Elektrisch
Elektrisch

Hoe lang gaat een elektrische auto mee? Dit kun je verwachten

Hoe lang gaat een elektrische auto eigenlijk mee? Elektrische auto's veroveren de markt, maar hoe zit het met hun levensduur? En met de levensduur van die kostbare batterij? We duiken in de techniek, geven praktische tips en kijken naar wat je kunt verwachten als je elektrisch wilt gaan rijden.

De gemiddelde levensduur van een elektrische auto

De gemiddelde levensduur van een elektrische auto ligt momenteel rond de 300.000 kilometer of 10 tot 15 jaar. Dat lijkt kort, maar het is een gemiddelde en vergelijkbaar met moderne brandstofauto’s. Het grote verschil zit ’m in de aandrijftechniek: een elektromotor heeft minder bewegende onderdelen dan een verbrandingsmotor. Daardoor is minder onderhoud nodig en is theoretisch een langere levensduur mogelijk.

Maar hoe lang een elektrische auto écht meegaat, hangt niet alleen af van de elektromotor. Vooral de batterij is een bepalende factor. Net als bij een smartphone veroudert de batterij langzaam, ook al doe je nog zo je best. Gelukkig is die slijtage niet zo dramatisch als soms gedacht wordt.

Wat bepaalt de levensduur van een elektrische auto?

Hoewel de hele auto natuurlijk onderhevig is aan veroudering, zijn er drie factoren die het meest bepalend zijn: de batterij, het temperatuurmanagement en de rijstijl van de bestuurder. De batterij is het duurste en kwetsbaarste onderdeel en de temperatuurregeling speelt daarbij een grote rol. Als een batterij te warm of juist te koud wordt, versnelt de veroudering. Daarom zijn goede koel- en verwarmingssystemen essentieel voor een lange levensduur.

De elektromotor zelf is vrijwel onverwoestbaar. Die kan theoretisch zelfs een miljoen kilometer mee. Ook de rest van de aandrijflijn – zoals de omvormer en laadmodules – is betrouwbaarder dan die van auto’s met verbrandingsmotor. Wel slijten banden, remmen en wielophanging van EV’s sneller door het hogere gewicht.

Wat kun je zelf doen om de levensduur te verlengen?

Je kunt veel doen om je elektrische auto gezond te houden. Denk aan rustig rijden, regelmatige software-updates, tijdig onderhoud en vooral slim laden. Voor batterijen geldt: hoe minder extreme laadmomenten, des te beter. Dus niet steeds van 0 naar 100 procent laden met snelladers, maar liever tussen 20 en 80 procent blijven. Bij veelal de nieuwere elektrische auto’s is snelladen begrensd op 80 procent. Dan stopt de auto dus met laden.

Thuisladen met een laadvoorziening op wallbox is het minst belastend voor de batterij. Opladen aan een openbaar oplaadpunt belast de batterij wat meer vanwege het hogere vermogen. Snelladen op hoog vermogen (zoals bij Fastned of Ionity) zorgt voor extra warmte en versnelde degradatie. Dat wil je liever niet. Af en toe snelladen op reis is prima, maar maak er geen gewoonte van.

Temperatuur is dus ook belangrijk. We noemden al het temperatuurmanagement, maar laat je auto bij voorkeur ook niet langdurig in de volle zon of extreme kou staan. Een garage of carport helpt de batterij tegen extreme temperaturen te beschermen. Nieuwere elektrische auto’s hebben overigens een automatisch inschakelende verwarming of koeling van de batterij. Meestal moeten die dan wel met een oplaadpunt verbonden zijn.

Wat moet je vooral níet doen?

Er zijn een paar dingen die je beter kunt vermijden als je de levensduur van je elektrische auto wilt verlengen. We noemden al snelladen op hoge vermogens. Een ander risico is de batterij nodeloos lang op 100 procent houden – bijvoorbeeld als je hem ‘s nachts oplaadt en pas de volgende avond weer gaat rijden. Dat veroorzaakt extra slijtage aan de cellen. Vrijwel helemaal leegrijden is ook niet slim. Diepontlading kan schade veroorzaken aan de chemie van de batterij.

Ook agressief rijgedrag en zware belasting (veel aanhangergebruik, veel snelwegkilometers op hoge snelheid) verkorten de levensduur van je EV.

Hoe zit het met de laadgewoontes?

Wil je de batterij zo lang mogelijk goed houden, dan is thuisladen met een laadpaal of wallbox ideaal. Laad bij voorkeur tot maximaal 80 procent en zorg dat de batterij niet helemaal vol of leeg raakt. Veel elektrische auto’s hebben een optie om laadlimieten in te stellen om de batterij te beschermen.

Een andere tip: ga na een lange rit niet direct opladen. De batterij is dan nog warm en opladen vergroot dan de slijtage. Laat de auto eerst afkoelen. Bovendien**: laden met minder vermogen** duurt misschien langer, maar is beter voor de batterij.

Een laadstatus tussen 20 en 80 procent is het best voor de levensduur van de batterij – conform het advies voor laptops en telefoons: die gaan ook langer mee als je ze niet constant op 100 procent houdt.

Wat gebeurt er als een batterij niet meer goed is?

Een batterij is niet meteen waardeloos als zijn capaciteit minder wordt. Autofabrikanten hanteren meestal een ‘grens’ van ongeveer 70 procent. Daaronder wordt de batterij als ‘versleten’ beschouwd. Maar de auto kan nog steeds rijden – alleen minder ver.

Vaak wordt de batterij dan vervangen of gereviseerd. Dat gebeurt steeds vaker modulair: alleen slechte cellen worden dan vervangen. Ook kunnen oude batterijen een tweede leven krijgen, bijvoorbeeld als thuisbatterij voor zonne-energie.

En ja, je kúnt een nieuwe batterij kopen voor je elektrische auto. Fabrikanten zoals Renault, Nissan en Tesla bieden die mogelijkheid. Dat is wel een kostbare aangelegenheid, maar stukken goedkoper dan een nieuwe auto.

Wat zegt de garantie over de levensduur?

Vrijwel alle autofabrikanten geven aparte garantie op de batterij. Meestal is die 8 jaar of 160.000 kilometer, met de garantie dat de batterij dan nog minimaal 70 procent van de oorspronkelijke capaciteit heeft. Voor de rest van de auto gelden normale garanties, vaak 3 tot 5 jaar.

Die garantie zegt veel: fabrikanten weten dat de meeste batterijen die termijn zonder problemen goed doorstaan. Uit praktijkdata blijkt dat batterijen na 150.000 kilometer vaak nog 90 tot 95 procent capaciteit hebben. Sommige Tesla's rijden al 400.000 kilometer met dezelfde batterij.

Banden en remmen: ook onderhevig aan slijtage

Controleer regelmatig je banden. Want door het extra gewicht van EV’s – voornamelijk door het batterijpakket – slijten ze harder dan die van vergelijkbare benzine- en dieselauto’s. De hogere trekkracht van de elektromotor zorgt bovendien voor extra belasting bij optrekken en remmen. Reken op 20 tot 30 procent hogere bandenslijtage, zeker bij sportieve EV’s.

Er zijn speciale EV-banden leverbaar. Die hebben een aangepaste rubbersamenstelling en versterkte wangen, en zijn stiller – een EV maakt sowieso weinig geluid. Regeneratief remmen zorgt juist voor minder slijtage aan remblokken, omdat je dan op de motor afremt.

Wat bepaalt het echte einde van een elektrische auto?

In de praktijk komt er meestal een einde aan het autoleven door iets heel anders dan de batterij: schade. Denk aan ongelukken en brand. Sommige onderdelen worden na jaren moeilijk(er) leverbaar, zoals displays en specifieke softwaremodules. Soms is het dan economisch niet rendabel om de auto rijdend te houden. De techniek is nog jong, maar elektrische auto’s gaan – overigens net als moderne conventionele auto’s – steeds langer mee, zeker als ze goed onderhouden worden.

Leuke weetjes over de levensduur van EV’s

De eerste elektrische auto ter wereld verscheen in 1884. De Britse ingenieur Thomas Parker bouwde toen al een elektrisch voertuig met een loodaccu’s. En wist je dat sommige Tesla’s al meer dan een miljoen kilometer hebben gereden? Bijzonder is ook dat Nissan in Noorwegen EV’s heeft onderzocht die zelfs na tien jaar nog een batterijcapaciteit van 80 procent hebben – ondanks de strenge winters daar.

Wat ook opvalt: elektrische taxi’s rijden extreem veel kilometers, vaak meer dan 500.000 per auto. Taxibedrijven kunnen die auto’s zo lang inzetten omdat ze ondanks het intensieve gebruik maar weinig onderhoud vragen en betrouwbaar blijven. Er zijn taxibedrijven die zweren bij oudere Nissan Leafs en Tesla’s als betrouwbare werkpaarden.

Deel artikel

Alle artikelen

Mag een elektrische auto door de wasstraat?

Advies · Milieu en technologie

Hoeveel CO₂ stoot een elektrische auto uit?

Advies · Milieu en technologie

Auto ombouwen naar elektrisch: dit moet je weten

Advies · Milieu en technologie
Ontdek meer