De eerste S4 was namelijk een sportievere versie van de Audi 100, wat in feite de voorloper van de A6 was. Logischerwijs werd de opvolger van de eerste generatie S4 dus de S6. De Audi S4 B5 werd gebouwd van 1997 tot 2001 en was een sportievere uitvoering van de Audi A4. De 2.7 liter biturbo V6 levert 265 pk en 400 Nm koppel. De S4 kan daardoor sprinten van nul tot honderd in 5,6 seconden en heeft een begrensde top van 250 kilometer per uur. De S4 werd standaard voorzien van een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen, optioneel kon je een vijftraps tiptronic bestellen. Ook standaard was de Quattro permanente vierwielaandrijving. Ook werden er flinke remmen en een sportief onderstel gemonteerd.
Uiterlijk is de Audi S4 B5 herkenbaar aan dikkere bumpers, lichtmetalen 17 inch Avus wielen. Daarnaast zijn de meeste S4's uitgerust in één van de drie kleuren exclusief voor de S4 bij introductie: Nogaro Blue, Imola Yellow en parelmoer wit. De S4 B5 werd geleverd als sedan en avant.
De S4 is met een facelift licht gewijzigd. De modellen van na de facelift hebben koplampen uit één stuk, een iets andere achterbumper, een sterker uitlaatspruitstuk, zijknipperlichtjes, andere deurgrepen, geventileerde achterste remschijven en ESP. Ook waren de achterlichten en spiegelkappen iets anders.
Aanbod occasions
Op AutoScout24 staan op moment van schrijven 8 S4 B5's te koop.
38% is uitgerust een open dak.
38% is voorzien van stoelverwarming.
25% is voorzien van parkeersensoren.
63% is voorzien van een volledige onderhoudshistorie.
Kleuren zijn helaas zeldzaam, slechts 22% is niet zwart, grijs of wit.
Prijzen beginnen rond de 5500 euro en lopen op tot ongeveer €17.000 euro. Daarbij zijn met name kilometerstanden zeer bepalend.
Pluspunten
•Ingetogen uiterlijk
•Exclusief
•Zeer snel
•Voor de liefhebber van veel power: veel tuningmogelijkheden.
Aandachtspunten
•Check of er geen witte rook uit de uitlaat komt als de turbo's opspoelen. Is dit wel het geval, dan zijn de turbo's waarschijnlijk aan vervanging toe. Vraag de eigenaar naar zijn rijstijl: turbo's die netjes warm gereden zijn hebben meestal een stuk langer en voorspoediger leven.
•Het uitlaatspruitstuk van het model voor de facelift scheurt soms, vervangen is een dure klus omdat het hele blok uit de auto moet.
•Achterveren breken nog wel eens, dus check even goed of de “stance” klopt.
•Oliewissels. Liefst zijn deze zoveel en zo regelmatig mogelijk uitgevoerd.
•Tuning hoeft geen probleem te zijn: het blok (en de turbo's) zijn degelijk genoeg voor extra power. Check wel of upgrades correct en met goede spullen zijn uitgevoerd.
•De S4 B5 is inmiddels zeker 14 jaar oud, wees dus niet verbaasd als er wat rubbers of draagarmen vervangen moeten worden. De voorste draagarmen kan je van de Volkswagen Passat bestellen, dan kost een set van vier net zoveel als één losse arm bij Audi, en het onderdeel schijnt verder identiek te zijn.
•Tot slot: als je niet veel van de auto weet: schakel een specialist in. De Audi S4 is een redelijk betrouwbare auto, maar een verborgen gebrek kan voor torenhoge rekeningen zorgen. Een specialist als Hessel Terpstra uit Sexbierum kan je behoeden voor enorme garagerekeningen.