De Toyota Land Cruiser in één oogopslag
- Volledig nieuwe generatie met retro-design
- Beresterke 2,8-liter turbodiesel met 204 pk en 500 Nm
- Multi-Terrain Select en Monitor voor off-road-prestaties
- Robuust ladderchassis met trekgewicht tot 3.500 kg
- Interieur met moderne technologie en functionaliteit
Maak kennis met een icoon
Met de introductie van de nieuwe Land Cruiser toont Toyota dat traditie en innovatie uitstekend samengaan. Na veertien jaar komt er eindelijk een volledig nieuw model, en dat is er een om rekening mee te houden.
Deze Land Cruiser 250 – zoals het platform intern heet – is veel meer dan een facelift of technische update. Het is een robuust herontwerp dat de essentie van de legendarische 4×4 bewaart, maar tegelijkertijd inspeelt op de eisen van de moderne bestuurder. Het model is niet gericht op de modieuze SUV-rijder, maar op professionals, hulpdiensten, ondernemers en avonturiers die functionaliteit, betrouwbaarheid en terreinvaardigheid belangrijker vinden dan dynamiek of designtrends. Dat neemt niet weg dat de uitstraling flink verbeterd is.
De Land Cruiser biedt zijn koper het soort duurzaamheid dat je doorgaans alleen bij specialistische voertuigen vindt, en dat zie je terug in de prijs: op grijs kenteken is hij er vanaf ruim 65.000 euro, terwijl een uitvoering met vijf zitplaatsen op geel kenteken meer dan 180.000 euro kost – grotendeels door de BPM.
Een robuust uiterlijk
Het uiterlijk van de nieuwe Land Cruiser is een geslaagde combinatie van nostalgie en robuustheid. Toyota heeft zich duidelijk laten inspireren door eerdere generaties, met name de modellen uit de jaren tachtig en negentig. Dat zie je terug in de hoekige carrosserielijnen, de imposante en functionele grille, en in details zoals de opstaande randen van de motorkap en de korte overhangen – een bewuste keuze om de terreinvaardigheid te verbeteren.
De standaardversie heeft rechthoekige koplampen, maar wie kiest voor de First Edition krijgt ronde exemplaren en extra retro-details zoals klassieke striping en kleuren. Het geheel straalt karakter en betrouwbaarheid uit, en onderscheidt zich van de meer gestroomlijnde SUV’s die vandaag de dag het straatbeeld domineren. Het design is niet alleen stoer, maar ook praktisch: de vormgeving draagt bij aan het overzicht achter het stuur, wat cruciaal is bij terreinrijden en manoeuvreren in krappe ruimtes.
Modern en functioneel van binnen
Wie instapt in de Land Cruiser wordt niet overweldigd door luxe, maar juist gerustgesteld door eenvoud. En dat is precies de bedoeling. Grote fysieke knoppen, duidelijke draaiknoppen en robuuste schakelaars maken het interieur goed bruikbaar onder alle omstandigheden, ook met werkhandschoenen aan.
Toch heeft Toyota gezorgd voor voldoende comfort en moderne voorzieningen. Zo is het langwerpige infotainmentscherm goed geplaats en overzichtelijk. De ergonomie is dik in orde en de functies zijn logisch geordend. De Land Cruiser biedt ruimte aan vijf personen waarbij de hoofd- en beenruimte ook achterin royaal zijn. Optioneel is de Land Cruiser er ook als zevenzitter.
Duidelijke voordelen zijn het brede zicht rondom – dankzij de lage raamlijn en de verlaagde motorkap – en de optionele voorzieningen zoals geventileerde en verwarmbare stoelen, draadloos laden en volledige smartphone-integratie via Apple CarPlay en Android Auto. De cabine is geen chique lounge, maar wel een doordacht ingerichte werkplek met alles wat je nodig hebt.
Op en buiten de gebaande paden
De terreincapaciteiten van de Toyota Land Cruiser zijn legendarisch, en dat verandert in deze nieuwe generatie niet. Integendeel. Dankzij het nieuwe GA-F-platform, dat 50 procent stijver is dan voorheen, is de basis stabieler en comfortabeler geworden. De carrosserie staat op een robuust ladderchassis, wat uitzonderlijk is in deze tijd van zelfdragende carrosserieën, en biedt veel voordelen als het gaat om trekgewicht, torsiestijfheid en duurzaamheid.
De rijervaring op de weg is verrassend volwassen. De stabiliteit rechtuit is uitstekend, de geluidsisolatie is verbeterd en dankzij de nieuwe elektrische stuurbekrachtiging voelt de auto veel wendbaarder aan dan zijn voorganger. In het terrein komt de Land Cruiser pas echt tot leven. Het Multi-Terrain Select-systeem past zich automatisch aan ondergronden zoals modder, zand of rotsen aan, terwijl de Multi-Terrain Monitor via camera’s zicht biedt op de omgeving en onder de auto.
De 2,8-liter viercilinder turbodiesel levert 204 pk en 500 Nm, gekoppeld aan een achttraps automaat. Later in 2025 volgt een mild-hybride met 48V-ondersteuning, die vooral het verbruik zal verlagen. Het maximale trekgewicht blijft onveranderd op 3.500 kilogram – een waarde die niet alleen indrukwekkend is, maar ook in de praktijk ruimschoots bruikbaar.
Uitrusting en prijzen
De prijzen van de Land Cruiser zijn fors, vooral in Nederland waar de BPM-regels stevig toeslaan. Op grijs kenteken begint hij bij 65.200 euro, maar in 2025 loopt dat op naar ruim 85.000 euro. Kies je voor geel kenteken en vijf zitplaatsen, dan start de Professional-uitvoering bij maar liefst 180.995 euro, waarvan bijna 100.000 euro BPM is. De exclusieve First Edition kost 184.995 euro.
In deze prijsrange verwacht je wat, en dat levert Toyota ook. De standaarduitrusting is gericht op functionaliteit, met zaken als sperdifferentiëlen, hill descent control, terreinprogramma’s en vergrendelbare vierwielaandrijving. Maar ook op comfortgebied is de uitrusting compleet: automatische airco, stoelverwarming, keyless entry, draadloos laden en adaptieve cruise control zijn beschikbaar, afhankelijk van de gekozen uitvoering. Het infotainmentsysteem is overzichtelijk, het audiosysteem klinkt als een klok, en Toyota Safety Sense biedt een breed scala aan rijhulpsystemen voor zowel snelweg als terrein.
Conclusie Toyota Land Cruiser
Toyota heeft het met deze nieuwe generatie Land Cruiser opnieuw goed voor elkaar. Het model behoudt zijn kernwaarden – betrouwbaarheid, terreinvaardigheid en functionaliteit – maar weet die overtuigend te combineren met modern rijcomfort, slimme technologie en een uitstraling die meer opvalt dan ooit. De nieuwe Land Cruiser is een van de laatste écht capabele off-roaders in een tijdperk waarin terreinkwaliteiten steeds vaker worden ingewisseld voor design en marketing. Ja, hij is duur. En nee, hij is niet voor iedereen. Maar voor wie écht iets nodig heeft waar je blind op kunt vertrouwen – of je nu door een weiland rijdt of met een trailer over de snelweg – is dit een ongeëvenaarde keuze.
Technische gegevens
Merk en model | Toyota Land Cruiser |
---|---|
Lengte x breedte x hoogte | 4,93 x 1,98 x 1,94 meter |
Wielbasis | 2,85 meter |
Inhoud bagageruimte | 620 liter |
Ledig gewicht | 2.410 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 3.150 kg |
Brandstofsoort | Diesel |
Cilinderinhoud | 2.755 cm3 |
Vermogen | 151 kW (204 pk) |
Koppel | 500 Nm |
Topsnelheid | 170 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | n.b. sec |
Tankinhoud | 80 liter |
Verbruik | 10,7 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 281 g/km |