Review – Renault Espace (2025): Gezinsvervoer op hoog niveau

De Renault Espace werd twee jaar na zijn introductie alweer vernieuwd. Dat is ongebruikelijk snel, maar het resultaat mag er zijn. De ruime gezinsauto is moderner en comfortabeler dan ooit, terwijl zijn hybride-aandrijflijn verder is verfijnd. Het model zorgt voor een glimlach bij alle inzittenden.

De Renault Espace in één oogopslag

  • Vijf- of zevenzitter met royale interieurruimte
  • Hoog comfortniveau, mooie materialen en goed geïsoleerd
  • Fijne hybride-aandrijflijn met 200 pk en laag verbruik
  • Modern infotainment met geïntegreerde Google-functies
  • Vierwielbesturing (4Control) voor extra wendbaarheid

Renault Espace vernieuwd in 2025

De Renault Espace kwam in 2023 na ruim twee jaar afwezigheid terug op de markt, maar in een geheel andere gedaante. Voor het eerst sinds de introductie van de Espace in 1984 is het geen MPV, maar een SUV die er stoerder uitziet en hoger op z’n wielen staat. Renault heeft de Austral als basis gebruikt, de koets een stuk verlengd en allerlei zaken verbeterd ten aanzien van luxe en comfort.

Renault heeft de afgelopen jaren een belangrijke vooruitgang geboekt om nieuwe en bestaande modellen sneller te ontwikkelen en vernieuwen. Deels om een antwoord te hebben op de concurrentie uit China, met allerlei nieuwe merken die in een sneltreinvaart met de nieuwste technologie naar Europa komen. Maar dat niet alleen: relatief kort na de verkoopstart van de Espace in 2023 introduceerde Renault zijn nieuwe designtaal. Eerst met de facelift van de Renault Clio en daarna met de Renault Rafale. Voor het Franse merk voldoende reden om ook de Espace onder handen te nemen. En dus testen we slechts twee jaar na de introductie van de zesde generatie alweer de vernieuwde versie.

Renault Espace 4

Vernieuwd design met strakke, elegante uitstraling

De Renault Espace heeft een nieuwe neus met een vernieuwde motorkap, grille en bumper. We zien ook nieuwe, slanke koplampen en led-dagrijverlichting die verder naar onderen is geplaatst. Het ziet er gelikt en hoogwaardig uit. Wat ons betreft zoals de Renault Espace altijd al hoorde te zijn. En hij doet zijn voorganger (2023-2024) meteen een stuk ouder lijken dan hij werkelijk is.

Daarnaast zijn ook de achterklep en achterlichten nieuw ontworpen, die mooi aansluiten op het ontwerp van de voorzijde. Verder zijn er nieuwe carrosseriekleuren leverbaar, inclusief de zilverblauwe kleur Gris Baltique van dit testexemplaar.

Al met al oogt de vernieuwde Renault Espace modern en strak, met voldoende aandacht voor details, mooie elegante lijnen en grote wielen die goed in verhouding vallen. Wat ook opvalt, is dat de SUV ondanks zijn grote formaat niet lomp overkomt. Dat hebben ze toch goed gedaan bij Renault, onder leiding van de Nederlandse designbaas Laurens van den Acker.

Ruimteschip voor het hele gezin

De Renault Espace is sinds de jaren tachtig uitgegroeid tot een bekende familieauto’s dankzij het ruime en praktische interieur met veel zitruimte voor het hele gezin. Ondanks dat de carrosserievorm van de huidige Espace compleet anders is, zijn die eigenschappen ongewijzigd. Want één ding is zeker: binnenin overtuigt de Renault Espace als ruime gezinsauto en comfortabele reisauto.

De achterbank biedt drie zitplaatsen en is over een lengte van 22 cm verschuifbaar. Hoofdruimte komt sowieso niemand tekort achterin. Tevens zijn de rugleuningen in vier standen verstelbaar, om bijvoorbeeld lekker achterover te kunnen leunen tijdens langere ritten.

De Renault Espace is naar wens ook leverbaar als zevenzitter. Zoals gebruikelijk zijn dan twee kleinere zittingen achterin toegevoegd. Als ze zijn ingeklapt, liggen ze verzonken in de bagageruimte en heb je een enorme kofferbak ter beschikking met een vlakke laadvloer. Mocht je met zeven inzittenden willen reizen, dan kun je dankzij de verschuifbare achterbank eenvoudig een compromis vinden waarbij iedereen voldoende beenruimte heeft.

Renault Espace 7

Overtuigende hybridetechniek

De Renault Espace wordt in Nederland uitsluitend geleverd als E-Tech Full Hybrid 200. Deze aandrijflijn bestaat uit een 1,2-liter driecilinder turbomotor die samenwerkt met een elektromotor van 70 pk en 205 Nm. Samen leveren ze maximaal 147 kW (200 pk) aan vermogen en 230 Nm trekkracht.

Bij lage snelheden rijdt de auto volledig elektrisch, mooi stil en soepel zoals een volledig elektrische auto. De elektromotor wordt gevoed door een 2 kWh-accu, waarmee hij het nog best lang volhoudt voordat de benzinemotor aanslaat om de accu op te laden.

Wat vooral opvalt aan deze hybride-aandrijflijn is dat hij in werkelijkheid krachtiger aanvoelt dan je op papier zou verwachten. Een vermogen van 200 pk en 230 Nm is niet spectaculair voor een SUV van dit formaat, maar de Renault Espace reageert snel en accelereert lekker vlot. Na een middagje sturen kunnen we al concluderen dat dit een heel fijne aandrijflijn is.

Na een week leverden we de auto weer in met een gemiddeld benzineverbruik van 6,1 l/100 km op de boordcomputer. En dat is helemaal zo slecht niet, gezien het formaat en gewicht van de Espace en de gevarieerde rijtests die we hebben uitgevoerd. Met dit gemiddelde verbruik kun je overigens met een volle tank benzine (55 liter) zo’n 900 kilometer rijden. Dat past goed bij het karakter van deze auto, die zich uitstekend leent als reisauto.

Renault Espace 3

Prettig in de dagelijkse omgang

De Renault Espace is samen met de sportief getinte Renault Rafale het topmodel van het Franse merk. Hij biedt het beste wat Renault te bieden heeft, en dat merk je. Het is een auto die heerlijk comfortabel aanvoelt. De lekkere stoelen, de stilte in de cabine en de afstemming van de wielophanging maken van de Espace een goede lange-afstandscruiser. Tegelijkertijd overtuigt de Espace met zijn wegligging. Dankzij 4Control vierwielbesturing sturen de achterwielen licht mee, wat de grote SUV verrassend wendbaar maakt in krappe bochten en parkeerplekken.

Als bestuurder word je ook getrakteerd op een prima te bedienen infotainmentsysteem met alle moderne functies en draadloze connectiemogelijkheden die je tegenwoordig mag verwachten. Het systeem van Renault met geïntegreerde Google-software kennen we al langer van Renault, maar het bewijst opnieuw dat het prettig functioneert in de dagelijkse omgang.

Bijzonder prettig is overigens de middenconsole met een verschuifbare polssteun. Zo zit je niet alleen heerlijk ontspannen, het maakt ook het bedienen van het touchscreen tijdens het rijden stabieler en comfortabeler.

Renault Espace 2

Conclusie: moderne, efficiënte en ruime gezinsfavoriet

De Renault Espace E-Tech Hybrid 200 scoort op alle onderdelen een voldoende. Hij staat garant voor een ruim en veelzijdig interieur, comfortabel rijgedrag en efficiënte hybride-aandrijflijn. De verbeterde geluidsisolatie, fraaie afwerking en moderne technologie versterken zijn rol als ultieme gezinsauto en lange-afstandscruiser.

Pluspunten zijn de soepele hybride-aandrijflijn, het praktische interieur, het grote elektro-chromatische Solarbay panoramadak en de wendbaarheid dankzij vierwielbesturing. Een minpunt is de transmissiehendel aan de stuurkolom die te dicht bij de ruitenwisserhendel zit, waardoor je regelmatig onbedoeld de verkeerde dingen inschakelt. Ook is deze SUV uitsluitend leverbaar met de E-Tech Full Hybrid 200-aandrijflijn, waar mogelijk niet iedereen op zit te wachten.

De prijzen (2025) van de Renault Espace beginnen bij 47.590 euro voor de vijfzitter in de uitvoering Techno en lopen op tot 53.990 euro voor de zevenzits Iconic-uitvoering (de door ons gereden uitvoering).

Technische gegevens

Merk en model Renault Espace
Lengte x breedte x hoogte 4,74 x 1,83 x 1,65 meter
Wielbasis 2,74 meter
Inhoud bagageruimte 692 - 943 liter
Ledig gewicht 1.573 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.077 kg
Brandstofsoort Benzine-elektrisch
Cilinderinhoud 1.199 cm3
Vermogen 147 kW (200 pk)
Koppel 230 Nm
Topsnelheid 175 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,8 sec
Tankinhoud 55 liter
Verbruik (WLTP) 4,8 l/100 km
CO₂-uitstoot 112 g/km

Deel artikel

Alle artikelen

Alles bekijken

Review – Renault 5 (2025): basisversie onder de loep

Lees meer
Review – Renault 5 (2025): basisversie onder de loep

Review – Renault Rafale: sportieve SUV doet mee in premium segment

Lees meer
Review – Renault Rafale: sportieve SUV doet mee in premium segment

Review – Renault Captur (2025): Crossover is Frans succesnummer

Lees meer
Review – Renault Captur (2025): Crossover is Frans succesnummer