BMW K100 motoren te koop: tweedehands en nieuw

BMW K100

De geschiedenis van de BMW K100

Naast auto's produceert BMW ook andere soorten voertuigen, zoals motorfietsen. Zo heb je de BMW K100 serie. Deze motoren waren de eerste motorfietsen die bediend werden met meer cilinders, zogenoemde meercilinderlijnmotor. Dit houdt in dat de cilinders in het motorblok naast elkaar of achter elkaar staan. In de jaren 70 werkte BMW voornamelijk met luchtgekoelde tweecilinderboxermotoren. Deze werden echter, voor die tijd, als redelijk ouderwets gezien en waren niet meer zo handig om te gebruiken. Ze waren aan het eind van hun latijn, dit ook vanwege concurrentie uit Japan. Zij regeerden op de motormarkt en waren voorzien van vele betere motors dan degene die in de versies werden gehanteerd. Ook waren er veel specifieke zaken beter aan deze motoren die BMW eigenlijk ook zou moeten hebben. Om de concurrentie aan te gaan met ook bijvoorbeeld de Honda Goldwing, ging BMW experimenten met andere soorten motors. Op die manier kwam de viercilinderboxermotor in productie. BMW wilde een unieke motor maken die afwijkend was van hetgeen wat gangbaar was in de motorwereld. Echter moesten ze zich wel aan allerlei milieueisen houden. Uiteindelijk resulteerde het erin dat ze een langsgeplaatste motor produceerden die voorzien was van liggende cilinderen. Dit is de BMW K100-serie en is een van de populaire motors van BMW geworden.

Verschillende series in de BMW K100

Om te beginnen was er de 'normale' BMW K100, die voorzien was van 1000 cc. Deze werd officieel gelanceerd in 1983 en werd voor die tijd als zeer uniek gezien. Vervolgens kwam de K100 RS op de markt. Deze motor verschilde niet veel van zijn voorganger. Alleen een paar uiterlijke zaken werden veranderd, maar qua techniek bleef alles zo ongeveer hetzelfde. Daarna kwam de K 100 LT op de markt, in 1986. Qua uiterlijk was er weinig verschil met de BMW K100 RS. Echter was er wel een technisch verschil te bespeuren: hij was namelijk voorzien van een Nivomat-veersysteem. Ook de fysieke gemakken waren een verbetering, zoals een comfortzadel, zodat je lekkerder kon zitten. Ook was er in deze editie een topkoffer. Naast grote producties heeft BMW ook een gelimiteerde uitgave gemaakt. Dit was de K100 RS- M-Power. Deze had zwarte velgen en een getinte voorruit en zag er dus anders uit dan zijn voorgangers. Naast de BMW K100 RS- M-power zijn alle motors gemakkelijk als tweedehands motor te verkrijgen. Aangezien de motors al relatief oud zijn, kan dit hoogstwaarschijnlijk ook tegen een zeer schappelijke prijs. Aangezien de prijzen al niet zo hoog waren, zoals bleek, maar de motors wel een goede kwaliteit hebben, zeker tegen de prijs waarvoor ze worden aangeboden.

Geschiedenis van BMW

Hoewel het merk BMW bekend is, weet niet iedereen waar de afkorting BMW voor staat. BMW staat namelijk voor Bayerische Motoren Werke en is een Duits bedrijf dat zich vestigde in München. BMW is bovendien ook het moederbedrijf van Rolls-Royce Motor Cars. Dit is een kleinere onderneming en het bedrijf produceert auto's. Naast auto's produceert de Bayerische Motoren Werke dus ook motorfietsen. Het is al een hele oude onderneming. De geschiedenis begint al bij haar jaar 1912. Karl Rapp is de eerste officiële eigenaar en binnen drie jaar heeft de onderneming al meer dan 300 medewerkers. In 2016 verkoopt Rapp het bedrijf echter aan Gustav Otto. De officiële oprichting van BMW is juridisch ook in 1916. Ze vieren dan ook hun 100-jarige bestaan niet zo lang geleden. Inmiddels heeft het bedrijf meer dan 100.00 medewerkers en boekten ze een omzet van 92,2 miljard in 2015, waarbij ze een totale winst maakten van 6,4 miljard. De laatste jaren van zijn de autoverkoop van BMW ook aanzienlijk gestegen. In 2005 werden er nog 1.328.000 verkocht. In 2010 was dit 1.461.000. Maar sinds die jaren steeg het aanzienlijk. In 2013 werden er namelijk al 1.964.000 auto's verkocht. En in 2014 zelfs 2.118.000, dit is bijna het dubbele van het jaar 2005. Uiteraard steeg de wint en omzet daarmee ook aanzienlijk en leidt BMW een zeer succesvolle periode.