Review – Ford Ranger PHEV: de definitie van een alleskunner

De Ford Ranger PHEV in één oogopslag
- Eerste 1-tons pick-up met plug-in hybride aandrijving
- Krachtige aandrijving met 690 Nm koppel en 43 km EV-range
- Laadbak met 1.000 kg draagvermogen en 3.500 kg trekgewicht
- Comfortabele dubbele cabine met vijf zitplaatsen
- Pro Power Onboard tot 6,9 kW voor off-grid stroomvoorziening
De Ford Ranger PHEV: introductie
De Ford Ranger is een 1-tons pick-up die al geruime tijd in verschillende generaties leverbaar is in Nederland. Hij concurreert met modellen als de Toyota Hilux, Volkswagen Amarok en Mitsubishi L200. Normaliter zijn dit soort modellen voorzien van een dieselmotor, maar sinds de zomer van 2025 is de Ford Ranger in Nederland leverbaar als plug-in hybride, waarin een benzine- en elektromotor samenwerken. Daarmee is de Ford Ranger de eerste en enige pick-up met PHEV-aandrijving.
Bijzonder veelzijdig en capabel
De aandrijflijn van de Ford Ranger bestaat uit een 2,3-liter viercilinder EcoBoost-benzinemotor en een 75 kW elektromotor. De benzinemotor is gekoppeld aan een 10-traps automaat, terwijl de elektromotor wordt gevoed door een 11,8 kWh-accu. Het hybridesysteem levert een piekvermogen van 279 pk en een enorm koppel van 690 Nm. Ongeacht de gekozen rijmodus mag de Ford Ranger PHEV altijd 1.000 kg aan lading meenemen in de laadbak en een aanhanger van maximaal 3.500 kg trekken. Daarmee doet de PHEV in geen enkel opzicht onder voor de dieselvarianten. Daarnaast kun je in de Ford Ranger rekenen op indrukwekkende offroad-eigenschappen. Niet alleen dankzij vierwielaandrijving en grote bodemvrijheid, maar ook door het oersterke onderstel met een sperdifferentieel, lage gearing en aanvullende 4x4-instellingen.
Verder kun je met een volgeladen accu tot 43 kilometer volledig elektrisch rijden volgens de officiële test (WLTP). Daarmee heeft de pick-up ook een duurzaam randje – prettig wanneer het moet, handig wanneer het kan. In de standaard normale rijmodus rijdt de Ranger PHEV voornamelijk als efficiënte hybride waarbij de elektromotor het werk doet bij lage snelheden en de benzinemotor bijspringt als meer power nodig is.
Imposant en robuust
De Ford Ranger heeft een stoere en robuuste uitstraling. Niet alleen dankzij het ontwerp en bepaalde details, maar ook door zijn formaat. Het is een forse auto die aan alle kanten uitsteekt als je tussen andere auto’s geparkeerd staat.
Het uiterlijk van de pick-up wordt extra aangedikt als je kiest voor de Wildtrak-uitvoering – de vervanger van de door ons gereden Stormtrak met nagenoeg dezelfde uitrusting en uiterlijke kenmerken die per 2026 in de prijslijst staat. Behalve de brede grille met de grote C-vormige led-verlichting die de auto visueel nog breder maken, zijn het ook de treeplanken, 18-inch velgen met dikke all-season banden, sportsbar achter de achterruit en stevige dakdragers waarmee de Ford Ranger PHEV zowel op de bouwplaats als in de stad indruk maakt.
Altijd dubbele cabine
Ford levert de Ranger PHEV standaard als Double Cab met vier portieren en vijf zitplaatsen. De cabine is comfortabel en voldoende ruim, waarmee de Ford Ranger PHEV ook voldoet aan alle eisen van een moderne, volwaardige gezinsauto. Voor kinderen is de achterbank ruim zat, al moet je ze er soms wel in tillen vanwege de hoogte van de pick-up.
De voorstoelen bieden prima comfort en zijn elektrisch verstelbaar. Het dashboard voelt stevig en overzichtelijk aan, met een groot verticaal touchscreen in het midden waarmee het Ford SYNC-infotainmentsysteem is te bedienen. Fysieke knoppen voor klimaat en audio verhogen het gebruiksgemak, terwijl het digitale instrumentarium duidelijk informatie toont. Verder is er voldoende opbergruimte en vakken en biedt het gehele interieur een mooie mix van robuuste, slijtvaste materialen en luxe details.
Hybridemodus heeft de voorkeur
Wat betreft het rijden is de Ford Ranger PHEV verrassend eenvoudig in de omgang. Je raakt snel vertrouwd met de auto en het formaat vormt geen belemmering in het dagelijkse verkeer.
Als snel blijkt dat de Ranger PHEV het fijnste rijdt in de hybride-modus, waarbij de benzine- en elektromotor samenwerken. Dan rijdt hij volledig elektrisch vanuit stilstand en springt de benzinemotor bij vanaf zo’n 50 km/u. De reactie op het gaspedaal is adequaat en de trekkracht van de elektromotor is een welkome toevoeging. De wisselwerking tussen benzine en elektrisch is soepel.
Met een druk op de EV-knop op de middenconsole kun je de Ranger PHEV volledig elektrisch laten rijden, maar bij hogere snelheden kan de elektromotor het onvoldoende bijbenen. Het is duidelijk dat deze EV-rijmodus het beste tot uiting komt in stadsverkeer. De hybridemodus waarbij het systeem de benzinemotor inschakelt wanneer nodig en uitschakelt wanneer mogelijk, heeft wat ons betreft de voorkeur. In deze modus zijn de prestaties van de plug-in hybride-aandrijflijn heel dik in orde. Je hebt altijd voldoende reservekracht terwijl de wisselwerking tussen de benzine- en elektromotor mooi soepel verloopt in combinatie met een weinig motorgeluid.
Verder is de demping comfortabel. Een pick-up zoals deze staat altijd soepel op z’n veren en door zijn hoge ‘ballonbanden’ voelt hij soms wat hobbelig aan. Maar dat doet geen afbreuk aan de stabiliteit en wegligging in bochten. De Ford Ranger PHEV geeft de bestuurder veel vertrouwen.
Rijdende stroomvoorziening
Uit een volgeladen accu halen wij zo’n 30 elektrische kilometers. Dat betekent in de praktijk vaak dat je een deel van de werkdag rondrijdt met een vrijwel lege accu. Of je moet de pick-up bij een laadpunt inprikken, waarna de accu in circa 4 uur weer is opgeladen. Maar dat is gedurende de dag niet altijd handig. Daarom is het verstandig om slim om te gaan met de bruikbare energie in de accu, afhankelijk van je dagplanning.
Met de EV-knop op de middenconsole kun je er ook voor kiezen om de energie in de accu te bewaren voor later. En in de vierde stand wordt de benzinemotor extra aan het werk gezet om de accu weer op te laden. Dat kost weliswaar extra brandstof, maar tijdens onze testrit was de accu na een uur rijden van 0% tot zo’n 50% opgeladen. Waarom dit handig is om te weten? De Ford Ranger PHEV is namelijk een rijdende stroomvoorziening.
Met de optionele Pro Power Onboard is het mogelijk om direct energie te leveren aan elektrische apparaten via een stopcontact in de cabine én twee stopcontacten in de laadbak (2,3 kW/10A). Ideaal voor het gebruik van gereedschap, verlichting, koffiezetapparaat of ander apparatuur op plekken waar geen stroomvoorziening voorhanden is.
Uitrusting en prijzen Ford Ranger PHEV
De Ford Ranger PHEV onderscheidt zich met een complete uitrusting die comfort, technologie en robuustheid overtuigend combineert. De basis wordt gelegd met het 12-inch infotainmentscherm met SYNC 4, inclusief navigatie, Apple CarPlay en Android Auto, gekoppeld aan een digitaal instrumentenpaneel. Comfort is ruim aanwezig dankzij dual zone climate control en elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen. De Wildtrak voegt daar onder andere nog hoogwaardige lederen bekleding aan toe. Ook op veiligheidsvlak is de Ranger royaal bedeeld, met onder meer LED-koplampen en -mistlampen, Adaptive Cruise Control met Intelligent Speed Assistance en Lane Keeping Aid. Parkeren en manoeuvreren wordt vereenvoudigd door parkeersensoren rondom en meerdere parkeercamera’s rondom.
De Ford Ranger PHEV is ondanks zijn dubbele cabine en vijf zitplaatsen bij de RDW geregistreerd als bedrijfswagen. De BPM-vrijstelling voor bedrijfswagens is echter per 1 januari 2025 komen te vervallen. En dus betaal je voor deze ‘bedrijfswagen’ in totaal 10.974 euro aan BPM. Maar dat is dankzij de beperkte CO2-uitstoot van 143 g/km niet eens zo ongunstig. De prijzen van de Ford Ranger PHEV beginnen daarom bij 57.000 excl. btw voor de XTL-uitvoering. De extra complete en nog stoerdere Wildtrak-uitvoering is leverbaar vanaf 64.000 euro excl. btw.
Conclusie
Niet alles is perfect aan de Ford Ranger PHEV. Zo rolt hij niet met de automaat in de D-stand en je rempedaal los. Je moet het gaspedaal induwen om de pick-up in beweging te krijgen. Daarmee laat de Ford Ranger zich lastig doseren tijdens parkeren en manoeuvreren in krappe ruimtes. Parkeren is sowieso iets om rekening mee te houden vanwege het formaat van deze pick-up en de parkeerkrapte in onze dorpen en steden. Verder is de elektrische actieradius een tegenvaller als je de Ford Ranger PHEV wilt aanschaffen om veelvuldig elektrisch mee te rijden.
Maar de conclusie is duidelijk: de Ford Ranger PHEV is de ultieme alles-in-één pick-up voor professionals die een auto zoeken voor werk én privé. Het is een zeer capabele en veelzijdige alleskunner. Hij kan veel meenemen in zijn laadbak, mag een loeizware aanhanger trekken en biedt uitstekende offroad-eigenschappen. Met 279 pk en 690 Nm is de Ranger PHEV een beest van een auto die snel op tempo komt, terwijl de cabine voldoet aan alle eisen van een comfortabele gezinsauto. En tot slot: met deze Ford heb je nooit meer een dieselgenerator nodig als je op een locatie zonder stroomvoorziening je elektrische gereedschap nodig hebt.
Als je dit allemaal afzet tegen de prijs vanaf 64.000 euro (excl. btw) voor de Wildtrak-uitvoering, dan is de Ford Ranger PHEV een interessante en beslist geen dure auto.
Technische gegevens
| Merk en model | Ford Ranger PHEV |
|---|---|
| Lengte x breedte x hoogte | 5,36 x 1,85 x 1,84 meter |
| Wielbasis | 3,22 meter |
| Inhoud bagageruimte | 1,3 m3 |
| Ledig gewicht | 2.430 kg |
| Toelaatbaar totaalgewicht | 3.500 kg |
| Brandstofsoort | Benzine-elektrisch |
| Cilinderinhoud | 2.300 cm3 |
| Vermogen | 205 kW (279 pk) |
| Koppel | 690 Nm |
| Topsnelheid | 180 km/u |
| Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 9,5 sec |
| Tankinhoud | 80 liter |
| Verbruik | 6,3 l/100 km |
| CO₂-uitstoot | 143 g/km |
Alle artikelen
Alles bekijken
Review – Ford Explorer EV (2025): elektrische SUV met vertrouwde naam

Review – Ford Kuga (2025): veelzijdige plug-in hybride
