Review – Polestar 4 (2025): eigenzinnige EV zonder achterruit

De Polestar 4 Long Range Single Motor gooit hoge ogen met zijn design, rijgedrag en technologie. Maar het meest besproken detail? Hij heeft géén achterruit! Hoe dat uitpakt, lees je in deze test.

De Polestar 4 in één oogopslag

  • Premium rijervaring
  • Actieradius tot 620 kilometer (WLTP)
  • 100 kWh-batterij, snelladen tot 200 kW
  • Ruim en hoogwaardig interieur
  • Geen achterruit, wel een cameraspiegel

Een opvallende nieuwkomer in het EV-landschap

De Polestar 4 is niet zomaar een nieuwe elektrische auto: het is een uitgesproken ontwerpstatement van een merk dat zich steeds verder losmaakt van zijn Volvo-roots. De ‘4’ vult het gat tussen de Polestar 2 en 3, en is vooral bedoeld voor kopers die op zoek zijn naar een premium elektrische auto met eigenzinnige looks en geavanceerde techniek.

De uitvoering die wij rijden – de Long Range Single Motor – is het meest relevant voor de Nederlandse markt. Deze versie heeft achterwielaandrijving, een riante actieradius en een in verhouding redelijk gunstige vanafprijs. Toch is het vooral het ontbreken van de achterruit dat de meeste reacties oproept, want dat zien we vrijwel nooit bij een volbloed gezinsauto. Volgens de makers van de Polestar 4 zorgt deze oplossing voor meer hoofdruimte achterin. En dankzij de moderne en betrouwbare cameratechniek van tegenwoordig hoef je je geen zorgen te maken over het zicht naar achteren.

Design: futuristisch met lef

De vormgeving van de Polestar 4 is strak, vloeiend en gedurfd. De lange wielbasis, korte overhangen en aflopende daklijn geven hem een coupé-achtig profiel, terwijl de brede wielkasten en forse wielen het geheel een sportieve uitstraling geven. De Pixel-ledkoplampen, minimalistische grille en sierlijke lichtunits achteraan dragen bij aan het futuristische karakter. Zeker met het Pro Pack, dat 21-inch lichtmetalen velgen en accenten in ‘Swedish Gold’ toevoegt, oogt de auto uitgesproken en high-end. De testauto was uitgevoerd in de kleur ‘Storm’ – een fraaie, ingetogen tint die mooi contrasteert met de zwarte carrosseriedetails. De naar achteren gerichte camera die het beeld van de digitale binnenspiegel verzorgt, is op het dak gemonteerd, op de plek waar normaliter een antenne zit in de vorm van een haaienvin.

5 - Polestar 4

Interieur: modern, minimalistisch en ruim

Binnenin de Polestar 4 valt direct de rust op. De materialen zijn van hoge kwaliteit en duurzaam geproduceerd. Het dashboard is overzichtelijk en modern, met een centraal infotainmentscherm dat intuïtief te bedienen is. Alleen de reactie van het touchscreen laat soms te wensen over.

De ruimte achterin is uitstekend. Dankzij de lange wielbasis (2.999 mm) is er veel beenruimte en hoofdruimte is prima in orde, ook voor volwassenen. Achter de hoofdsteunen zit sfeerverlichting die vooral ’s avonds indruk maakt. De bagageruimte heeft een inhoud van 526 liter en is uit te breiden tot 1.536 liter door de achterbank neer te klappen. Wie extra ruimte nodig heeft, kan het schot achter de hoofdsteunen verwijderen. Verder is er ook nog een frunk aanwezig. Dit is een opbergruimte onder de motorkap, handig om bijvoorbeeld je laadkabels in op te bergen zodat die niet door de kofferbak slingeren. Het is alleen minder handig dat je de motorkap alleen kunt openen door twee keer een hendel over te halen, en niet met de afstandsbediening.

De stoelen zijn comfortabel en met het Plus Pack krijg je elektrisch verstelbare achterstoelen, stoelverwarming en een verwarmbaar stuurwiel. Er is zelfs driemaal klimaatregeling aanwezig. Een digitaal scherm achterin zorgt ervoor dat ook achterpassagiers toegang hebben tot entertainment en instellingen. Kortom: premium comfort, ook voor wie achterin zit.

Over de digitale achteruitkijkspiegel zijn we gematigd tevreden. Het is geen echte spiegel, maar een beeldscherm dat het beeld van de naar achteren gerichte camera toont. Overdag is het beeld helder, maar ’s nachts ontstaat er soms ruis en reflectie. Ook ontbreekt het natuurlijke dieptegevoel, waardoor je vaak ogen moeten bijstellen. Dat is soms vermoeiend. Het is geen dealbreaker, maar wel iets om rekening mee te houden.

3 - Polestar 4

Rijervaring: verfijnd en volwassen

De rijbeleving van de Polestar 4 is zoals je van een premium EV mag verwachten. Hij is niet alleen stil en comfortabel, maar ook dynamisch. Het onderstel is prettig afgestemd, met voldoende demping en een indrukwekkende stabiliteit. Je voelt in snelle bochten soms wel dat de auto behoorlijk zwaar is, maar de balans van het onderstel bevalt ons prima.

Met een vermogen van 200 kW (272 pk) en een koppel van 343 Nm accelereert deze Single Motor-versie van de Polestar 4 toch nog in 7,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 200 km/u. Leuk om een keer op de Autobahn in Duitsland te testen, maar verder is de topsnelheid van zo’n elektrische auto niet echt van belang. Wel dat de achterwielaandrijving bij deze auto zorgt voor een plezierig stuurgevoel. De Polestar 4 nodigt uit tot ontspannen rijden, maar is ook in staat om sportiever gedrag te leveren wanneer je wilt.

De actieradius is een van de sterkste punten van de Polestar 4 Long Range Single Motor. Met zijn 100 kWh-batterij is op papier een rijbereik tot 620 kilometer mogelijk. Bij normaal rijgedrag is in de praktijk makkelijk 500 kilometer haalbaar. Snelladen kan met een vermogen van maximaal 200 kW. Daarmee is de batterij in 30 minuten van 10% tot 80% op te laden. Aan een 11 kW-laadpunt, thuis of op straat, duurt het 11 uur om de batterij van 0% tot 100% op te laden.

Prijzen en uitrusting: veel opties, veel keus

De prijzen van de Polestar 4 Long Range Single Motor beginnen bij 59.800 euro (modeljaar 2025). De standaarduitrusting is al behoorlijk compleet, zoals je mag verwachten van een auto uit dit prijssegment. Mocht je toch meer luxe en technologie wensen, dan kun je de uitrusting van de auto uitbreiden met diverse optiepakketten.

Pilot Pack (€ 1.500)

  • Pilot Assist
  • Rijstrookassistent

Plus Pack (€ 3.000)

  • Harman Kardon Premium Sound
  • Verlichte details
  • Head-up display (14,7 inch)
  • Stoel- en stuurwielverwarming
  • Elektrisch verstelbare achterstoelen
  • Touchscreen achterin
  • 22 kW AC-boordlader
  • Automatisch dimmende spiegels

Pro Pack (€ 2.000)

  • 21-inch Pro lichtmetalen wielen
  • Veiligheidsgordels met accenten in Swedish Gold

Met al deze pakketten – plus individuele opties zoals nappa-lederen stoelbekleding, privacyglass en carrosseriedelen in lakkleur – komt onze testauto uit op een prijs van 74.300 euro.

4 - Polestar 4

Conclusie

De Polestar 4 Long Range Single Motor is een opvallende en vooruitstrevende nieuwkomer in het groeiende aanbod van elektrische auto’s. Wat direct opvalt, is zijn futuristische en gestroomlijnde design, waarbij vooral het ontbreken van een achterruit tot de verbeelding spreekt. Dat is misschien even wennen, maar het onderstreept de eigenzinnige koers die Polestar vaart: dit merk doet het net even anders dan de gevestigde orde. De belangrijkste concurrenten van de Polestar 4 zijn de Zeekr 001, NIO ET5, BMW i4 en Tesla Model Y.

In de praktijk is de Polestar 4 niet alleen een stijlstatement, maar vooral een capabele en comfortabele elektrische auto. Het interieur is ruim en hoogwaardig afgewerkt, met doordachte details en veel luxe – zeker als je kiest voor de Plus- en Pro-pakketten. Passagiers achterin worden net zo verwend als de bestuurder, wat hem ook geschikt maakt als gezinsauto of zakelijke reispartner.

Qua prestaties is deze Long Range Single Motor-versie krachtig genoeg voor alle dagelijkse situaties, terwijl het onderstel voor een gebalanceerde mix van comfort en dynamiek zorgt. De actieradius van 500 tot 620 kilometer (afhankelijk van je rijstijl) maakt hem bovendien geschikt voor langere ritten zonder laadstress. Dankzij de mogelijkheid om te snelladen met vermogens tot 200 kW en optioneel zelfs met 22 kW bij een AC-laadpunt, is hij ook op laadvlak goed voorbereid op de toekomst.

Toch zijn er ook kanttekeningen. De cameraspiegel in plaats van een traditionele binnenspiegel is innovatief, maar niet perfect. Met name bij weinig licht of felle koplampen van achterliggers kan het zicht worden verstoord. Ook het infotainmentsysteem reageert niet altijd even soepel op aanrakingen. En wie een volledig uitgeruste Polestar 4 wil, moet flink in de buidel tasten. De optielijst is lang en de pakketten zijn vrij prijzig.

Maar onder de streep is de Polestar 4 vooral een onderscheidende keuze voor wie klaar is met grijze eenheidsworst in het EV-segment. Hij combineert design, technologie en rijcomfort op een manier die je zelden ziet in deze prijsklasse. Een eigenwijs, maar overtuigend alternatief voor de gevestigde namen. Ook niet onbelangrijk: hij heeft een representatieve uitstraling, wat belangrijk kan zijn in het zakenleven, aangezien het merendeel van de Polestar 4-rijders de auto zakelijk zullen leasen.

2 - Polestar 4

Technische gegevens

Merk en model Polestar 4
Lengte x breedte x hoogte 4,84 x 2,14 x 1,54 m
Wielbasis 2,99 m
Inhoud bagageruimte 526 - 1.536 l
Ledig gewicht 2.230 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.810 kg
Vermogen 200 kW (272 pk)
Koppel 343 Nm
Topsnelheid 200 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,1 sec
Batterijcapaciteit 100 kWh
Verbruik 17,8 kWh/100 km
Actieradius 620 km

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel