ESP is een vorm van een autotechnologie. ESP staat voor elektronisch stabiliteitsprogramma. Dit systeem helpt de auto onder controle te houden bij plotselinge uitwijkmanoeuvres of een glad wegdek. Het werkt samen met andere rijhulpsystemen zoals ABS (antiblokkeersysteem) en TCS (tractiecontrole). ESP grijpt in als de auto dreigt te slippen. Het systeem werd in de jaren negentig ontwikkeld door Bosch en Mercedes-Benz. Al snel volgden andere fabrikanten. Sinds 2014 is ESP verplicht op alle nieuwe auto’s in Europa.
Autofabrikanten houden ervan om bestaande technologie een eigen naam te geven. Zo lijkt het alsof ze iets unieks aanbieden. ESP heet daarom bij sommige merken anders:
ESP gebruikt verschillende sensoren om te bepalen of de auto nog de kant op gaat die de bestuurder voor ogen heeft. De belangrijkste zijn:
Dreigt er onderstuur of overstuur? Dan grijpt ESP in door de remmen op afzonderlijke wielen aan te sturen. Soms wordt ook het motorvermogen verminderd om de auto te stabiliseren. Een praktijkvoorbeeld: je rijdt te hard een bocht in en de achterkant van de auto begint te glijden (overstuur). ESP zal het wiel aan de voorkant van de buitenkant van de bocht afremmen. Daardoor draait de auto terug naar de juiste lijn. Bij onderstuur (waarbij de auto rechtdoor glijdt in plaats van de bocht te volgen) zal ESP juist de achterwielen corrigeren en het motorvermogen verlagen.
ESP is een van de belangrijkste veiligheidsvoorzieningen in moderne auto’s en biedt veel voordelen:
ESP heeft ook nadelen. Sommige zijn technisch, andere omdat ze op een bepaald moment niet gewenst zijn.
Bij veel auto’s kun je ESP gedeeltelijk of zelfs volledig uitschakelen. Maar niet altijd. Sommige modellen laten ESP altijd op de achtergrond actief. De knop op het dashboard schakelt het systeem hooguit gedeeltelijk uit. Het blijft dan ingrijpen bij extreme situaties. Bij sportievere modellen kun je, voor meer rijplezier, ESP volledig uitschakelen. Denk aan een BMW M3, Porsche 911 of Audi RS-model.
Een compleet uitgeschakeld ESP betekent: alle grip ligt in jouw handen. Leuk op een droog circuit of besneeuwde parkeerplaats, maar tricky op nat asfalt.
Zie je een lampje op het dashboard met het icoontje van een slippend autootje, dan kan dat drie dingen betekenen:
ESP is niet meer hetzelfde systeem als twintig jaar geleden. De technologie is veel slimmer en sneller geworden. Een paar belangrijke ontwikkelingen:
Een defect ESP-systeem is niet per se een ramp, maar kan in sommige situaties gevaar opleveren. Mogelijke oorzaken zijn:
ESP is een belangrijk veiligheidssysteem dat ervoor zorgt dat auto's minder snel slippen en beter bestuurbaar blijven. Het voorkomt ongelukken en is verplicht op nieuwe auto’s. Toch is het niet perfect. Sommige bestuurders vinden het te beperkend, vooral als ze sportief willen rijden. Kun je zonder ESP? Op droog asfalt misschien. Maar op een gladde weg? Dan is ESP je beste vriend.