Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Interview 7 - Een branchevereniging moet ver vooruit kijken in belang van haar leden

AutoScout24 bestaat alweer 24 jaar. Een mooie aanleiding om eens terug te kijken naar het jaar 2000, de veranderingen die digitalisering bracht en door ook vooruit te kijken naar de toekomst. Dat doen we graag samen, met diverse organisaties in de mobiliteitssector, in een serie korte interviews

Deze keer met Olaf de Bruijn, Algemeen Directeur RAI Vereniging.

Olaf, kun je wat meer vertellen over wie je bent en wat je doet?

Ja natuurlijk. Ik werk mijn hele leven al in de autobranche. Ik heb de Iva Driebergen afgerond, en heb onder andere gewerkt bij Saab Nederland waar ik Managing Director ben geweest, en bij Cadillac en Corvette Europa waar ik verantwoordelijk was voor de Marketing. Nadat ik nog een aantal jaren daar als Managing Director Benelux hebt gewerkt, ben ik het bestuursleven ingegaan. Ik vervul diverse bestuursfuncties, en mijn dagelijkse rol is die van Algemeen Directeur van RAI Vereniging waar ik nu al ruim 14 jaar met veel plezier werk (*).

De RAI Vereniging is natuurlijk een bekende naam in onze branche. Wat doet de organisatie zoal?

De organisatie vertegenwoordigt de belangen van een breed scala aan bedrijven die actief zijn in de automotive- en mobiliteitssector. Dit omvat 700 leden, zoals fabrikanten en importeurs van auto's, vrachtwagens, trailers, fietsen, motorfietsen en andere voertuigen, zeg maar alles dat rolt, evenals leveranciers van onderdelen, accessoires en garage-uitrusting.

Bovendien biedt de organisatie een platform voor netwerken, samenwerken en kennisuitwisseling tussen haar leden. Door middel van gespecialiseerde secties die zich richten op verschillende sectoren binnen de branche, richt RAI Vereniging zich op belangrijke vraagstukken en uitdagingen, faciliteert discussies en stimuleert innovatie. Als Algemeen Directeur vertegenwoordig ik de organisatie en moet ik zorgen dat de interne organisatie goed draait om het doel van de vereniging voor elkaar te krijgen.

Vanuit jouw rol ben je waarschijnlijk ook goed op de hoogte van alle veranderingen in de automotive sinds 2000?

Jazeker, zowel vanuit deze rol als functies ervoor. Je moet weten dat RAI Vereniging echt al heel lang bestaat, ver voor 2000. De historie gaat terug naar 1893, toen de rijwielexpositie werd georganiseerd. Vandaaruit organiseerden rijwielfabrikanten zich in een vereniging. Later kwamen daar autofabrikanten bij en werd de AutoRAI georganiseerd. Tot en met 2015 was dat een toonaangevende beurs in Europa waar autofabrikanten hun nieuwe modellen toonden. Door de jaren heen is er zeker veel veranderd in de automotive. Waar een auto-importeur eerst veelal een vrij ondernemer was, wordt deze rol steeds meer gecoördineerd door de fabrikant. Met de aankondiging van het agentuurmodel door enkele merken zal de fabrikant nog een stap dichter naar de eindklant zetten. Ook is het duidelijk dat Nederland al snel met digitalisatie vooropliep. Dat geldt voor het registreren van auto’s, maar ook voor het kunnen vinden en gebruiken van data over auto’s. De koppeling met de data van het RDW maakte het mogelijk om mensen direct aan te schrijven om auto’s te verkopen. Nu is dat niet meer mogelijk, we denken nu anders over privacy van data, maar een tijd lang hielp dat bedrijven wel met het vinden van kopers.

Wat zien jij als de belangrijkste veranderingen voor nu en de toekomst?

We leven nu in een periode van veel veranderingen en het is de taak van een branchevereniging om ver vooruit te kijken en de leden op de toekomst voor te bereiden. Een goed voorbeeld hiervan is de elektrificatie van het wagenpark. Op dit moment speelt dit onderwerp sterk, en naar de toekomst toe wordt dit nog belangrijker. Het doel van elektrificatie is duidelijk, namelijk duurzaamheid. En de blokkades voor de kopers en de branche zijn ook helder. Maar de politiek gaat traag, en daarom moet je als branchevereniging vroeg beginnen met informatie te verzamelen en aan te geven wat nodig is. Als branchevereniging hebben we daarom al in 2009 een platform hiervoor opgericht. Door de jaren heen hebben we daarom veel kennis en inzichten hierover op kunnen doen. En begrijpen we door onderzoek en gesprekken waar de branche bij geholpen is. Omdat de politiek de fiscaliteit als stuurmiddel gebruikt, geven wij aan waar op dat gebied kansen zitten om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. De onzekerheid over de wegenbelasting is bijvoorbeeld een belangrijke blokkade voor kopers.

Wat zie je nog meer veranderen in de toekomst van automotive?

We hebben het al over data gehad, en dat gaat een nog grotere rol spelen. En dan specifiek de data uit de auto zelf. Je kunt een auto zien als een vervoermiddel van A naar B, maar ondertussen zijn veel auto’s -en zeker de elektrische- ook een data-drager. Die informatie kun je gebruiken voor zaken die écht nut hebben om de service omtrent autorijden en de veiligheid te verbeteren. Allereerst de service. Ik verwacht dat de data van de auto in de toekomst mee gaan met de autorijder en de verkoop adviseur. Mensen zullen altijd wel auto’s blijven rijden, maar ik verwacht dat zich dat gaat ontwikkelen als een mobiliteitsdienst. Een adviseur kan met de data een mobiliteit-op-maat advies geven, ‘mobility-as-a-service’. Daarmee kan ook gekeken worden of autobezit nog past, of dat er andere vormen van vervoer beter aansluiten bij de behoefte van de klant. Ook kan het verdienmodel van autobedrijven en fabrikanten hiermee veranderen. Denk bijvoorbeeld aan auto-abonnementen, connectiviteitsdiensten of energiebronnen en laadpalen.

Voor de veiligheid is het nuttig om te kijken naar aanverwante diensten op gebied van infrastructuur en rijgedrag. Als je de data die je krijgt in de auto combineert met informatie over bijvoorbeeld parkeermogelijkheden, weer, wegonderhoud en ongelukken is dit heel nuttig voor iedereen. Nu zijn daar veel losse apps voor, en moet je zelf het nieuws volgen en actie ondernemen. Maar het zou toch handig zijn als je auto je proactief informatie geeft over bijvoorbeeld gladde of opengebroken wegen? Ook autonoom rijden kan helpen bij veilig rijden. We zitten nu in fase 2 van ADAS, Advanced Driver Assistance Systems, waarbij een auto al veel dingen tegelijk zelfstandig kan doen. Denk aan remmen, sturen, accelereren. Sommige auto’s kunnen al semi-autonoom rijden, fase 3. Ik denk niet dat we snel tot fase 5 komen, namelijk dat een auto in alle omstandigheden helemaal geautomatiseerd rijdt, maar ik zie wel dat de industrie zich snel ontwikkeld. Wie weet waar we staan over nog eens 24 jaar, in 2048!

Dank je Olaf, voor je blik in de achteruitkijkspiegel en op de toekomst! -Dorianne Richelle, Country Manager Autoscout24 Nederland

Alle artikelen

Autoproff interview

Interview 6 - Ik maak deel uit van een échte autofamilie

Persoverzicht · 24 jaar AutoScout24
tu delft interview

Interview 5 - Een duidelijk doel helpt ons race team in alle fasen

Persoverzicht · 24 jaar AutoScout24
uname it

Interview 4 - Computers zijn consequent, mensen zijn creatief

Persoverzicht · 24 jaar AutoScout24
Ontdek meer