Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-baureihen-l-01.jpg

BMW E60

Sterke punten

  • Krachtige motoren
  • Zeer fijne rijeigenschappen
  • Hoogwaardig en luxe interieur

Zwakke punten

  • Complexe bediening vroege iDrive
  • Onderhoudskosten hoger dan gemiddeld
  • Gevoelig voor elektronische storingen

BMW E60 – de ruime en rijk uitgeruste 5-serie van BMW

De BMW E60 is de vijfde generatie van de BMW 5 Serie. Met zijn uitgesproken design was de auto geheel anders dan zijn voorganger, al bleven de verdere 5 Serie-kenmerken behouden. Op een andere manier opvallend was de sportieve BMW M5, met een V10 onder de motorkap. Lees meer

Interesse in een BMW E60

Goede redenen

  • Krachtige motoren zorgen voor goede prestaties
  • Het fijne BMW-onderstel draagt verder bij een aan aansprekend rijgedrag
  • Het hoogwaardige interieur biedt volop luxe
  • Hoogtepunt is de sportieve BMW M5 met V10-motor

Technische gegevens

Motorisatie

Net als veel andere BMW modellen was de BMW E60 vooral leverbaar met viercilinder- en zes-in-lijn motoren. De viercilinders waren een 2,0-liter benzine- en dieselmotor, de zescilinders (ook voor zowel benzine als diesel) hadden een inhoud van 2,2 tot 3,0 liter. Het toppunt op motorengebied was natuurlijk de BMW M5, die bij de BMW E60 zelfs een 5,0-liter V10 onder de motorkap had. De grootste motor voor een M5 ooit. Afhankelijk van de motorkeuze was de transmissie handgeschakeld met zes versnellingen of een zes- of zeventrapsautomaat. Standaard heeft de BMW E60 achterwielaandrijving, maar afhankelijk van de motorvariant behoorde (al dan niet optioneel) ook BMW xDrive vierwielaandrijving tot de mogelijkheden.

Afmetingen

De BMW E60 is ongeveer 4,8 meter lang, 1,8 meter breed en 1,5 meter hoog. De wielbasis meet 2,9 meter. De sedan en stationwagon hebben vrijwel identieke afmetingen, de langere daklijn van de stationwagon is wat dat betreft het grootste verschil. Er was wel een variant van de BMW E60 met verlengde wielbasis, maar die werd alleen geleverd in China. De bagageruimte heeft een volume van 500 tot 520 liter. Dat zijn de waarden voor de sedan versus stationwagon, waarbij opgemerkt moet worden dat bij de stationwagon is gemeten tot aan de hoedenplank. Daarboven zit natuurlijk ook nog bagageruimte.

De belangrijkste specificaties op een rij

BMW E60
Marktintroductie 2004
Lengte x breedte x hoogte 4,84 x 1,85 x 1,47-1,49 m
Wielbasis 2,89 m
Inhoud bagageruimte 500-520 l
Ledig gewicht 1.435-1.755 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.000-2.360 kg
Cilinderinhoud 1.995-4.999 cm3
Vermogen 120 kW (163 pk)-373 kW (507 pk)
Koppel 210-580 Nm
Topsnelheid 223-250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,6-4,7 sec
Tankinhoud 70 l
Verbruik 5,1-14,8 l/100 km
CO₂-uitstoot 136-357 g/km

Varianten

De BMW E60 heeft weinig te bieden op gebied van limited editions, maar er zijn zeker wel enkele speciale uitvoeringen geïntroduceerd. Van de reguliere modellen is de BMW M5, het sportieve topmodel, speciaal noemenswaardig. Met een 5,0-liter V10 heeft die de grootste motor van een BMW M5 ooit en is het sowieso een van de weinige ‘gewone’ auto’s die met een V10 werden geleverd. Een meer exclusieve sportuitvoering is de Alpina B5, een sportmodel van ‘huistuner’ Alpina op basis van de BMW E60. Op speciale bestelling was ook de BMW E60 Security beschikbaar, een af fabriek gepantserde uitvoering van de BMW E60. Voor overheden bood BMW ook nog een variant van de E60 die al volledig is voorbereid op bijvoorbeeld politie-uitrustingen of andere overheidsdiensten die gebruikmaken van aangepaste auto’s. Er was ook een variant van de BMW E60 met verlengde wielbasis, maar die werd alleen geleverd in China.

Prijzen

De oorspronkelijke nieuwprijs van de BMW E60 bedroeg in Nederland grofweg 50.000 tot 160.000 euro, afhankelijk van de uitvoering. Het hoogste bedrag hoorde bij de sportieve BMW M5. De BMW E60 was erg populair en valt nog altijd in de smaak. Er is dan ook een ruim aanbod BMW E60 occasions. De prijzen ervan lopen sterk uiteen. Een vroeg exemplaar met veel kilometers (en wellicht ook enige gebreken) is al voor zo’n 1.500 euro te vinden. De vraagprijs voor een luxe uitvoering en/of een exemplaar dat in bijzonder mooie staat is gebleven, kan oplopen tot zo’n 30.000 euro. Voor de BMW M5 variant van de BMW E60 geldt een ander prijsniveau. Daar beginnen de prijzen juist bij zo’n 30.000 euro, om op te lopen tot 60.000 euro voor een echt mooi bewaard exemplaar.

Design

Buitenkant

Qua soort auto was de BMW E60 een evolutie van zijn voorganger, maar qua design was de BMW E60 een ware revolutie. Het bescheiden en elegante design van de voorganger werd ingeruild voor een expressief ontwerp met opvallende bolle en holle oppervlakken en vleugelvormige lichtunits. Bij zijn introductie was de BMW E60 echt een auto die je geweldig vond of helemaal niets. In de loop der jaren is men het design wel steeds meer gaan waarderen.

Binnenkant

Vanbinnen is de BMW E60 iets meer ingetogen, maar voor toenmalige BMW-begrippen heeft ook het dashboard een opvallende vormgeving. Kenmerkend zijn de welvende overkappingen van zowel de tellers achter het stuur als het centrale display, maar ook de brede en vaak in mat aluminium uitgevoerde sierstrip die van links naar rechts over het midden van het dashboard liep. Wat betreft uitrusting biedt de BMW E60 al veel zaken die we tegenwoordig heel gewoon vinden.

Veiligheid

Bij de bekende veiligheidstests van Euro NCAP behaalde de BMW E60 een score van vier van de vijf sterren, wat voor die tijd een vrij gemiddelde, maar nette score is. Op het gebied van veiligheidsvoorzieningen is de BMW E60 voorzien van onder meer airbags, ABS, Dynamic Stability Control (DSC), adaptieve koplampen en zelfs nachtzicht.

Alternatieven

De BMW E60, de vijfde modelgeneratie van de BMW 5 Serie, concurreerde gedurende zijn productieperiode (2003-2010) met diverse premium sedans in het zogenaamde E-segment, ofwel het luxe autosegment. Een belangrijke concurrent was de Mercedes-Benz E-Klasse, met vergelijkbare luxe, prestaties en innovatieve technologie. De Audi A6, die bekendstaat om zijn verfijnde interieur en optionele Quattro vierwielaandrijving, was ook een geduchte concurrent. Deze Duitse auto’s bieden alle vergelijkbare uitrustingen voor een vergelijkbare prijs. Ten opzichte van de BMW E60 ligt de focus bij de Mercedes-Benz E-Klasse meer op comfort en bij de Audi A6 meer op de technologieën aan boord. Voor iets meer geld was ook de Porsche Panamera een alternatief.

Liever een meer onderscheidende keuze in dit segment? Denk dan eens aan auto’s zoals de Jaguar XF of Lexus GS. De Jaguar XF bood een alternatieve keuze met zijn opvallende ontwerp en krachtige motoropties. De Lexus GS, met zijn reputatie voor betrouwbaarheid en comfort, was een ander alternatief in dit segment. Als het nog exclusiever moet, dan is ook de Cadillac CTS een alternatief. Net als de BMW E60 had de Cadillac CTS een opvallend ontwerp en lag de focus zowel op sportiviteit als luxe.

FAQ

Wat kost een BMW E60?
De BMW E60 had in Nederland een oorspronkelijke nieuwprijs van 50.000 tot 160.000 euro. Een BMW E60 occasion kost zo’n 1.500 tot 60.000 euro. Deze prijzen zijn inclusief de sportieve BMW M5.
Hoeveel pk heeft een BMW E60?
De BMW E60 heeft een vermogen van 120 kW (163 pk) tot 373 kW (507 pk) (inclusief BMW M5).
Waar werd de BMW E60 geproduceerd?
De BMW E60 rolde op heel wat plekken van de fabricagelijn: in Dingolfing (Duitsland), Shenyang (China), Toluca (Mexico), Chennai (India), Kaliningrad (Rusland), Rayong (Thailand), Jakarta (Indonesië) en in 6th of October City (Egypte).

Meer informatie

Meer links