Rolls-Royce te koop: tweedehands en nieuw

Rolls-Royce

Huidige top modellen

Overzicht van de populairste Rolls-Royce modellen

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Rolls-Royce, een stijlvolle tweedehands auto

Bij 'autofabrikant' denken veel mensen als eerste aan merken uit Duitsland, de Verenigde Staten, Frankrijk, Italië en Japan. De voertuigen van de bekendere concerns worden dan ook veel verkocht en bovendien regelmatig als tweedehands auto aangeboden. Ook Groot-Brittannië heeft vanaf het begin van de vorige eeuw echter diverse automerken voortgebracht. Niet zelden zijn dit merken in het luxere of sportievere segment, zoals Jaguar, Bentley, Aston Martin, Triumph en Lotus. Ook de Britse fabrikant Rolls-Royce past in dit rijtje. Het bedrijf werd in 1904 opgericht door Charles Rolls en Frederick Royce. Rolls werd een jaar eerder een van de eerste autodealers van Groot-Brittannië, toen hij begon met de import van Franse en Belgische Peugeots en Minerva's. De vijftien jaar oudere Royce had ervaring opgedaan bij de Britse spoorwegen en in de eind negentiende eeuw opgekomen elektriciteitssector. Tussen 1901 en 1903 kocht Royce enkele Franse auto's, waarna hij besloot om ze zelf te gaan bouwen, maar dan beter. Via een gezamenlijke vriend kwam hij vervolgens in contact met Charles Rolls, en in december 1904 werd de 10 HP uitgebracht. Deze was gebaseerd op de Royce 10 uit 1903. De kersverse autodealer Rolls nam de verkoop op zich. Het bedrijf werd opgericht in Manchester, en verhuisde in 1908 naar Derby in Midden-Engeland. Tegen die tijd had het merk zijn naam als bouwer van luxe en betrouwbare kwaliteitsauto's gevestigd.

Gespecialiseerd in vliegtuigmotoren

De eerste Rolls-Royce die in grotere aantallen werd geproduceerd, was de Silver Ghost. Deze verscheen in 1906, en wordt door velen nog steeds gezien als de beste auto aller tijden. Voor de aandrijving werd gebruikgemaakt van een 7 liter 6-in-lijnmotor met twaalf kleppen en een viertraps versnellingsbak. De Silver Ghost kon een maximumsnelheid bereiken van 80 km/u, wat voor die tijd uitzonderlijk was. Tot het einde van de productieperiode in 1925 zijn zo'n 8000 exemplaren gebouwd, en een deel daarvan is nog steeds geschikt om mee te rijden. Tussen 1921 en 1939 kwamen de kleinere Twenty en de luxe Phantom I, II en III uit. Dit laatste model verving de uit productie genomen Silver Ghost. Bij elkaar zijn van de Twenty en de diverse Phantoms een kleine 9000 exemplaren gemaakt. In 1931 nam Rolls-Royce het concurrerende Bentley over om zich op de sportievere consument te richten. De auto's die onder de beide merknamen verschenen, vertoonden evenwel weinig onderlinge verschillen. Vanaf de Eerste Wereldoorlog produceerde het bedrijf tevens vliegtuigmotoren. Het feit dat deze divisie ook gedurende het interbellum en tijdens de Tweede Wereldoorlog tot de belangrijkste onderdelen van het concern behoorde, is een van de redenen dat de automodellen in slechts beperkte oplages op de markt kwamen. Auto's die vanaf 1946 verschenen, waren onder meer de Phantom IV, V en VI, de Wraith, de Silver Wraith, de Silver Dawn, de Silver Cloud en de Silver Shadow. De van 1965 tot 1980 gebouwde Silver Shadow had met 30.000 exemplaren de hoogste productiecijfers en kan regelmatig tweedehands worden gevonden.

Vernieuwd ontwerp en overname

Hoewel Rolls-Royce dus niet alleen auto's bouwde, stonden de ontwikkelingen ook bij de op het wegvervoer gerichte productiehallen niet stil. Met de Silver Ghost had het merk reeds bewezen voertuigen van topkwaliteit te maken, maar door de toegenomen concurrentie en de evolutie van de branche konden latere wijzigingen niet uitblijven. Een breekpunt wat dat betreft was de in grote aantallen gebouwde Silver Shadow. Na zestig jaar werd in 1965 de tijd rijp geacht voor een modernisering van het ontwerp en de introductie van bijzonderheden zoals een zelfdragende carrosserie, hydropneumatische wielophanging en schijfremmen. Het ontwerp onderscheidde zich van de oudere modellen door het gebruik van meer in het koetswerk geïntegreerde wielkappen. De vliegtuigmotoren bleven ook in productie, en na de ontwikkeling van de complexe RB211-turbofan kreeg het concern financiële problemen. Medio 1971 werd het bedrijf daarom opgesplitst en kwam het in overheidshanden. In 1980 werd de autodivisie opgekocht door vliegtuig-, scheepvaart- en staalbouwbedrijf Vickers, dat de rechten waarover men beschikte op zijn beurt in 1998 verkocht aan Volkswagen. Deze Duitse autobouwer deed het hoogste bod, al had Vickers een voorkeur voor het eveneens in Duitsland gevestigde bedrijf BMW, waarmee men al eerder zaken had gedaan. Met de verkoop kwamen echter alleen de rechten op het radiatorrooster en op het Spirit of Ecstasy-beeldje dat op de motorkap van de auto prijkt toe aan Volkswagen. De vliegtuigmotorendivisie van Rolls-Royce beschikte nog steeds over de rechten op de naam en het logo, en besloot deze vervolgens over te doen aan BMW.

Tweedehands Rolls-Royce-modellen

VW en BMW kwamen overeen dat het eerstgenoemde bedrijf Rolls-Royces zou maken tot 2002, waarna BMW auto's onder de iconische merknaam zou gaan produceren. Onder VW kwam in 1998 de Silver Seraph uit, de eerste compleet nieuwe Rolls-Royce sinds de Silver Shadow van 1965-1980. De Silver Seraph was voorzien van een 5,4 liter V12-motor van BMW, en werd tot 2002 in een oplage van 1570 stuks gemaakt. Dit is relatief veel voor het merk, maar de Silver Seraph blijft desondanks een zeldzame tweedehands auto. De Silver Seraph Park Ward was een 25 centimeter langere variant, waarvan er in 2001-2002 slechts 127 uitkwamen. Van 2000 tot 2002 produceerde VW 374 stuks van de Corniche V, die beschikte over een 6,75 liter V8-turbomotor. Omdat de naam eerder is gebruikt, levert een zoektocht naar een tweedehands Corniche ook klassiekers uit de jaren zestig, zeventig en tachtig op. De eerste auto die BMW uitbracht, was de Phantom, een naam die binnen het assortiment van Rolls-Royce ook al vaker was gebruikt. Wel nieuw was de power reserve-meter, die de beschikbare motorkracht aangaf. Ook waren de achterdeuren voorzien van een paraplu en kon het beeldje op de motorkap in de carrosserie worden verzonken. De auto is tot 2016 gemaakt als sedan, coupé en cabriolet. Er zijn er ruim 5000 van verschenen. In 2010 bracht BMW de kleinere Ghost uit, die uitgerust is met meerdere vormen van elektronische beveiliging. Het gamma werd in 2013 uitgebreid met de vernieuwde Wraith.