BMW motoren te koop tweedehands en nieuw

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

BMW

BMW Motorrad: Een Beierse motorgeschiedenis


Zelfs insiders waren er verbaasd over: bij de novemberveiling van 2009 in het BMW Museum in München behaalde een R32 uit 1924 een onvoorziene 95.000 euro. Hun ontwerpers – Stolle en Friz – leidden al in 1923 een tijdperk in van gemotoriseerde fietsen met dubbel buisframe, boxermotor en cardanas. Een veelvoud aan modellen volgde. Vandaag de dag zijn dit de legendes:


Historische BMW motoren


De eencilinder R39 (1924), de tweecilinder „BMW Sahara“ (R75) als militair voertuig, of de R51/2. Ze waren het begin van de productie en verdere ontwikkeling van de BMW motorfietsen van de naoorlogse tijd. Vervolgens was er ook nog de R67/2, een 600ccm motor met een prestatievermogen van 32 pk en de legendarische visstaart uitlaat. De typelijst van de voertuigen die hierna komen is groot en verwarrend voor leken. Benamingen als „Gummikuh“ voor diverse oudere R-modellen helpen hier ook niet bij. Voertuigen uit de series /5 tot /8 kunnen met behulp van bijbehorende literatuur ingedeeld worden.


BMW R, BMW F, S, K of G – benaming van de BMW Motorrad modellen


De classificatie van de BMW-modellen naar hun motor en bouwvorm is zinvol en makkelijk te begrijpen. De eerste letter na de bedrijfsnaam is een code voor de motor van het voertuig en is makkelijk te ontcijferen:
BMW R betekent boxermotor, BMW F staat voor een- of tweecilinder seriemotor en K voor drie- of viercilinder seriemotor. Modellen uit de serie BMW G zijn enduromotoren en de enige BMW S 1000 is een sportbike.
Ook de BMW C1 is uniek: hij is eigenlijk de enige scooter met een futuristisch uiterlijk. Hij werd in 2000 geïntroduceerd en wordt sindsdien zelfs als politievoertuig gebruikt!


De actuele BMW Motorrad collectie


Vandaag presenteert BMW op internet, bij zijn dealers en in reclames een overzichtelijk palet van actuele motoren die de modernste tweewielertechniek weerspiegelen. Met de series Sport, High Performance, Urban, Tour en Enduro levert het concern uit München voertuigen aan de bonte motorwereld.


De bolides met de code BMW HP2 – High Performance – mochten bij wijze van uitzondering officiële namen dragen. Een op basis van de HP2 Enduro toegelaten Supermoto wordt Megamoto genoemd, dat wil zeggen een motor voor races passend bij deze klasse. De HP2 Sport mag niet verward worden met voertuigen uit de serie Sport. Hij bezit een tweecilindermotor met een prestatievermogen van 98kW. Deze motor heeft zich tijdens langeafstandsraces als zeer goed bewezen.


Sport en avontuur op BMW motoren


Bij de terreinmotoren uit de serie Enduro valt op, dat BMW met zijn R 1200 GS aanmoedigt tot bijzondere avonturen. De „Adventure“ beschikt over een 33 liter tank voor lange afstanden, perfecte ergonomie, uitschakelbare ABS en een driewegkatalysator. De Urban-modellen zijn voorbehouden aan de liefhebbers van naked bikes, die de techniek van een BMW motor ook graag aan anderen willen tonen. Een „Tour“ is daarentegen meer aangekleed en daarmee reist men uiterst comfortabel en zeer snel op een lege weg. Of je nu met een Serious T, RT of Grand Tourismo onderweg bent, de maximumsnelheid ligt op meer dan 200 km/u.


De veiligheidscomponenten ABS, ASC en ESA zijn voorbeeldig om te genieten van ritjes met de toermotor.


Bij de modellen uit de serie Sport ligt de nadruk ergens anders, ook qua veiligheid. De superbikes beschikken over een uitschakelbare Race ABS, waarbij de bestuurder vier verschillende modi in kan schakelen: Rain, Sport, Race of Slick. Een topmodel is de BMW K1300 S. Met een watergekoelde motor die niet alleen maar op hand- maar ook op digitale micro-elektronische signalen reageert, heeft hij een maximale koppel van 140 Nm.

Mehr anzeigen