Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Interview 1 - Online maakte de occasionmarkt gelijkwaardiger

AutoScout24 bestaat in 2024 alweer 24 jaar. Een goede reden om dat te vieren! En een mooie aanleiding om eens terug te kijken naar het jaar 2000, de veranderingen die digitalisering bracht en door ook vooruit te kijken naar de toekomst.

Dat doen we graag samen, met diverse organisaties in de mobiliteitssector, in een serie korte interviews. We trappen af met Clem Dickmann, de eigenaar en CEO van Aumacon.

Clem, jij loopt al een aardige tijd mee in ons vakgebied. Maar er zullen ook mensen zijn die je nog niet kennen. Kun je kort zeggen wie je bent en wat je doet?

Ik ben eigenaar en directeur van Aumacon, een onafhankelijk bedrijf dat kennis levert aan de mobiliteitssector. Wij leveren content, consultancy en concepten, en vele mensen kennen ons van onze kennisbank, rapporten en events. Maar ook van de marktprognoses die we onder meer leveren aan de overheid. Vóór Aumacon was ik algemeen directeur van Hyundai Nederland, dus ik loop inderdaad al een tijdje mee. En soms een beetje in weg, volgens mijn collega’s van Aumacon, maar dat is meer omdat ik altijd nieuwe ingevingen heb over wat we nog meer en beter kunnen doen.

Dan kun jij vast wat vertellen over hoe mensen een auto kochten in 2000?

Je had toen veel, vooral kleinere, autodealers, die ieder lokaal werkten met hun eigen aanpak. Hun klanten waren meestal particuliere kopers: lease was nog niet zo dominant als nu in de nieuw-verkoop. De marketing lag bij de importeur en de kopers waren minder ervaren dan nu. Je moet je bedenken dat een auto kopen als een risico werd gezien, zeker bij tweedehands: het was een grote investering met veel onzekerheid. Bijvoorbeeld over de kwaliteit van de auto en de betrouwbaarheid van de autodealer. De garantie na een aankoop was vaak maar 3 maanden.

Hoe veranderde dat met de komst van websites en online autoportals, zo rond 2000?

Online werd echt een hulpmiddel bij de aankooporiëntatie. Een auto koper kon zich veel meer voorbereiden op een showroom bezoek, en had vooraf meer informatie over bijvoorbeeld de prijs van een auto en de inruilwaarde van de eigen auto. Maar ook over alle opties die op de auto zaten. Niet alle autobedrijven waren blij met deze transparantie, maar het betekende bijvoorbeeld ook dat het universeel autobedrijf mee kon doen in het zoekproces en ook een grotere markt kon bedienen. De occasionmarkt is gelijkwaardiger door geworden door de komst van online portals. Wat ook veranderde is dat de meeste kopers vroeger vooral lokaal rondkeken, en zich lieten adviseren door hun vaste autobedrijf. Doordat er auto-portals kwamen, konden kopers ook buiten hun regio kijken. En kwamen ze gerichter naar de autobedrijven, ze wisten al wat ze wilden. Parallel daaraan werden de retailers almaar groter en multimerk.

En wat betekende dit voor Aumacon?

De digitalisering betekende het ontstaan van Aumacon. Dankzij de data die nu kon worden ontsloten, is Aumacon het kennisbedrijf voor de automotive. Of dat nou om trendrapporten gaat, of een specifieke consulting opdracht. De laatste jaren is er een verschuiving naar de mobiliteitssector voor Aumacon, en kijken we ook meer in de breedte, bijvoorbeeld ook naar de markt voor tweewielers.

Hoe zie jij de toekomst, stel we zijn weer 24 jaar verder?

Het is altijd moeilijk om zo ver vooruit te kijken. Maar er zijn wel wat zaken die we nu al zien, en die belangrijker worden de komende jaren: allereerst de internationalisering. De verdere groei van kennis en digitalisering zorgt voor een nog meer internationale markt. Ook voor autobedrijven om op te opereren. Zo werkt Aumacon nu ook al in de Benelux. Daarnaast denk ik dat de markt verder zal verschuiven naar ‘mobiliteit’ in plaats van alleen automotive. Het uitgangspunt daarbij is de behoefte van mensen om zich te verplaatsen. Niet zozeer om een auto te rijden. Om dit goed te organiseren is er nog veel onderzoek en kennis nodig. Daarom richt Aumacon zich ook steeds meer hier op. Tegelijkertijd heeft een auto een unieke kracht. Dat konden we in de corona-tijd ook goed zien. Een auto is van steeds betere kwaliteit, gaat langer mee dan ooit, en geeft het gevoel van onafhankelijkheid. Het is fijn om een auto voor de deur te hebben, zodat je je altijd kunt verplaatsen wanneer jij dat wilt. Die kracht zal voorlopig nog wel zo blijven.

Dank je Clem, voor jouw blik in de achteruitkijkspiegel en op de toekomst! -Dorianne Richelle, Country Manager AutoScout24 Nederland

Alle artikelen

olaf de bruijn

Interview 7 - Een branchevereniging moet ver vooruit kijken in belang van haar leden

Persoverzicht · 24 jaar AutoScout24
Autoproff interview

Interview 6 - Ik maak deel uit van een échte autofamilie

Persoverzicht · 24 jaar AutoScout24
tu delft interview

Interview 5 - Een duidelijk doel helpt ons race team in alle fasen

Persoverzicht · 24 jaar AutoScout24
Ontdek meer