Ducati Scrambler te koop | AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Ducati Scrambler

Ducati Scrambler: een klassieker, opnieuw op de markt gebracht

De eerste Scrambler werd ruim veertig jaar geleden in Amerika op de markt gebracht. De broers Berliner waren in dat land importeurs die voor hun klanten op zoek gingen naar een motor waar Amerikaanse motorrijders enthousiast van zouden worden. Zij kwamen uit bij het Italiaanse bedrijf Ducati, dat al sinds de jaren 40 van de twintigste eeuw motoren ontwierp. Renzo Neri ontwierp voor Ducati de eerste Scrambler, die volgens kenners een perfecte mix was van Europese en Amerikaanse invloeden. In 1962 kwam de eerste Ducati Scrambler op de markt en er volgden al snel andere versies, waaronder de 250 en 350 series. Bikers werden graag gezien met de Scrambler. Niet alleen vanwege het stoere uiterlijk, maar ook vanwege de rijprestaties. Het frame van de motor zat zo goed in elkaar, dat zelfs racen geen probleem was. Daarnaast viel de perfecte neutrale rijpositie op. Dit laatste was iets dat de meeste motoren in die tijd misten. De Ducati werd daardoor in die jaren inderdaad het icoon dat de broers Berliner voor ogen hadden gehad.

De nieuwe generatie Scramblers

Zo'n veertig jaar nadat de eerste Ducati Scrambler van de band rolde, bracht het bedrijf de Scrambler opnieuw op de markt. Denk daarbij niet dat de nieuwe Scrambler een exacte kopie van de oude is. In de nieuwe versie is de Scrambler namelijk een motor die alle goede dingen van vroeger in zich draagt, maar ook allerlei moderne snufjes heeft om het rijden zo aangenaam mogelijk te maken. Wat betreft design is het wel duidelijk dat het oude model als voorbeeld voor het nieuwe heeft gediend: de tank is bijvoorbeeld nog steeds druppelvormig en daarbij voorzien van losse, aluminium zijkanten die makkelijk vervangen kunnen worden. Ook de vorm van het zadel lijkt op dat van de oude Scrambler, maar volgens Ducati is er daarnaast alles aan gedaan om het zadel zo comfortabel mogelijk te maken. Door de lage zit (slechts 790 mm) is het makkelijk om met allebei de voeten op de grond te staan en ook de afstand tussen stuur en zadel is relatief klein. Voor een wat kleiner persoon die op zoek is naar een tweedehands motor kan een Ducati Scrambler dus een aanrader zijn. Het ontwerpteam van de nieuwe Scrambler heeft ook duidelijk op de kleinste details gelet. Wat te denken van een tankdop die oogt als een ouderwetse schroefdop zoals die op het traditionele model zat? Of van die moderne usb-aansluiting onder het ouderwetse zadel? Met deze aansluiting kan de mobiele telefoon tijdens het rijden opgeladen worden en er kan zelfs navigatieapparatuur op aangesloten worden.

Technische snufjes in een tweedehands Ducati

De afgelopen jaren zijn er vier verschillende versies van de nieuwe Scrambler op de markt gebracht: de Icon, de Urban Enduro, de Full Throttle en de Classic. Alle versies hebben een luchtgekoeld 803 cc tweekleps motorblok van 75 pk en 68 nM. Dit maakt de nieuwe Scrambler geen racemonster, wat gezien de historie van het merk vrij opvallend is. De motor van de Full Throttle is voorzien van een einddemper van het Italiaanse Termignoni, maar dit zal voor de topsnelheid geen verschil maken. Het uiterlijk van het motorblok lijkt verder op dat van andere Ducati's, zoals de Ducati Monster 796. De motor van de Scrambler kan echter technisch gezien veel meer aan dan die van de Monster 796: afknijpen tot 2000 toeren terwijl er in de zesde versnelling gereden wordt zal de Monster niet redden, maar de Scrambler kan dat prima aan. De technische specificaties van alle vier de modellen zijn hetzelfde, maar er zit wel een verschil in de wielen. De Icon en Full Throttle hebben aluminium gietwielen en de andere twee modellen hebben aluminium spaakwielen. Verder valt bij alle Ducati Scramblers direct op dat ze niet gemaakt zijn om door weer en wind te rijden. Zo is er geen enkele bescherming zoals een windscherm aanwezig. Wat ook direct in het oog springt is het stuur, waar weinig meters en knopjes te zien zijn. Hoewel dit mooi oogt, is het tijdens het rijden niet erg overzichtelijk. De vraag is of dat een groot probleem is. Een echte liefhebber zal een tweedehands Ducati Scrambler aankopen vanwege het iconische uiterlijk en niet vanwege allerhande technische trucjes.

Mehr anzeigen