Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Interview 4 - Computers zijn consequent, mensen zijn creatief

AutoScout24 bestaat alweer 24 jaar. Een goede reden om dat te vieren! En een mooie aanleiding om eens van anderen, die net als AutoScout24 in 2000 geboren zijn, te horen hoe zijn het kopen van een auto ervaren en hoe zij de toekomst zien.

Robert en Michel, jullie waren met UnameIT er al vroeg bij om proces-ondersteunende software en performance data beschikbaar te maken aan het autobedrijf. Kunnen jullie wat meer vertellen over het ontstaan van UnameIT en wat jullie doen?

UnameIT maakt software voor autobedrijven. Veel bedrijven kennen ons van het leadmanagementsysteem LEF, het Sales en Aftersales managementsysteem SAM, of het websiteplatform en de online marketing. UnameIT ontstond al in 1996. Dat we in de automotive sector werken is eigenlijk toeval. Ook in die tijd werden veel auto’s verkocht met een financiering. Renault wilde dat graag makkelijker maken voor hun verkopers, met een gebruiksvriendelijke financierings-en leasemodule. Ze waren daar al mee bezig, maar het project vlotte niet, en we werden gevraagd om dat project af te maken. Heel eigenwijs zijn we toen helemaal opnieuw gestart, omdat we dachten dat het echt slimmer en gebruiksvriendelijker moest.

Robert studeerde in het begin nog, en liep stage bij Renault. Zijn expertise van CRM en commercieel/financieel kwam goed van pas. Tot 2006 maakten we maatwerkoplossing voor Renault Nissan, en na 2006 kwamen met een eigen salesmanagement/CRM product, SAM. Stap voor stap vulden we dit product aan met een offertesysteem, een module voor leadopvolging en uiteindelijk een volwaardig CRM-systeem. Vandaaruit zijn we verder gaan bouwen en nog meer naar online platformoplossingen geschoven.

Rond 2000 ontstonden veel autoportalen, waaronder ook AutoScout24. Wat betekende die ontwikkeling voor jullie?

Voor 2000 struinde de autokoper meestal de autoboulevards en occasionshows af. Of reageerden ze op een advertentie in de krant of een mailing in de brievenbus. Nu kwam daar online bij, met de autoportalen. In het begin nog wat langzaam, omdat alles via telefoon- en faxlijnen ging. ADSL hielp de versnelling, en daarna is het hard gegaan. Digitalisering hielp alles inzichtelijker te maken. Voor de koper, maar ook voor het autobedrijf. Met goede software kun je organisaties op een hoger niveau brengen. Maar de komst van portals en websites maakte het ook complexer voor autobedrijven. Leads van potentiële kopers konden ineens overal vandaag komen. Portals gaven veel leads, maar veel autobedrijven wisten in het begin niet wat ze ermee moesten. Daarom hebben we een tool voor leadopvolging gemaakt, LEF. Zo konden de autobedrijven de leads inzichtelijk krijgen, en een proces eromheen maken voor een goede opvolging van de leads. Naast een uniform leadproces verschaft LEF ook op managementniveau realtime inzicht in de opvolging van deze leads. Met onze marketing automation module kun je het opvolgproces nog beter inrichten en trek je de klantbeleving naar een nog hoger niveau. We boeken hiermee uitstekende resultaten, een van de voordelen die digitalisering onze branche biedt. De complexiteit omtrent leads groeit ook. Er komen steeds meer kanalen bij, denk maar aan social media en apps. Maar ook het aanbod is complexer geworden. De variëteit in soorten aandrijving opties en ook eigendomsmodellen maakt dat een autoverkoper steeds meer opschuift naar een mobiliteitsadviseur.

Hoe zien jullie dat verder ontwikkelen naar de toekomst?

Wij denken dat dit nog verder opschuift. Volgens ons zullen er twee modellen succesvol zijn in de toekomst: ófwel een autobedrijf weet op schaal en efficiency te opereren, ófwel op customer intimacy. In die twee modellen zit volgens ons winstgevendheid op de langere termijn. In beide gevallen is ondersteuning vanuit goede software essentieel om je in- en externe (communicatie) processen goed te borgen en een constante hoge performance neer te zetten. En qua mobiliteit denken wat dat die adviseursrol belangrijker wordt. Autonoom rijden zal groeien, als je wat verder in de toekomst kijkt, maar ook bijvoorbeeld dat je niet meer persé een auto bezit maar eerder betaalt voor mobiliteit. Bijvoorbeeld doordat je met een app een autonoom rijdende auto regelt voor je vervoerswensen. Maar als je wilt kopen of leasen of abonneren, dan is het vertrouwen in een goede adviseur en een bedrijf heel belangrijk.

Wat betekent dat voor UnameIT, hoe bereiden jullie je daarop op voor?

Gebruiksvriendelijkheid en de relevantie van onze software voor het autobedrijf blijft voor ons het allerbelangrijkste. Als het ecosysteem van de klanten verandert, dan bewegen onze interfaces en oplossingen mee. Denk dan bijvoorbeeld ook aan de interface met de auto zelf, die steeds meer data gaat dragen. Maar ook aan het gebruikmaken van AI om het proces efficiënter te maken.

Dank je Robert en Michel, voor jullie blik in de achteruitkijkspiegel en op de toekomst! -Dorianne Richelle, Country Manager Autoscout24 Nederland

Alle artikelen

Autoproff interview

Interview 6 - Ik maak deel uit van een échte autofamilie

Persoverzicht · 24 jaar AutoScout24
tu delft interview

Interview 5 - Een duidelijk doel helpt ons race team in alle fasen

Persoverzicht · 24 jaar AutoScout24
interview 3 prewan

Interview 3 - Elektrisch en autonoom rijden is voor de jongere generatie veel normaler

Persoverzicht · 24 jaar AutoScout24
Ontdek meer