De Polestar 3 is een luxe elektrische suv. Hij prikkelt al je zintuigen, belooft Polestar. Maar hij plundert ook je bankrekening, zo hoog is de prijs.
Smeltende poolkappen, stikstofcrisis, energietekorten ... We leven in een roerige tijd. Maar daar trekken we ons even niks van aan. We testen een verzameling razendsnel snoepgoed, voor een onstuimige zoektocht naar de beste sportwagen van 2022.
Tanken - of laden - doe je het liefst zo min mogelijk. Dan biedt de volgende nieuw ontwikkelde witte lak uitkomst. Die houdt het interieur van je auto koeler. Hierdoor hoeft de airco minder hard te werken. Op die manier rijd je zuiniger. Puur en alleen omdat je auto wit is; hoe cool is dat!
Leuk natuurlijk, een nieuwe BMW 2-serie, maar voor de echte fans is het feest pas compleet als de BMW M2 verschijnt. Met handbak, al betaal je daar extra voor en ben je trager...
De nieuwste generatie Renault Kangoo is er als bestelauto en als zogeheten Ludospace, bedoeld voor personenvervoer. Laatstgenoemde Renault Kangoo personenwagen zou met verbrandingsmotoren niet naar Nederland komen, maar als E-Tech Electric ziet Renault blijkbaar wel commerciële kansen in ons land.
In veel gemeentes schieten de laadpalen als paddenstoelen uit de grond en op steeds meer plekken langs de snelweg zie je gele Fastned-daken of witte Ionity-zuilen verschijnen. Met een telraam onder de arm, maken we de balans op.
Begin 2021 was daar opeens Mobilize. Een idee van de Renault-groep. Mobilize richt zich op consumenten die gebruik willen maken van duurzamere, gedeelde vormen van mobiliteit. Nu onthult het mobiliteitsmerk van de Renault-groep concrete diensten én producten, waaronder een elektrisch wagentje.
Elektrische auto’s zijn nooit klaar. Met software-updates worden nieuwe functies toegevoegd en bestaande systemen verbeterd. De Volkswagen ID.5 draait op ID. Software 3.0 en dat merk je vooral tijdens het snelladen.
Met het, eh, bijzondere studiemodel Citroën OIi (afgeleid van ‘All-E(lectric)’) denkt Citroën een antwoord te hebben op de klimaat- en energieproblemen. Wordt dit de 2CV van 2022?
Wie XM zegt, zegt Citroën, maar vanaf vandaag is alles anders. Deze monsterlijke BMW XM - met stekker - is de opvolger van de legendarische BMW M1 en lust de BMW M5 rauw.
De Peugeot e-208 wordt onderhuids vernieuwd. In 2023 krijgt de elektrische Peugeot de aandrijflijn van de nieuwe e-308 en dat biedt de volgende voordelen.
Sportieve Opels leken uitgestorven, nadat het OPC-label ter ziele ging. Maar met de Opel Astra en Astra Sports Tourer GSe keert een ander sportief label uit Opels verleden terug.
De facelift van de BMW Z4 Roadster heeft lekker weinig om het lijf. Het belangrijkste nieuws is dat de ontwerpers van BMW met hun fikken van het dashboard zijn afgebleven. Want dat oude dashboard bevalt beter dan het nieuwe type.
De DS 3 Crossback heet vanaf 2023 alleen nog DS 3. Hoewel de elektrische DS 3 nu een grotere actieradius heeft, hoeven ze zich bij Hyundai en Kia weinig zorgen te maken.
Na een paar vage, slecht belichte foto's zien we de Renault R5 Turbo 3E nu in volle glorie. Hij ziet er extravagant uit en heeft 380 pk. Toch legt hij ook een aantal eigenschappen bloot van de gewone elektrische Renault 5 die in 2024 op de markt komt.
Bestaande auto's elektrificeren is hot. Zo struikel je over de mild hybrids, die een drupje zuiniger zijn dan modellen zonder een 48V-startgenerator. De Nissan Juke Hybrid is daarentegen een échte hybride en dus een concurrent van de Toyota Yaris Cross Hybrid.
Blije gezichten aan de pomp: de benzineprijzen zijn gedaald en naderen nu de grens van 2 euro per liter. En dat terwijl je in juni nog 2,505 euro per liter betaalde. Hoe kan dat?
Onlangs vierde de Honda Civic zijn vijftigste verjaardag. Een mooie mijlpaal. Toch moeten we constateren dat Honda er in Nederland qua verkoopcijfers niet veel beter voor staat dan begin jaren zeventig.
De in 2022 vijftig jaar geworden Renault 5 krijgt geen Abraham in de museumtuin van Renault. Moeder Renault geeft haar feestvarken een uitgebouwd monster, dat herinneringen oproept aan de iconische Renault 5 Turbo.
Wij denken vaak dat auto’s in Nederland veel duurder zijn dan in onze buurlanden. Zo niet de Kia Niro EV. Die is in Duitsland duurder dan in Nederland. Toch betalen onze oosterburen er minder voor. Hoe zit dat? En hoe staat het met de prijzen van andere auto’s in de top 5 van de verkooplijst?
Wat is-ie leuk hè, de Volkswagen ID. Buzz. Wie hem nu bestelt en hoopt nog in 2022 de kerstboom in zijn nieuwe auto te kunnen vervoeren, heeft pech. Volkswagen maakte bekend dat de ID. Buzz-levering pas plaatsvindt in maart of april 2023.
De MG4 Electric komt eind 2022 al op de markt. MG heeft bijna alle details onthuld over zijn elektrische suv, waaronder een prijs van 28.990 euro. Maar daar zit wel een addertje onder het gras.
Hildegard Müller, voorzitter van de Duitse koepelorganisatie van de auto-industrie VDA, slaat alarm. Wegens de huidige prijsontwikkelingen in de energiesector, wordt elektrisch rijden minder aantrekkelijk. De Duitse autobouwers vrezen zelfs voor de toekomst van de elektrische auto.
Met de komst van de Ford Mustang Mach-E dacht je misschien dat de dagen van de ‘echte’ Ford Mustang zijn geteld. Maar nee, in 2023 komt een nieuwe, met een vijfliter V8!
Bij de Ferrari Purosangue vallen we van de ene verbazing in de andere. Een suv! Met vier portieren! En achter zijn het nog suicide doors ook. Waarom heten ze zo? Duik met ons in de geschiedenis van de suicide door.
Is het vandaag Pasen en Pinksteren tegelijk? Nee het is 20 jaar na de introductie van de Porsche Cayenne. En nu pas hebben ook de sportwagenpuristen van Ferrari het commerciële licht gezien dat SUV heet. Al hebben de Italianen liever dat je de Ferrari Purosangue een vierdeurs sportwagen noemt.
Zelfs het stoere Jeep gaat overstag en komt met niet minder dan vier volledig elektrische modellen. Drie daarvan laten de Amerikanen nu al zien. De belangrijkste elektrische Jeep voor Europa wordt de Jeep Avenger, die al in 2023 op de markt komt.
Als je voor een beetje normaal budget een elektrische auto zoekt, was je tot dusver aangewezen op auto's in het B-segment, een crossover, een SUV of iets heel duurs. Met de elektrische Peugeot 308 - officieel de e-308 - zou je kunnen zeggen dat de Volkswagen e-Golf eindelijk een opvolger krijgt.
Polestar ging het helemaal anders doen. Geen nationaal netwerk van dealers, maar slechts een handjevol 'spaces', verspreid over het land. Wilde je een proefrit maken, dan kon je die boeken bij de Polestar-space of proefritcentrum in de buurt. Maar nu kan het ook anders.
Al in 2021 werd de nieuwe Nissan X-Trail in China getoond, en nu komt hij eindelijk ook naar Europa. Anders dan zijn broertje, de Nissan Qashqai, wordt de X-Trail uitsluitend leverbaar met de e-Power-aandrijflijn van Nissan. Hij rijdt elektrisch, maar drinkt benzine.
In Oostenrijk betrapten onze spionagefotografen de nieuwe Volkswagen Tiguan. De auto was nauwelijks gecamoufleerd, zodat we konden zien dat-ie Toyota-achtige trekjes heeft. Vooral de neus oogt erg Aziatisch. Ook technisch heeft de nieuwe Tiguan waarschijnlijk een verrassing in petto.
De ontwerpen van het Italiaanse designhuis Zagato roepen maar twee soorten reacties op: of je vindt ze geweldig, of je vindt ze verschrikkelijk. Hoewel, alleen van de Aston Martin DB7 Zagato en Ferrari GTZ Nibbio worden we hebberig. Van de Bentley Continental GTZ vooral een beetje misselijk.
Eenzijdige ongelukken, waarbij een bestuurder de macht over het stuur verliest, gebeuren vaker met elektrische auto's dan met auto's met een verbrandingsmotor. Dat blijkt uit onderzoek. Het probleem is het instant-koppel van de meeste EV's, dat voor een krachtige acceleratie zorgt.
Zeer binnenkort kunnen Nederlandse EV-kopers kennismaken met de BYD Atto 3. Wij denken dat BYD een blijvertje is en dat de gerenommeerde merken minstens 5 redenen hebben om de BYD Atto 3 goed in de gaten te houden.
Audi viert de dertigste verjaardag van zijn imagobooster redelijk beschaafd, maar van de Duitse tuner G&B Design mocht het wel iets woester. Zij komen met een bodykit waarmee je jouw Audi RS6 van de vorige generatie (C7) de breedste RS6 aller tijden kunt maken.
Tesla blijft zijn nieuwe Roadster maar uitstellen en uitstellen. Dus springt Polestar gretig in het elektrische sportwagen-gat. Dit is de spectaculaire Polestar 6, een open sportwagen met designtrekjes van de aankomende Polestar 5. En hij gaat in productie.
Een nieuwe designstijl voor Skoda. Daar is vast jaren over nagedacht, met een groot team duurbetaalde ontwerpers, marketeers en productmanagers. Maar nee, Skoda schrijft dat het ontwerp van deze Vision 7S in een maandje of wat klaar was.
Elektrische auto's zijn nooit klaar. Met software-updates worden nieuwe functies toegevoegd en bestaande systemen verbeterd. De Volkswagen ID.5 draait op versie 3.0, wat je vooral merkt tijdens het snelladen. De stekker-suv zelf heeft nog steeds voordelen en nadelen. We zetten ze op een rijtje.
Zou Elon Musk gewoon maar wat roepen, of gelooft hij zelf wat hij zegt? Eind dit jaar wordt de definitieve versie van het Full Self-Driving-systeem in de Verenigde Staten uitgerold en mogelijk ook in Europa.
Fox News is een Amerikaanse 'nieuwszender'. We zetten dat laatste woord tussen haakjes omdat het meer overeenkomsten vertoont met Noord-Koreaanse propaganda, maar dan voor de Republikeinse Partij. Het rechtse kanaal vindt het heerlijk om milieubewuste 'celebrities' aan te pakken op hun hypocrisie.
Weet je wat, wij zeggen het gewoon: diesel is top! Efficiënt, koppelrijk en met de moderne filters aan boord relatief schoon. Maar als het niet de belachelijk hoge wegenbelasting is die de dieselrijder dwarszit, dan is het wel de prijs van een liter diesel.
Deze Koenigsegg CC850 is een ode aan de allereerste productieauto van het kleine Zweedse merk: de CC8S. Hij ziet er retro uit, maar herbergt unieke techniek, zoals een handgeschakelde zesbak die kan veranderen in een negentraps automaat. Huh?! Hoe dan?
Dat wordt een interessante interne strijd, want de Volkswagen Group stapt niet alleen met Porsche in de Formule 1, maar ook met Audi. Het merk uit Ingolstadt verschijnt niet volgend jaar al aan de start, maar pas in 2026. En dat heeft alles te maken met nieuwe F1-reglementen.
De Australische deelstaat Zuid-Australië wil een speciaal rijbewijs invoeren voor bezitters van sportwagens. Ook wordt er gedacht aan een verbod op het uitschakelen van veiligheidssystemen. De aanleiding is een dodelijk ongeluk in 2019 met een Lamborghini Huracán.
Het Engelse merk uit Woking zou alleen maar supercars en hypercars bouwen. Een suv? De suggestie alleen al deed het McLaren-hoofdkwartier sidderen van verontwaardiging. Maar ja, de fabrikant kan wel wat pound gebruiken. Dus komt er tóch een concurrent voor de Aston Martin DBX en Lamborghini Urus.
De wat?! De McLaren Soulless? Ja, zo klinkt de naam van de nieuwste Mclaren misschien, maar zielloos is-ie absoluut niet. Sterker nog, de McLaren Solus GT is een verrassende stap terug in de tijd, want aan zijn lijf geen hybridetechniek, stekkers of laadpalen.
Dit is een heel speciale Bentley, want er worden maar 18 exemplaren van de Batur geproduceerd. Maar zo heel speciaal voelt het nieuwste model uit Crewe niet. We zijn een beetje limited edition-moe. Maar rijkaard die van gekkigheid niet meer weten wat ze met hun geld moeten doen, kennelijk niet.
Ja, die zagen we wel aankomen, natuurlijk. In maart onthulde Aston Martin de V12 Vantage. Het merk zei erbij dat het nooit meer een twaalfcilinder in zijn instapmodel zou stoppen. Maar dat geldt niet voor de Vantage Roadster. Want daar komen ook nog 249 stuks van.
Zo simpel kan het zijn bij een elektrische auto. Skoda vernieuwt de software van de Enyaq iV en Enyaq Coupé iV en peutert zo nog wat meer actieradius uit het bestaande batterijpakket. Ook kan de Skoda Enyaq nu sneller laden.
Zoals de Porsche 911 GT3 RS staat tot de 'gewone' GT3, zo staat de Lamborghini Urus Performante tot de 'reguliere' Urus. Hij is sterker, lichter en sneller. Denk alleen niet dat je hier met een messcherpe lichtgewicht te maken hebt.