Internetfraude - Aanbetalingen

In dit artikel vindt u informatie over het doen van een online aanbetaling, als koper van een auto en de verschillende vormen van fraude die hiermee gepaard gaan.

Aanbetaling

Eigenlijk hebben we hier maar één advies voor dit onderwerp: maak geen geld over! Wij adviseren dit omdat via een autoportal een auto zoeken geen garantie geeft over de identiteit en betrouwbaarheid van de verkopers, of dat de aangeboden auto ook daadwerkelijk bestaat. Hieronder volgen een aantal zaken en situaties die zich voor kunen doen wanneer u wordt gevraagd om een aanbetaling te doen.

Let op Escrow Service

Als u verzocht wordt geld over te maken via Western Union bank, MoneyGram of andere dergelijke systemen, dan wordt dit vaak gesteld als een Escrow Service. Escrow Service is een zekerheidsservice, waarbij de waarborg van de betaling in handen van een derde partij wordt gegeven om verplichtingen zeker te stellen.

Online geld overmaken via systemen als Western Union of MoneyGram is echter voornamelijk bedoeld voor mensen die elkaar goed kennen, zoals familie en vrienden. Dit soort overboekingsystemen zijn niet geschikt voor het betalen van een auto, zelfs niet wanneer de verkopende partij aangeeft dat er een aanvullende identiteitscontrole is.

Hieronder vindt u een aantal voorbeelden van situaties die zich voor kunnen doen:

Voorbeeld 1: U vindt een bijzonder koopje; de verkoper komt uit het buitenland en vraagt om betaling via Western Union of MoneyGram. Na e-mailcontact tussen de verkoper en mogelijke koper, wordt de koper gevraagd een aanbetaling te doen om te bevestigen dat de koper serieuze bedoelingen heeft. Als bewijs van betaling, vraagt de verkoper om de naam van de koper en het referentienummer.

De verkoper weet nu de naam van de koper, land van oorsprong en het bedrag en kan met een vals identiteitsbewijs het geld gaan ophalen. Deze identiteitsbewijzen zijn vaak uitstekende vervalsingen. De koper is zijn geld kwijt en kan het niet meer claimen, de aangeboden auto bestaat helemaal niet. Sommige kopers ontvangen bericht dat het geld niet is aangekomen door problemen met de rekening. Dit zijn vertragingstechnieken om het onmogelijk te maken het geld snel terug te halen.

Voorbeeld 2: U vindt een bijzonder koopje; de verkoper komt uit het buitenland, de betaling moet via een vervoerder of shipping company. De zogenaamde verkoper wijst een vervoersbedrijf of shipping company aan als zekerheidsservice die zorgt voor betaling. De website van dit bedrijf verdwijnt na korte tijd van het internet en verschijnt snel daarna weer op een ander internetadres. De websites zijn professioneel gemaakt en zien er betrouwbaar uit. Vooral als het bedrijf in het buitenland gevestigd is kan het geld vaak niet worden teruggehaald. Sommige kopers ontvangen zelfs bericht van de oplichter dat het geld niet is aangekomen door problemen met de rekening. Dit zijn vertragingstechnieken om het onmogelijk te maken het geld snel terug te halen.

Voorbeeld 3: Betaling gaat via een vriend of familielid om de koopintentie of liquiditeit van de koper vast te stellen, of voor de veiligheid. De geïnteresseerde koper wordt verzocht om zijn liquiditeit en koopintentie te bewijzen door geld over te maken naar een vriend of familielid en een kopie van het betalingsbewijs naar de verkoper te e-mailen. De koper voelt zich veilig, omdat hij weet dat het geld door een bekende wordt ontvangen.

De verkoper heeft nu echter de beschikking over de identiteit van de ontvanger van het geld en kan het geld met een vals identiteitsbewijs bij de bank ophalen.

Alle artikelen

Veilig een auto verkopen

Advies · Veiligheid

Veilig een auto kopen

Advies · Veiligheid

Internetfraude - Fraude met checks

Advies · Veiligheid
Ontdek meer