Lincoln te koop: tweedehands en nieuw

Lincoln

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Amerikaanse tweedehands auto van Lincoln

Lincoln Motor Company, zoals dit bedrijf uit de Verenigde Staten voluit heet, staat bekend om zijn auto’s in het luxere segment. Op de markt voor occasions zijn tegenwoordig veel oudere modellen beschikbaar, maar ook nieuwere tweedehands auto's ontbreken niet. Het bedrijf heeft dan ook een lange staat van dienst. Het begon in augustus 1917. De oprichter ervan was Henry Leland, die op dat moment al voorbij de 70 was. Zijn zoon Wilfred Leland werd ook betrokken bij het bedrijf. Henry Leland werkte al geruime tijd in de auto-industrie, onder meer als leverancier van motoronderdelen voor het merk Oldsmobile dat in 1897 startte. Geïnspireerd door de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van vervoer, was hij in 1902 een van de drijvende krachten achter het automerk Cadillac. Zeven jaar later verkocht Leland het concern aan General Motors, maar hij bleef er tot 1917 een leidende functie vervullen. Hij verliet Cadillac omdat de directeur van GM niet voor de Amerikaanse oorlogsindustrie wilde werken. Het bedrijf had namelijk een verzoek gekregen voor de ontwikkeling van vliegtuigmotoren die werden gebruikt tijdens de Eerste Wereldoorlog. Leland zette de Lincoln-fabriek daarom aanvankelijk op om het lucratieve miljoenencontract toch te kunnen aannemen, en noemde zijn nieuwe bedrijf naar de vijftig jaar daarvoor vermoorde Amerikaanse president Lincoln. De vestigingsplaats werd Detroit, waar veel van de autobouwers van het land waren geconcentreerd. In 1922 deed Leland het merk over aan Ford, dat hem en zijn zoon enkele maanden later de laan uit stuurde.

Innovaties bij eerste modellen

Hoewel het bedrijf eigenlijk een producent van Liberty V12-motoren voor de luchtvaart was, begonnen Leland en zijn team kort na de oprichting van de Lincoln-fabriek ook reeds een auto te ontwerpen. Dit was het Model L, waarvan de basis in 1917 werd gelegd. De V12-vliegtuigmotor was in de jaren daarvoor ontwikkeld, en stond model voor de V8 waarmee de auto werd uitgerust. De in 1920 gepresenteerde L kreeg direct al kritiek om zijn toen reeds oubollige uiterlijk, maar bleef ook onder Ford in productie. Vanaf 1922 vond wel een modernisering van het exterieur plaats. Men kon niet anders, omdat de oorlog voorbij was en er daardoor niet meer zoveel contracten te verdelen waren in de vliegtuigindustrie. Ford veranderde het uiterlijk en rustte de wielophanging van de Lincoln L uit met hydraulische schokdempers. Vanaf 1929 was de auto standaard voorzien van een voorruit van veiligheidsglas. Tevens werd het tot dan toe traditionele systeem van een enkele ruitenwisser vervangen door een systeem met twee wissers. De L bleef tot 1930 in productie, en er werden er iets meer dan 65.000 van gemaakt. Zijn vervanger was de K. Deze werd in 1933 voorzien van een V12-benzinemotor. Het model deed het een stuk slechter dan zijn voorganger. Tot de stopzetting van de productie van de K in 1940 waren ruim 15.000 exemplaren gebouwd. De auto verloor zijn aanvankelijk redelijke populariteit in de tweede helft van de jaren dertig aan de kleinere Lincoln-Zephyr. Dit kwam vooral door de lagere prijs, de modernere uitstraling en het meer gestroomlijnde ontwerp van dat model.

Tweedehands Continental in tien generaties

In 1939 introduceerde Lincoln een auto die tot op de de dag van vandaag wordt geproduceerd, zij het niet doorlopend en in meerdere verschijningsvormen. Deze Continental was gebaseerd op de Zephyr, en in het ontwerp waren tevens Europese invloeden te bespeuren. Dit verklaart ook de naam van het model. Omdat de auto een stuk lager was, werden de tot dan toe gangbare treeplanken die over de lengte van de carrosserie waren aangebracht weggelaten. De eerste generatie Continental bleef in productie tot 1948, en werd gevolgd door een niet onder Lincoln vallende tweede generatie in de jaren 1956-1959. Continental was in deze periode een op zichzelf staand merk binnen Ford. Dit veranderde met de generatie van 1958-1960, die weer onder de oorspronkelijke naam verscheen. De bijna zes meter lange auto werd uitgegeven in diverse carrosserievormen en had een uitbundig ontwerp. Bij de vierde Continental, gemaakt van 1961 tot 1969, waren de auto en de wielbasis een stuk ingekort. Daarnaast had het model een gedistingeerder uiterlijk. In 1970 kreeg de auto een geheel nieuw ontwerp, en in de loop van het decennium werd het voertuig juist weer langer. Vanaf de zesde 1980-generatie was de Continental wederom korter, en kwam deze nog uitsluitend op de markt als sedan. Medio 2002 werd de productie van de auto na negen generaties beëindigd. Veertien jaar later verscheen echter de tiende generatie, die met 5,10 meter overeenkomt met de zevende generatie die werd gemaakt van 1982 tot 1987. Tussen 1988 en 2002 was de Continental rond de 5,20 meter lang. Vooral de oudere modellen zijn als tweedehands auto beschikbaar.

Gericht op Verenigde Staten

Met zijn grote wagens richt Lincoln zich toch vooral op de consument in de Verenigde Staten. Een goed voorbeeld daarvan is de Town Car, die van 1981 tot 2011 werd gebouwd. De lange en ruime limousine was vooral populair in Noord-Amerika, waar in de jaren negentig gemiddeld 100.000 exemplaren per jaar van dit model werden verkocht. In Nederland is de auto in kleine aantallen op de occasionmarkt te vinden. Wie een tweedehands Lincoln wil aanschaffen, zal vaker op dit probleem stuiten. De sinds 1998 geproduceerde luxe SUV Navigator is bijvoorbeeld nooit officieel in ons land uitgekomen, en is daardoor slechts beperkt verkrijgbaar als gebruikte auto. De op de Ford Flex gebaseerde en in 2008 gelanceerde cross-over MKT is zelfs in de Verenigde Staten schaars. Datzelfde kan gezegd worden van de MKS, een type in de hogere middenklasse. Dit model naar het voorbeeld van de Ford Taurus en de Mercury Sable haalt weliswaar hogere verkoopcijfers dan de MKT, maar wordt in Nederland niet al te vaak aangeboden als occasion. Een Lincoln-auto met hogere verkoopcijfers is de MKZ, die in 2006 onder de oude benaming Zephyr uitkwam en een jaar later zijn huidige aanduiding kreeg. Net als de overige recente autotypes van het merk betreft het een vierdeurs sedan. De verkoopaantallen van de MKZ liggen rond de 30.000 per jaar, en sinds 2011 worden ook van de toen verschenen hybride variant jaarlijks enkele duizenden exemplaren verkocht.