemplaat de grond raakt .
Visueel sluit deze uitvoering ook aan op z’n avontuurlijke karakter. De testauto is voorzien van diverse accessoires die je normaliter eerder op een SUV zou verwachten: een Thule-dakrek, zwarte velgen, wielkastverbreders, een rubberen bumperbeschermplaat en zelfs een LED-bar op de grille voor extra verlichting in het donker. AllGrip-stickers, zwarte Suzuki-logo’s en stoere allseason-banden maken het plaatje compleet. Zelfs binnenin is gedacht aan functionaliteit met onder meer rubberen vloermatten, een Dometic koelbox en lederen bekleding. Dat maakt deze Swift AllGrip tot een verrassend veelzijdige metgezel.
Compacte afmetingen, verrassende mogelijkheden
Je zou haast vergeten dat we het hier over een B-segment hatchback hebben. Met een lengte van 3.860 mm, breedte van 1.735 mm en een hoogte van 1.510 mm is de Swift lekker compact en daarmee ideaal voor stedelijke omgevingen. Tegelijkertijd biedt hij met 265 liter bagageruimte voldoende plek voor dagelijkse boodschappen of een weekendje weg. De tildrempel is wel wat hoog. Iets om rekening mee te houden als je vaak zware spullen meeneemt.
Aandrijflijn Suzuki Swift AllGrip: een mild-hybride
Elke Swift, dus ook deze AllGrip, wordt aangedreven door een 1,2-liter driecilinder benzinemotor met 60,9 kW (83 pk) en 112 Nm koppel. Dat lijkt niet veel, maar dankzij het relatief lage gewicht van de auto – 1.070 kg rijklaar – kom je vlot mee in het verkeer. Toch is het verstandig om bij inhaalmanoeuvres of oprijden van de snelweg het gaspedaal wat dieper in te trappen. Dan toont de motor zich verrassend levendig, al blijft het natuurlijk geen krachtpatser.
Ondersteuning komt van Suzuki’s 12V Smart Hybrid-systeem (SHVS). Deze mild hybrid-oplossing bestaat uit een Integrated Starter Generator (ISG) die 2,3 kW en 50 Nm aan elektrische hulp levert tijdens het accelereren of starten. Daarnaast recupereert het systeem energie tijdens het afremmen en slaat die op in een lithium-ionaccu. Die energie helpt je vervolgens weer bij het optrekken. Het resultaat: een lager brandstofverbruik en minder uitstoot, op papier dan.
In de praktijk haalden we met de gewone Swift moeiteloos een verbruik van 1 op 20. Bij deze AllGrip-uitvoering lag dat dichter bij de 1 op 15, vooral vanwege de extra windvang van het dakrek. Toch blijft dat een keurig resultaat, zeker voor een vierwielaangedreven auto.
Hoe rijdt de Suzuki Swift AllGrip?
De Swift AllGrip is geen rijdersauto in de traditionele zin, maar het lichte onderstel en de directe besturing zorgen wel voor een prettige en eenvoudige rijbeleving. De handgeschakelde vijfversnellingsbak schakelt zonder problemen, al is het schakelgevoel niet heel uitgesproken. De koppeling is bijzonder licht, wat in de file prettig is, maar wel even wennen vergt. De besturing voelt goed aan en is dankzij de bredere 16-inch banden zelfs iets steviger dan je misschien verwacht van zo’n licht autootje.
En dat lage gewicht is een voordeel: je voelt je wendbaar en behendig, wat de Swift AllGrip ook in de stad een fijne auto maakt. Op de snelweg is de windruis bij hoge snelheid wel iets nadrukkelijker aanwezig, vooral door het dakrek. Maar alles bij elkaar blijft het een comfortabel en overzichtelijk geheel.
Trekgewicht en gebruiksgemak
Handig voor wie graag een kleine caravan of aanhanger meeneemt: elke Swift mag 1.000 kilogram trekken, ongeacht de uitvoering. De maximale kogeldruk bedraagt 60 kilogram. Daarmee is deze Swift ook voor lichte vakantietoepassingen bruikbaar. Wel moet je natuurlijk een trekhaak laten monteren. Die kost bij Suzuki ongeveer 800 euro.
Prijs en opties: betaalbare zeldzaamheid
De reguliere Swift begint op het moment van het schrijven van deze review bij 22.299 euro. Voor de AllGrip-variant moet je minstens 28.449 euro neertellen. De luxere Style-uitvoering begint bij 30.049 euro. Voeg daar opties aan toe zoals:
- Lederen interieur (1.550 tot 1.768 euro)
- Rubberen mattenset (74 euro)
- Zwarte 16-inch velgen (1.150 euro)
- Dakrek (398 euro)
- Bumperbeschermplaat (105 euro)
- Zwarte logo’s (122 euro)
...en je komt al snel uit op een totaalprijs van ongeveer 33.500 euro voor een compleet uitgeruste Swift AllGrip. Dat is stevig geld voor een kleine hatchback. Maar het maakt deze auto ook tot een unicum in zijn klasse: geen andere fabrikant biedt op dit moment een vergelijkbare combinatie van compacte afmetingen en vierwielaandrijving.
Conclusie review Suzuki Swift AllGrip
De Suzuki Swift AllGrip is een eigenwijze auto die buiten de lijntjes kleurt. Voor wie op zoek is naar een compacte hatchback met echte offroad-capaciteiten, is dit feitelijk de enige keuze. Een Volkswagen Polo is er niet met AWD, een Ford Fiesta idem. Dankzij de automatische AllGrip-vierwielaandrijving, extra bodemvrijheid en slimme accessoires rij je met deze Swift moeiteloos een bospad in of een besneeuwde oprit op. Toegegeven: 28.000 tot 33.000 euro is veel geld voor een Swift. Maar in ruil daarvoor krijg je unieke techniek, veel karakter en een auto die zich ook buiten de gebaande paden bewezen heeft. De looks zijn stoer, het rijgedrag is nuchter en de uitrusting is compleet. Wie weet zien we deze Swift binnenkort wel in dienst bij Staatsbosbeheer. Hij zou er niet misstaan.
Technische gegevens
Merk en model | Suzuki Swift AllGrip MHEV |
---|---|
Lengte x breedte x hoogte | 3,86 x 1,73 x 1,51 meter |
Wielbasis | 2,45 meter |
Inhoud bagageruimte | 265 tot 980 liter |
Ledig gewicht | 1.070 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.441 kg |
Brandstofsoort | Benzine |
Vermogen | 60,9 kW (83 pk) |
Koppel | 112 Nm |
Topsnelheid | 160 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 13,6 sec |
Verbruik | 4,9 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 110 g/km |