Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
default-banner-anhaenger-l.jpg

Aanhangwagen

Aanhanger kopen

Ben jij een aanhanger van aanhangers? Dat kunnen we goed begrijpen. Ze zijn verdraaid handig en als je er eentje hebt, krijg je plotseling tientallen ‘mag-ik-hem-even-lenen’-verzoekjes van familieleden en vrienden. Er is veel keuze als het gaat om nieuwe of gebruikte aanhangers. Wij koppelen je graag aan de juiste aanhanger.

Wat is een aanhanger?

De definitie van een aanhanger is bijzonder simpel. Een aanhanger is een voertuig dat wordt getrokken door een ander voertuig, meestal een auto, vrachtwagen of tractor. Aanhangers zijn beschikbaar in verschillende vormen en maten voor diverse doeleinden, zoals vrachtvervoer, recreatie en zelfs huisvesting. Het concept van de aanhanger heeft een grote invloed gehad op de transportindustrie en heeft het mogelijk gemaakt om grote hoeveelheden goederen efficiënt te vervoeren, zonder dat je een groot rijbewijs nodig hebt.

Rijbewijs aanhanger

Over rijbewijzen gesproken, hoe zit het eigenlijk met aanhangers en rijbewijzen? Leggen we uit. Ben je in het bezit van rijbewijs B (autorijbewijs), dan mag je met een auto een aanhanger trekken van maximaal 750 kilogram (lege gewicht + laadvermogen). Je mag ook een aanhanger trekken van meer dan 750 kilogram als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilogram (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen. Dan heb je ook nog het B+ (code 96) rijbewijs en BE rijbewijs.

B+ (code 96):

  • Je mag met een auto iedere aanhanger trekken als het gewicht van de auto en aanhanger samen niet meer is dan 4.250 kilogram (lege gewicht + laadvermogen).

BE rijbewijs:

  • Je mag met een auto een aanhanger trekken van maximaal 3.500 kilogram (lege gewicht + laadvermogen)
  • Je mag met een auto onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger trekken van meer dan 3.500 kilogram (lege gewicht + laadvermogen).

Een aanhangwagen voor elk vervoer

Aanhangers worden over het algemeen aangeschaft om spullen mee te vervoeren die niet in of op de auto vervoerd kunnen worden. Het basismodel is de gewone aanhanger, ofwel de bakwagen. Maar er bestaan meer soorten.

  • Bakwagens kunnen geleverd worden met opbouw, zodat spullen in een afgesloten ruimte vervoerd kunnen worden of met gescheiden laadruimten voor deelbare ladingen.
  • Plateauwagens hebben geen bak, maar een vlakke laadvloer zonder opstaande randen. Ze worden gebruikt als platte aanhanger.
  • Grote aanhangers zijn vaak geremd en uitgevoerd als tandemasser.
  • Tandemasser - ook wel een dubbelasser genoemd – is een aanhanger met twee assen. De aanhangwagen heeft dus vier wielen. Vooral grotere en zwaardere aanhangwagens hebben vrijwel altijd twee assen. Voordeel van een dubbelasser is dat het gewicht van de lading wordt verdeeld over twee assen en er dus een hoger laadvermogen mogelijk is.

Bij de keuze van het model aanhangwagen, is het belangrijk om te weten voor welk vervoer de aanhanger wordt aangeschaft. Er zijn namelijk ook speciale aanhangers voor het transporteren van een motor of auto en voor gereedschap of bagage.

Wat voor vering?

Let bij de aanschaf van een aanhanger ook op de vering. Uiteraard bestaan er aanhangers met traditionele bladvering, maar er bestaan ook exemplaren met paraboolvering. We zetten de verschillen graag voor je op een rij.

Bladvering Paraboolvering
Stugger Soepeler veersysteem voor meer veercomfort
Hoger risico op corrosie Tot 30 procent lichter dan traditionele bladveer
Mindere stabiliteit Betere wegligging en dus veiliger
Goedkoper in aanschaf Duurder in aanschaf

Wet- en regelgeving

Aanhangers zijn verkrijgbaar in verschillende soorten en maten. Overigens geldt voor elke aanhangwagen dat voldaan moet worden aan wettelijke vereisten. Deze eisen hebben onder andere betrekking op het voeren van verlichting. Zo is het sinds enkele jaren verplicht dat aanhangers naast de standaardverlichting zoals achterlichten, remlichten en richtingaanwijzers, ook zijn uitgerust met een mistachterlicht.

Verplichte verlichting/reflectoren aanhanger

  • 2 rode achterlichten
  • 2 rode remlichten
  • 2 richtingaanwijzers
  • 1 of 2 rode mistachterlichten
  • Witte kentekenplaatverlichting
  • 2 driehoekige reflectoren aan de achterzijde
  • 2 witte reflectoren aan de voorzijde
  • Gele reflectoren aan de zijkant

Losbreekreminrichting óf hulpkoppeling

Sinds 1 januari 2014 is het ook verplicht dat een aanhanger beschikt over een losbreekreminrichting óf hulpkoppeling. Deze onderdelen moeten ook over een goedkeuringsmerk beschikken. De koppeling is een dunne staalkabel die je verbindt met een speciaal daarvoor bedoelde bevestiging aan de trekhaak. De andere zijde van de kabel is verbonden met de handrem van de aanhanger. Schiet de aanhanger los van de trekhaak, dan wordt de aanhanger op de rem getrokken. De koppeling mag niet gescheurd, gebroken, versleten op vervormd zijn. Daarnaast mag de trekdriehoek of trekboom niet zijn doorgeroest. De losbreekreminrichting mag in aangekoppelde toestand niet het wegdek raken.

Banden aanhanger

De banden van een aanhanger moeten net als de banden van een personenauto over voldoende profiel beschikken. Ze mogen bovendien geen scheuren of beschadigingen bevatten. Minstens 1.6 millimeter profiel is verplicht voor de banden van een aanhangwagen. Zaken als de assen, lagers en de disselkop moeten technisch in goede staat zijn. Roest mag niet. Als de aanhanger goed onderhoud krijgt, hoef je je over die zaken geen zorgen te maken.

Parkeren aanhanger

In principe bestaan er geen parkeerregels voor aanhangers. In de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) van iedere gemeente is vastgelegd of een aanhangwagen op de openbare weg geparkeerd mag worden. Het is dus verstandig om de APV in de gemeente waar je woont goed te controleren. In de meeste gemeenten is het toegestaan om een aanhanger maximaal drie dagen op de openbare weg te parkeren, het maakt daarbij niet uit op de aanhanger aangekoppeld of losgekoppeld is. Als je in een betaalde parkeerzone staat, hoe je niet extra te betalen voor een aangekoppelde aanhanger. Staat de aanhangwagen los, dan moet je hier wel parkeergeld voor afrekenen.

Verschillende merken en fabrikanten

Er zijn bijzonder veel fabrikanten en merken van aanhangers. Anssems is een nationale fabrikant die bakwagens levert die standaard worden uitgerust met aluminium schotten. Aanhangers van HOKA staan bekend om hun robuuste vormgeving en degelijkheid. Twintrailer brengt zowel een enkelas bakwagen als een tandemas bakwagen op de markt. Hapert heeft een breed assortiment van zowel bakwagens als plateauwagens in diverse maten. Van het merk ATEC zijn diverse modellen verkrijgbaar, zowel geremd als ongeremd en naar keuze uitgevoerd met luchtvering. ATEC kent bovendien een speciale autotransporter, die door de modulaire opbouw ook te gebruiken is als plateauwagen. Het aanbod is kortom reuze. Kijk gerust rond in het aanbod aanhangers op AutoScout24.

Veelgestelde vragen

Wie heeft de aanhanger uitgevonden?
De uitvinding van de aanhanger wordt toegeschreven aan John Enders, een Amerikaanse ondernemer en uitvinder. Hij patenteerde het concept van de aanhanger in 1917.
Wat kost een aanhanger?
De kosten van een aanhanger zijn sterk afhankelijk van het merk, model en de technische kenmerken. Eenvoudige open aanhangers voor persoonlijk gebruik heb je van een paar honderd tot duizend euro. Gesloten aanhangers zijn al een stukje duurder. Gelukkig is het mogelijk om op prijs te filteren in je zoektocht naar een geschikte aanhanger. Er valt er altijd wel eentje binnen budget.
Zijn er bijkomende kosten voor een aanhanger?
De prijs van een aanhanger bevat niet alleen de aanschafprijs, maar ook eventuele bijkomende kosten, zoals belastingen, registratiekosten, verzekering en onderhoudskosten.
Is rijden met een aanhanger moeilijk?
Dat valt heel erg mee. Oefening baart in dit geval kunst. Tijdens het vooruit rijden moet je alleen rekening houden met het aansnijden van korte bochten. Verder kan de remweg van de auto – door het ‘drukkende’ gewicht in de aanhanger – langer uitvallen. Het is dus verstandig om extra afstand ten opzichte van een voorligger te houden. Het achteruit rijden met een aanhanger wordt vaak als lastig ervaren, omdat het misschien wat onnatuurlijk aanvoelt. Als je niet zo vaak met een aanhanger rijdt, oefen dan even op een parkeerterrein. Zo heb je de fijne kneepjes van rijden met een aanhanger vast en zeker snel onder de knie.