VW Karmann Ghia - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Informatie over VW Karmann Ghia

De VW Karman Gia rolt van 1955 tot 1974 als coupé en cabriolet van de band

In het verleden was er, met uitzondering van Italiaanse fabrikanten, nauwelijks een grote autoproducent op de wereld, die niet ooit een keer voertuigcomponenten, carrosserieën of dakconstructies voor cabriolets bij carrosseriebouwer Karmann uit Osnabrück liet produceren. Sinds de oprichting  van het bedrijf in 1901 dook de naam Karmann daarbij echter slechts eenmaal op in de typebenaming: bij de VW Karmann Ghia. In deze historische serie werden van 1955 tot 1974 twee modelseries coupés en cabriolets geproduceerd die berustten op eigen designontwerpen. De technische basis stamde echter af van modellen van de langjarige samenwerkingspartner Volkswagen en daarmee zijn het vandaag de dag dan ook classic cars uit Duitse productie.

De VW Karmann Ghia van de eerste generatie is voorzien van de techniek van de VW Kever

Het eerste model kwam als Type 14 onder de verkoopbenaming VW Karmann Ghia van 1955 tot 1974 op de markt. Het chassis van de als coupé en cabriolet geproduceerde VW Karmann Ghia van deze generatie werd geleverd door verkooppartner Volkswagen en was identiek aan dat van de toenmalige generaties van de VW Kever. De naam Ghia was afkomstig van het Italiaanse designbureau Ghia, die het design had uitgewerkt. In 1955, aan het begin van de productie van de VW Karmann Ghia Type 14, werden allereerst de coupés uit de serie gepresenteerd. Een jaar later volgden de eerste cabriolets met klassiek stoffen dak. De VW Karmann Ghia werd in beide carrosserieversies uitgerust met de van de VW Kever bekende boxermotor met 22 kW (30 pk). Met deze magere motoruitrusting haalden de sportief ogende coupés en cabrio’s een maximumsnelheid van nog geen 120 km/u. De liefhebbers van klassieke auto’s stoorden zich er decennia later nauwelijks aan, maar veel tijdgenoten vonden het destijds een merkwaardigheid: de auto was van buiten een sportauto, maar qua prestaties en geluid was het een typische VW Kever.

Het design van de VW Karmann Ghia veranderd nauwelijks

Dit veranderde niets aan het succes van de VW Karmann Ghia. De cabriolets en coupés uit Osnabrück hoefden in hun prijsklasse nauwelijks te vrezen voor de concurrentie. Vooral het tijdloos bevonden design van de coupés en cabriolets zorgde ervoor dat de kopers enthousiast bleven. Het design werd in de loop van de bijna twintig productiejaren dan ook zo goed als niet veranderd. Alleen de koplampen en bumpers werden licht gewijzigd. De auto kreeg echter wel elke keer nieuwe motoren wanneer Volkswagen zijn Kever met nieuwe motoren uitrustte. Zo steeg het prestatievermogen van de VW Karmann Ghia tussen 1960 en 1974 van 25 kW (34 pk) naar uiteindelijk 37 kW (50 pk). Waarmee de modellen uiteindelijk een topsnelheid van 140 km/u konden halen. Een verdere technische vernieuwing was dat er vanaf 1968 naast de gebruikelijke handmatige vierversnellingsbak ook een automatische versnellingsbak in de collectie werd opgenomen.

In 1961verschijnt met de Type 34 het grotere model van de VW Karmann Ghia

In plaats van de VW Karmann Ghia van Type 14 uit te rusten met beter presterende motoren, koos men er in Wolfsburg en Osnabrück voor om een krachtiger gemotoriseerde serie van nieuwe coupés te produceren, die in 1961 als VW Karmann Ghia Type 34 in serieproductie ging. De grote Karmann Ghia leek qua design op de kleinere broer, maar hij kreeg echter wel een duidelijk hoekigere carrosserie met een hoger dak en een lange achterklep waaronder een luchtgekoelde motor zijn werk deed. Deze motor stamde uit de VW 1500 en later uit de VW 1600. De 2+2-zitter coupé uit de nieuwe serie had allereerst een 1,5 liter motor met 34 kW (45 pk). Deze werd in 1962 vervangen door een krachtigere motor met 40 kW (54 pk). De op de VW 1600 gebaseerde variant, die vanaf 1965 in de collectie kwam, gaf de VW Karmann Ghia van Type 34 vervolgens een prestatievermogen van 40 kW (54 pk). Hiermee kon hij een topsnelheid van circa 150 km/u halen. Toen de serie in 1969 beëindigd werd, waren er slechts iets meer dan 40.000 coupés van Type 34 verkocht. Ter vergelijking: de coupé VW Karmann Ghia Type 14 werd van 1955 tot 1974 circa 385.000 keer verkocht. De cabriolet van deze serie vond in dezelfde periode meer dan 80.000 kopers.