Review – Peugeot E-5008 (2025): perfect voor het grote gezin?

Elektrisch rijden op vakantie? Met kinderen, bagage én laadstress lijkt het een uitdaging. Maar de Peugeot e-5008 brengt rust, ruimte en 660 km actieradius. Is deze ruime Franse zevenzitter echt zo overtuigend in de praktijk?

De Peugeot 5008 in één oogopslag

  • Verkrijgbaar met 7 zitplaatsen
  • Grootste accu biedt tot 660 km actieradius
  • Peugeot 5008 verkrijgbaar als EV, PHEV en mild-hybride
  • Tot wel 2.232 liter laadruimte
  • Fors 21-inch panoramisch scherm

Nieuwe generatie Peugeot 5008: ruimtewonder op wielen

Laten we meteen met de deur in huis vallen: de Peugeot e-5008 is geen kleintje. Hij is gebouwd op het STLA Medium-platform van Stellantis – hetzelfde als waarop de Peugeot 3008 staat alsook de nieuwe Opel Grandland – maar is aanzienlijk langer. Met bijna 4,80 meter lengte en een wielbasis van 2,90 meter biedt hij alle ruimte die je van een gezins-SUV mag verwachten.

De binnenruimte is indrukwekkend. In vijfzitsconfiguratie bedraagt de bagageruimte maar liefst 916 liter. Gebruik je de derde zitrij, dan blijft er nog 348 liter over. Klap je alles plat, dan verandert de e-5008 in een soort rijdende opslagbox met 2.232 liter laadvolume. Ideaal voor vakantiegangers, sportieve gezinnen of mensen die hun hele leven in Ikea-dozen vervoeren.

CR-29 - AutoScout24 - Peugeot 5008 foto2

Zitcomfort op drie rijen

De Peugeot e-5008 is ontworpen om zeven mensen een comfortabele plek te bieden. De achterste zitrij is het meest geschikt voor kinderen of kleinere volwassenen, maar met een beetje inschikken kunnen ook volwassenen er tijdelijk terecht. Opbergruimte is er in overvloed, met handige bekerhouders. Ook zijn er USB-poorten voor iedereen. Onder de vloer van de derde zitrij bevindt zich bovendien een verborgen vak van zo’n 80 liter. Perfect voor waardevolle spullen of rommel die je niet in het zicht wilt hebben.

Keuze uit verschillende aandrijflijnen

Peugeot biedt voor de nieuw generatie 5008 een breed scala aan aandrijflijnen. Wie nog niet helemaal afscheid wil nemen van benzine, kan kiezen voor een mild-hybride met een 1,2-liter driecilinder, goed voor 145 pk. De automatische zesbak met dubbele koppeling doet het meeste werk en krijgt hulp van een elektromotor voor wat extra pit.

Toch is de plug-in hybride waarschijnlijk interessanter. Die combineert 195 pk met een 21 kWh accupakket, waarmee je tot 80 kilometer elektrisch kunt rijden. Ideaal voor wie doordeweeks vooral korte ritjes maakt, maar in het weekend graag wat verder gaat. Deze variant laat zich ook als het nodig is van zijn zuinige kant zien, zonder dat je constant afhankelijk bent van laadpalen.

Ook volledig elektrisch: Peugeot E-5008

Voor wie de overstap naar volledig elektrisch rijden wil maken, zijn er drie versies van de e-5008 beschikbaar. De instapversie heeft 213 pk (157 kW) en een accupakket van 73 kWh, goed voor een WLTP-bereik van ongeveer 502 kilometer. Deze uitvoering hebben wij getest en die maakt indruk door zijn efficiëntie. Zelfs bij hoge snelheden bleef het stroomverbruik verrassend laag – onder de 20 kWh per 100 kilometer.

De tweede elektrische optie is de Long Range-versie. Met een accu van 96 kWh en 231 pk (170 kW) ligt het bereik officieel op 660 kilometer. In werkelijkheid ligt het bereik tussen de 450 en 600 kilometer, afhankelijk van je rijstijl, de buitentemperatuur en de wegomstandigheden. Maar zelfs bij ongunstige omstandigheden biedt deze versie meer dan genoeg actieradius voor lange ritten zonder laadstress.

Tot slot is er de krachtpatser van de familie: de vierwielaangedreven versie met twee elektromotoren en 325 pk (240 kW). Deze topversie is vooral interessant voor wie veel waarde hecht aan trekkracht, prestaties en grip bij slechte weersomstandigheden.

CR-29 - AutoScout24 - Peugeot 5008 foto3

Hoe snel kan de Peugeot E-5008 laden?

Snelladen kan de nieuwe Peugeot e-5008 met maximaal 160 kW. Daarmee laad je de accu in ongeveer 30 minuten van 20 naar 80 procent. Geen recordtijd, maar wel prima voor bijladen tijdens een koffiepauze onderweg. Thuis of bij openbare laadpunten gaat het laden met maximaal 11 kW. Reken op zo’n 4,5 uur voor een vergelijkbare laadsessie. Een warmtepomp is optioneel, wat betekent dat je in de winter wat efficiënter met je stroom omgaat. Toch geldt ook zonder die optie: in het Nederlandse klimaat zijn de verschillen tussen zomer en winter klein genoeg om je daar niet te druk over te maken.

Interieur Peugeot E-5008: stijlvol en uniek

Stap je in, dan zie je direct dat Peugeot veel aandacht heeft besteed aan het interieur. Het ontwerp is grotendeels gelijk aan dat van de e-3008, maar dat is zeker geen straf. Zachte materialen, chique afwerkingen en vooral: een groot, gebogen 21-inch scherm dat boven het dashboard lijkt te zweven. Dit scherm is onderdeel van de zogeheten Panoramic i-Cockpit, die ook bestaat uit een extra touchscreen met sneltoetsen – de i-Toggles – voor het infotainment.

Het stuur is zoals we van Peugeot gewend zijn: klein en laag geplaatst. Dat blijft even wennen als je het niet gewend bent, maar het voordeel is dat je uitstekend zicht hebt op zowel het scherm als de weg. Fysieke knoppen zul je niet missen – de bediening is intuïtief en goed doordacht.

CR-29 - AutoScout24 - Peugeot 5008 foto1

Hoe rijdt de nieuwe Peugeot E-5008?

De Peugeot e-5008 is stevig geveerd, zonder oncomfortabel te zijn. Oneffenheden worden keurig weggefilterd, maar de vering is voldoende strak om bochten zonder overhellen te nemen. Het gewicht van ruim 2.200 kilo voel je wel, maar dankzij een laag zwaartepunt en goed afgestelde demping blijft hij verrassend wendbaar.

De besturing is direct en precies genoeg om het rijden prettig te maken, zonder dat het zenuwachtig aanvoelt. In de Sport-stand komt het volle vermogen beschikbaar en sprint je in 9,7 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid ligt op 170 km/u en dat is ruim voldoende.

Ook een beetje zuinig?

Het opvallendste aan de e-5008 is hoe zuinig hij met energie omgaat. Tijdens onze testrit in Zweden viel op dat het verbruik zelfs bij stevige snelheden laag blijft. Peugeot lijkt hier echt werk te hebben gemaakt van de stroomlijn en de software die het energieverbruik aanstuurt.

Dat betekent dat je met de instapversie, die ‘slechts’ 502 kilometer aan WLTP-bereik heeft, in de praktijk ook gewoon flinke afstanden kunt afleggen zonder continu te moeten laden. Voor veel gezinnen is dat ruimschoots voldoende.

De Long Range-versie met 660 kilometer actieradius klinkt indrukwekkend, maar is die extra actieradius wel nodig? Voor wie af en toe een vakantie naar Zuid-Frankrijk plant: misschien wel. Maar voor dagelijks gebruik, of zelfs een lange rit naar Duitsland of Denemarken, is de standaardversie al meer dan capabel. Zeker als je bedenkt dat je onderweg toch pauzes zult nemen.

Daarnaast is er het gewicht en de prijs van de grotere accu. Meer bereik betekent meer kilo’s en een hogere aanschafprijs. De vraag is dus: gebruik je het, of sleep je het vooral mee?

Design Peugeot 5008

De Peugeot e-5008 is niet alleen functioneel, maar ook een lust voor het oog. De lijnen zijn strak en modern, zonder overdreven futuristisch te zijn. Binnenin voelt hij als een echte gezinsauto, maar dan eentje die je graag aan je vrienden laat zien. Alles straalt kwaliteit uit, van de afwerking tot de gebruikte materialen.

Er is ook gedacht aan de lange termijn. Peugeot geeft – zolang je de onderhoudsbeurten netjes laat uitvoeren bij een erkende dealer – maar liefst 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op de hele auto. Dat geeft vertrouwen, zeker in een markt waar EV’s nog relatief jong zijn.

CR-29 - AutoScout24 - Peugeot 5008 foto4

Conclusie review Peugeot E-5008

De Peugeot e-5008 is een welkome aanvulling op het nog altijd kleine aanbod van elektrische zevenzitters. Hij biedt ruimte, rijcomfort, slimme techniek en bovenal: een flinke actieradius. Voor gezinnen die elektrisch willen rijden zonder concessies te doen aan ruimte of rijbereik, is dit een auto die echt wat toevoegt.

De standaard elektrische uitvoering lijkt daarbij de verstandigste keuze. Hij combineert bereik, prestaties en efficiëntie op een manier die perfect past bij het Nederlandse gebruikspatroon. En met het stijlvolle interieur en slimme ontwerp is het ook nog eens een auto waarin je graag je kilometers maakt.

Technische gegevens

Merk en model Peugeot E-5008
Lengte x breedte x hoogte 4,79 x 1,895 x 1,69 meter
Wielbasis 2,90 meter
Inhoud bagageruimte 294 tot 2.178 liter
Ledig gewicht 2.160 tot 2.306 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.900 tot 2.940 kg
Brandstofsoort 100% elektrisch
Cilinderinhoud n.v.t.
Vermogen 157 kW (213 pk) tot 240 kW (325 pk)
Koppel 345 tot 511 Nm
Topsnelheid 170 tot 180 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,5 tot 9,7 sec
Capaciteit accupakketten 73 kWh tot 96,9 kWh
Verbruik 17,7 tot 18,8 kWh/100 km
CO₂-uitstoot 0 g/km

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel

Alle artikelen

Peugeot 208 bestverkochte auto, maar met 130 pk is hij bijna net zo duur als de Peugeot 308

Autotests · Vergelijk autotests

TEST: driecilinder of viercilinder? Zo is de Peugeot 308 SW de Volkswagen Golf Variant de baas

Autotests · Vergelijk autotests

TEST Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant - waarom de Golf toch mooier is

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer