Vespa Sprint te koop | AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Vespa Sprint

Vespa Sprint, dé klassieke scooter

Wie gevoelig is voor nostalgie of een liefhebber is van klassiek en Italiaans design, herinnert zich ongetwijfeld de klassieke scooter. In vele films die zich afspelen in Rome of andere Italiaanse steden zijn ze te bewonderen en er was een tijd dat ze ook in ons verkeer veel voorkwamen. Wat uiterlijk betreft is er geen merk dat zozeer als synoniem voor de klassieke scooter bekend staat als de Vespa. De Vespa Sprint is een van de laatste echt klassieke modellen. De Vesta Sprint werd tussen 1965 en 1976 vervaardigd door de Italiaanse firma Piaggio, dat in 1884 in Genua werd opgericht. Piaggio heeft naast scooters ook vliegtuigen, motorfietsen, bromfietsen en een korte tijd zelfs auto's geproduceerd, maar zal altijd verbonden blijven met de Vespa scooter. De eerste Vespa kwam in 1946 in productie. De naam Vespa, 'wesp', is gekozen vanwege het karakteristieke, zoemende geluid en de slanke vormen, die wel getailleerd leken. De Vespa Sprint had een 150 cc tweetaktmotor, luchtgekoeld en met een enkele cilinder. De versnelling bestond uit vier stappen, bediend via de linkerhandgreep aan het stuur. De wielen hadden een afmeting van 10 inch en de remblokken bevonden zich zowel aan het voor- als achterwiel. De klassieke Vespa Sprint werd geproduceerd tot 1974. Een later model, geïntroduceerd in 1969 en geproduceerd tot 1976, stond bekend als Sprint Veloce, met verbeterde motorprestaties. In de oorspronkelijke staat hadden deze scooters geen richtingaanwijzers, maar door veranderde wetgeving in de Verenigde Staten, werden ze vanaf 1973 hier wel mee uitgerust.

Vespa Sprint als tweedehands motor

De oorspronkelijke Vespa Sprint is uitsluitend te krijgen als tweedehands motor en is populair bij verzamelaars. Zoals te verwachten bij modellen die al enige tijd uit productie zijn, is er ook vraag naar authentieke onderdelen. Wie deze scooter in de meest oorspronkelijke staat wil aanschaffen, zal het aanbod van tweedehands dealers goed en vooral kritisch in de gaten moeten houden. Wie echter genoegen neemt met een scooter waar nog het een en ander aan gesleuteld mag worden, kan voor reserveonderdelen ook uitwijken naar de Indiase fabrikant Bajaj Chetaks. Deze firma heeft lange tijd scooters geproduceerd die min of meer als kloon van de Sprint en de Sprint Veloce kunnen worden gezien. Dit houdt in dat onderdelen van Bajaj Chetaks, die ook nu nog geproduceerd worden en makkelijk te verkrijgen zijn, een aanvaardbaar alternatief zijn voor de moeilijker te vinden originele onderdelen van Piaggio. Het zal aan het doel van de verzamelaar liggen of dit een goede optie is. De verzamelaar die alleen interesse heeft in een zo oorspronkelijk mogelijk model, zal hoogstwaarschijnlijk verder zoeken naar originele onderdelen. De liefhebber die gewoon wil kunnen rijden op een klassieke scooter, zal hoogstwaarschijnlijk dankbaar gebruik maken van deze Indiase onderdelen.

Nieuw leven voor de Vespa Sprint

Piaggio heeft de Vespa Sprint nieuw leven ingeblazen en heeft een aantal nieuwe modellen op de markt gebracht. De klassieke vormgeving blijft aan de basis staan, maar de huidige modellen zijn voorzien van moderne elementen. Zo is de nieuwe Sprint voorzien van 12 inch velgen, gemaakt van aluminium en heeft het extra dikke en brede banden, die zorgen voor een verbeterde wegligging. Daarnaast kenmerkt de nieuwe Vespa zich door het gebruik van led-verlichting, nog wel in de vertrouwde en klassieke koplamp en achterlichten. De stabiliteit en wendbaarheid van de nieuwe Sprint zijn vergroot door een verbeterde wielophanging en ook de dubbele ophanging van het motor blok en een betere schokdemping zorgen ervoor dat de bestuurder minder last ervaart van trillingen in zowel het zadel, stuur en voetensteun. Nieuw is ook de opbergruimte onder het zadel, dat met een inhoud van meer dan 16 liter ruim mag worden genoemd. Een aantal moderne uitvoeringen van de Sprint zijn bijvoorbeeld de 50 cc Sprint met viertakt motor, chromen voorlamp en remleiding van gevlochten metaal, dat ontwikkeld is in de auto- en motorsport en zorg draagt voor een betere en veiliger manier van remmen. De Sprint S Grigio Titanio is een snorfiets met een stalen carrosserie die uit één stuk is gemaakt, iets wat geen andere scooter heeft. Oude Sprints willen nog wel eens problemen hebben met hun kilometerteller, die het regelmatig begaf. De Sprint S Grigio Titanio is uitgerust met een elektronische kilometerteller, die daar totaal geen last van zal krijgen. De zeer sportieve Sprint SS Sport 4-takt is een moderne uitvoering van de klassieke Sprint, met een aantal elementen van de succesvolle Vespa S en de eveneens populaire Vespa 946. Het stalen frame, het moderne design en vooral de bijzonder goede wendbaarheid en stabiele wegligging maken de Sprint SS tot een scooter die zeer geschikt is voor diegene die wat prestatievermogen meer verwacht dan de klassieke Sprint ooit kon bieden. Scooterliefhebbers die graag een volledig 'custom made'-scooter willen aanschaffen, hebben bij Piaggio een veelvoud aan opties bij de Sprint Custom.

Mehr anzeigen