De Kia Picanto in één oogopslag
- Volwassen rijeigenschappen
- Prachtig afgewerkt interieur
- Standaard een vierzitter, vijf zitplaatsen kost extra
- Hogere tildrempel bagageruimte
- 1.0 DPI benzinemotor levert bescheiden prestaties
Kia Picanto: het succesverhaal
De Kia Picanto zag het levenslicht in 2004 als Kia’s antwoord op compacte stadsauto’s zoals de Hyundai Atos en Suzuki Alto. Het model werd aanvankelijk vooral geprezen om zijn prijs-kwaliteitverhouding en lage gebruikskosten. In de loop der jaren groeide de Picanto uit tot een van de bestverkochte Kia-modellen in Europa, mede dankzij zijn betrouwbaarheid en praktische bruikbaarheid.
Met elke generatie werd de Picanto iets groter, luxer en veiliger. De tweede generatie (vanaf 2011) had al LED-dagrijverlichting en kreeg een krachtigere uitstraling. De derde generatie (vanaf 2017) zette nog meer in op design, veiligheid en connectiviteit. De huidige, sterk vernieuwde versie, die debuteerde in 2024, bouwt voort op dat succes met modernere techniek en meer comfort.
Opgefrist design voor Kia Picanto
Kia heeft de Picanto een stevige uiterlijke opfrisbeurt gegeven. Het front is compleet opnieuw vormgegeven en straalt nu meer zelfvertrouwen uit. De herkenbare ‘tiger nose’-grille is prominenter aanwezig en wordt geflankeerd door scherp gelijnde koplampen en een krachtiger ogende motorkap. De bumpers zijn strakker getekend en nieuwe lichtunits – voor én achter – geven de auto een modernere uitstraling. Aan de achterkant loopt een brede led-lichtbalk over de gehele breedte, wat de auto optisch breder laat ogen. Dat is geen overbodige luxe in dit compacte segment.
Speciaal voor wie graag wat sportiviteit wenst, is er de GT-Line. Deze uitvoering oogt opvallend met grotere luchtinlaten, 16-inch diamantgeslepen velgen en een sportieve achterdiffusor. Het is duidelijk dat Kia zijn kleinste model volwassen wil neerzetten.
Interieur Kia Picanto: nog meer technologie
Ook in het interieur is de vernieuwingsslag zichtbaar. Zo zijn er nieuwe, duurzamere materialen gebruikt voor het dashboard en de bekleding. Je vindt nu een digitaal instrumentenpaneel en een 8-inch touchscreen centraal in het dashboard. Dit scherm ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto en dankzij bluetooth multiconnectiviteit kun je twee apparaten tegelijkertijd koppelen. Handig voor zowel muziekstreaming als bellen.
Een welkome toevoeging is de OTA-functionaliteit (Over-The-Air), waarmee het infotainmentsysteem automatisch updates binnenhaalt – zonder dat je daarvoor naar de garage hoeft. Daarmee blijft de Picanto ook op digitaal vlak bij de tijd.
Wat is er verbeterd aan de Kia Picanto?
Hoewel het interieur op het eerste gezicht vertrouwd oogt, heeft Kia subtiele maar slimme verbeteringen doorgevoerd. Denk aan:
- Een nieuwe schakelpook
- Een fraaier stuurwiel
- Een USB-C-aansluiting achterin
- Een digitaal instrumentarium
- OTA-updates voor software
- En een fraaie nieuwe autosleutel
Het dashboard zelf is grotendeels hetzelfde gebleven qua materiaalgebruik. Wel jammer is dat de hoge tildrempel in de bagageruimte nog steeds aanwezig is, tenzij je kiest voor een versie met variabele bodemvloer. Ook de achteruitrijcamera heeft weliswaar een nieuw omhulsel, maar qua beeldkwaliteit is er weinig verbetering merkbaar.
Aandrijflijn levertbescheiden prestaties
Onder de motorkap zit een eenvoudige maar efficiënte 1,0-liter driecilinder benzinemotor met natuurlijke aanzuiging, goed voor 46 kW (63 pk) en 93 Nm koppel. Inderdaad, geen cijfers om van achterover te slaan. Accelereren van 0 naar 100 km/u kost dan ook 15,4 seconden. De topsnelheid bedraagt 150 km/u. Wel is deze motor zuinig met een gemiddeld verbruik van 1 op 20 (5,0 l/100 km). Dat is in deze tijden van hoge brandstofprijzen zeker een voordeel.
De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een Automatic Manual Transmission (AMT). Die laatste schakelt en koppelt automatisch, maar is technisch gebaseerd op een conventionele handbak. Het is dus een gerobotiseerde handbak. De AMT is vooral handig in druk stadsverkeer, al moet je wel wat meer neertellen voor deze variant. Bovendien is hij alleen leverbaar als vierzitter.
Heel veel rijhulpsystemen, misschien wel te veel
Klein of niet, ook de Picanto moet eraan geloven: ADAS, oftewel geavanceerde rijhulpsystemen, zijn niet langer voorbehouden aan grotere modellen. Standaard beschikt de vernieuwde Picanto over zaken als rijstrookassistentie, vermoeidheidsherkenning, automatische noodremassistentie, snelheidswaarschuwing, lane keeping assist en intelligent speed limit assist. Wie kiest voor de GT-Line krijgt daar nog dodehoekdetectie, kruisendverkeerassistentie achter en Forward Collision-Avoidance Assist met kruispuntherkenning bij. Niet alles werkt even verfijnd: de vermoeidheidsassistent bijvoorbeeld meldt zich iets te vaak, zelfs als je netjes rijdt. Gelukkig zijn de meeste hulpsystemen uitschakelbaar voor meer rust aan boord.
Uitvoeringen: er valt veel te kiezen
De vernieuwde Kia Picanto is in Nederland leverbaar in vier uitvoeringen, waarbij al het basismodel behoorlijk compleet is:
DynamicLine: standaard met airco, 8-inch touchscreen met navigatie, achteruitrijcamera, parkeersensoren achter en moderne veiligheidssystemen.
DynamicPlusLine: voegt led-koplampen, lichtmetalen velgen, getinte ramen en USB-C achterin toe.
ExecutiveLine: meer luxe met verwarmbare voorstoelen, stuurwielverwarming, climate control, een draadloze oplader en een smart key.
GT-Line: sportieve afwerking met een specifiek designpakket, zonnedak, extra veiligheidssystemen en zwarte lederlook bekleding.
Zo is er voor elk type bestuurder wel een geschikte variant te vinden – van zuinige boodschappenauto tot stijlvol stadsmaatje.
Ruim genoeg?
De Kia Picanto blijft een ideale stadsauto. Met zijn compacte buitenmaten, kleine draaicirkel en zuinige motor past hij perfect in krappe parkeerplekken en smalle straatjes. Toch biedt hij verrassend veel binnenruimte voor zijn formaat. Zeker voor twee volwassenen is het comfort uitstekend, en ook achterin kun je – voor korte ritten – prima zitten. De bagageruimte meet 255 liter en dat is netjes in dit segment. Let wel op de hogere tildrempel.
Weinig wegenbelasting en 10 jaar garantie!
Een ander groot voordeel van de Picanto is de lage wegenbelasting en verzekering. Omdat hij minder dan 900 kilo weegt, valt hij in de lichtste gewichtsklasse, wat scheelt in maandlasten. Ook het onderhoud is voordelig, mede dankzij Kia’s uitgebreide dealernetwerk en de betrouwbare techniek. Bovendien krijg je in Nederland op een nieuwe 10 jaar garantie, wat Kia uniek maakt in deze prijsklasse. Eerst was dat 7 jaar, maar Kia heeft de garantietermijn uitgebreid naar 10 jaar.
Conclusie
De vernieuwde Kia Picanto laat zien dat je ook in het kleinste segment geen concessies hoeft te doen aan luxe, veiligheid en gebruiksgemak. Het rijgedrag is bijzonder volwassen en het onderstel biedt voldoende comfort. Ja, de motor is niet krachtig en vraagt om wat schakellust, maar daar staat een laag verbruik tegenover. En met al die moderne snufjes, frisse looks en een verrassend volwassen rijgedrag is het een van de aantrekkelijkste A-segmenters van dit moment. De Kia Picanto bewijst dat klein zeker niet achterhaald is. Goedkoop is de Picanto niet. Prijzen beginnen net onder de 20.000 euro en een extra dikke GT-Line – zoals je hier in deze review ziet – start bij een kleine 24.000 euro en bijna 25.000 euro voor de vijfzitter. Uitstekend karretje dus, maar niet goedkoop.
Technische gegevens
Merk en model | Kia Picanto |
---|---|
Lengte x breedte x hoogte | 3,60 x 1,59 x 1,48 meter |
Wielbasis | 2,40 meter |
Inhoud bagageruimte | 255 tot 1.010 liter |
Ledig gewicht | 881 tot 885 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.340 kg |
Brandstofsoort | Benzine |
Brandstoftank | 35 liter |
Motor | 3-cilinder, 998 cc |
Vermogen | 46 kW (63 pk) |
Koppel | 93 Nm |
Transmissie | Handgeschakelde 5-bak of 5-traps automaat (gerobotiseerde vijfbak) |
Topsnelheid | 145 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 15,4 sec |
Verbruik | 4,9 tot 5,4 l /100 km |
CO₂-uitstoot | 110 tot 123 g/km |