Onderhoudskosten van een elektrische auto: dit moet je weten

Elektrische auto’s worden steeds populairder in Nederland. Ze zijn stil, schoon en goedkoop in gebruik. Maar hoe zit het met het onderhoud? Zijn elektrische auto's echt goedkoper om te onderhouden dan benzine- of dieselauto's? In dit artikel zetten we alle feiten en cijfers op een rij.

Waarom elektrische auto's minder onderhoud nodig hebben

Een belangrijk voordeel van een elektrische auto is de eenvoud van de aandrijftechniek. Een elektromotor heeft veel minder bewegende onderdelen dan een verbrandingsmotor. Daardoor is er minder slijtage en zijn er minder onderdelen die onderhoud nodig hebben. Zo hoef je bij een elektrische auto geen olie of oliefilter te vervangen, zijn bougies en uitlaatsystemen overbodig en heb je geen distributieriem die periodiek moet worden vernieuwd. Daarnaast maken veel elektrische auto’s gebruik van regeneratief remmen, waarbij de elektromotor helpt afremmen. Dit spaart de reguliere remmen, wat opnieuw leidt tot minder slijtage.

Hoe vaak moet een elektrische auto naar de garage?

Er wordt vaak gedacht dat een elektrische auto nauwelijks onderhoud nodig heeft, maar in de praktijk valt dat beeld iets genuanceerder uit. Volgens de landelijke cijfers gaan elektrische auto’s gemiddeld iets vaker naar de garage dan brandstofauto’s: 1,76 keer per jaar tegenover 1,73 keer. Dit verschil is minimaal, maar wel opvallend. Mogelijke verklaringen zijn dat veel elektrische auto’s zakelijk worden gereden en dus meer kilometers maken, of dat zij vaker teruggaan voor software-updates of bandenservice.

Toch toont de jaarlijkse After Sales Monitor van RAI Vereniging en BOVAG aan dat het totaal aantal onderhouds- en reparatiemomenten per elektrische auto lager ligt dan bij benzineauto’s. In 2024 was het gemiddelde aantal beurten per auto 2,0 tegenover 2,1 in 2023. Elektrische auto’s dragen daar in belangrijke mate aan bij.

Hoeveel kost het onderhoud van een elektrische auto?

Hoeveel het onderhoud van een elektrische auto exact kost, is afhankelijk van het merk, het model, het uurtarief van het autobedrijf (merkdealer of universeel) en de uit te voeren werkzaamheden. Daar is dus geen klip-en-klaar antwoord op te geven.

Wat wel duidelijk is: volgens verschillende onderzoeken en landelijke data liggen de gemiddelde onderhoudskosten van een elektrische auto lager dan die van een brandstofauto. Volgens de After Sales Monitor van RAI Vereniging en BOVAG bedroegen de jaarlijkse onderhoudskosten in 2024 gemiddeld 743 euro per auto. Maar elektrische auto’s zitten daar ruim onder.

De onderhoudskosten van een elektrische auto liggen tussen de 340 euro en 450 euro per jaar, tegenover 548 euro tot 743 euro bij benzine- of dieselauto’s. Een gemiddelde onderhoudsbeurt voor een elektrische auto kost 193 euro, waar dit voor een brandstofauto al snel oploopt tot 317 euro.

Dit verschil wordt deels verklaard door de techniek, maar ook door het feit dat elektrische auto’s vaak jonger zijn. De gemiddelde leeftijd van een benzineauto in Nederland is ruim 13 jaar, terwijl de gemiddelde elektrische auto nog geen 3 jaar oud is. En nieuwere auto's hebben over het algemeen immers minder onderhoud nodig.

Welk onderhoud moet bij een elektrische auto gebeuren?

Bij het reguliere onderhoud van een elektrische auto moeten verschillende zaken worden gecontroleerd waar specialistisch personeel voor nodig is. Denk bijvoorbeeld aan het geavanceerde hoogspanningssysteem en de strenge veiligheidseisen die daarbij komen kijken.

Daarnaast zijn de meeste nieuwe elektrische auto’s voorzien van een verwarmings- en koelsysteem voor het accupakket, vaak door middel van een afzonderlijke warmtepomp. Ook heeft de airconditioning vaak een directe of indirecte invloed op de koeling van batterij. De temperatuurregeling van de batterij is erg belangrijk en mogelijk wordt hier tijdens een onderhoudsbeurt extra op gecontroleerd.

Onderhoud aan onderdelen die onderhevig zijn aan slijtage of veroudering:

Onderhoud aan de batterij en software

Het accupakket van een elektrische auto vergt geen onderhoud. Wel neemt de accucapaciteit – de hoeveelheid energie die kan worden opgeslagen – na verloop van tijd iets af. Dit capaciteitsverlies is meetbaar, maar niet te voorkomen. De meeste fabrikanten geven jarenlange garantie op minimaal 70% van de oorspronkelijke accucapaciteit. Duikt de capaciteit onder die grens of raakt de accu defect, dan valt dit doorgaans onder de fabrieksgarantie.

Daarnaast worden vrijwel alle systemen van een elektrische auto aangestuurd door computers en software. Regelmatige software-updates zijn daarom belangrijk om alles nu en in de toekomst soepel te laten werken op het gebied van aandrijving, opladen, veiligheid, elektronische rijhulpsystemen, navigatie en infotainment. Updates kunnen via de dealer worden uitgevoerd, maar steeds vaker ook automatisch 'over-the-air'. Veel modellen doen dit zelfstandig op de achtergrond, zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Een groot voordeel is dat je auto via software-updates in de loop der jaren beter kan worden, zonder extra kosten. Dit is een vorm van onderhoud die bij traditionele auto’s niet bestond.

Reparatiekosten bij schade: het keerpunt

Hoewel reguliere onderhoudskosten van elektrische auto’s lager zijn, liggen de kosten bij schade of complexe reparaties juist een stuk hoger. Uit onderzoek van onder meer Mitchell International blijkt dat de reparatiekosten van een elektrische auto gemiddeld 20 tot 30% hoger liggen dan bij een vergelijkbare brandstofauto. In sommige gevallen kan het zelfs twee keer zo duur zijn.

Dat komt onder meer doordat onderdelen voor elektrische auto’s vaak alleen via de fabrikant verkrijgbaar zijn, waardoor er weinig prijsconcurrentie is. Ook zijn de onderdelen complexer en is er vaak gespecialiseerd personeel nodig om eraan te werken. Denk bijvoorbeeld aan het veilig loskoppelen van een hoogspanningsaccu of het vervangen van specifieke onderdelen zoals de omvormer of accukoeling.

Aandeel elektrische auto’s in de onderhoudsmarkt

Elektrische auto’s zijn nog relatief nieuw in het Nederlandse wagenpark. Daardoor is hun aandeel in de totale onderhoudsmarkt vooralsnog beperkt. Ruim 80% van de omzet van garagebedrijven komt van het onderhoud aan traditionele benzine- en dieselauto’s.

Toch groeit het aandeel van elektrische auto’s gestaag. Naarmate het aantal elektrische auto’s toeneemt en deze voertuigen ouder worden, zal hun onderhoudsbehoefte toenemen en dus ook hun aandeel in de markt. Vooral bij hybride voertuigen is deze trend al goed zichtbaar: hun aandeel steeg van 3% in 2021 naar 12% in 2024.

Conclusie: onderhoud van een EV is goedkoper, maar niet altijd

Samengevat is een elektrische auto in de meeste gevallen goedkoper in onderhoud dan een benzine- of dieselauto. Dit komt door de technische eenvoud, minder slijtagegevoelige onderdelen en de relatief jonge leeftijd van het huidige EV-wagenpark. Voor dagelijkse beurten en periodiek onderhoud ben je als bezitter van een elektrische auto dus voordeliger uit.

Toch is het belangrijk om voorbereid te zijn op hogere kosten bij schade of complexe reparaties. Met name schade aan of defecten in de hoogvoltage-onderdelen kunnen fors in de papieren lopen. Daarom is het verstandig om een goede verzekering te kiezen die deze kosten dekt en je auto te laten onderhouden door een garage die ervaring heeft met elektrische auto’s. De verwachting is wel dat deze verschillen de komende jaren kleiner worden, naarmate er meer ervaring en concurrentie ontstaat binnen het onderhoud aan elektrische auto’s.

Wie elektrisch gaat rijden, doet er goed aan om niet alleen naar de aankoopprijs en laadkosten te kijken, maar ook naar het bredere onderhoudsplaatje. Daarmee voorkom je verrassingen en weet je precies wat je kunt verwachten op de lange termijn.

Veelgestelde vragen

Deel artikel

Alle artikelen

Wat is en doet een compressor in een auto?

Advies ·  Auto onderhoud & reparaties

Wat betekent het olielampje in je auto?

Advies ·  Auto onderhoud & reparaties

Auto uitlezen: zo werkt het, dit zijn de kosten en mogelijkheden

Advies ·  Auto onderhoud & reparaties
Ontdek meer