Honda Hornet motoren te koop: tweedehands en nieuw

Honda Hornet

Honda Hornet – de horzels onder de motorfietsen

Je hebt ze overal ter wereld: motorvrienden die alleen maar met een naked bike willen rijden. Daarom produceert Honda sinds decennia succesvol voertuigen in de allrounder klasse, die te kijk lopen met hun kwalitatief hoge motortechniek, extreme veringen en krachtige schijfremmen. Alleen de motorophangingen worden bewust verstopt – de aandrijfmotoren van zulke bikes moeten „zweven“. Deze criteria gelden uiteraard ook voor het instapmodel van Honda.

De eerste Honda Hornet modellen

Al meer dan twaalf jaar bieden de Japanners een naked bike met de naam Hornet aan (Horzel in het Nederlands). In 1998 begon men de „Honda CB 600F Hornet“ naar Europa en vooral Amerika te exporteren. De typebenaming vertelt meer dan het interne fabrieksnummer PC34: de eerste Hornet is uitgerust met de krachtige 600 cc-motor van de supersportmotor CBR600F. Deze heeft een vermogen van 69 kW. De eerste serie werd tot 1999 zeer succesvol verkocht. Vanaf 2000 volgden de modellen Honda Hornet en Hornet-S (PC36 ) met een vermogen van 70kW en wezenlijk hogere motortoerentallen.

Er wordt een krachtigere Honda Hornet gebouwd

Het model Fireblade CBR900RR zorgde in de Sportbike klasse voor veel opzien en erkenning bij de concurrenten. Dit stimuleerde Honda om een krachtigere Hornet te bouwen: de CB 900 F4 Hornet (SC048) die van 2002 tot 2005 geproduceerd werd. De gemodificeerde viertaktmotor van de Fireblade, een viercilinder seriemotor met 16 kleppen (DOHC) en elektronische brandstofinjectie met een ongeregelde katalysator, geeft de allrounder zeer sportieve waarden. De grote 80kW-motor (919cc) vereist een versterkt Mono-Backbone frame en zorgt voor een aanzienlijk droog gewicht van 218 kg.

De Honda Hornet van vandaag – alleen maar met 600cc-motor

De productie van naked bikes heeft nog altijd een belangrijke positie bij de Japanners. Ook van de Honda Hornet wil men geen afstand doen. Voor veel Honda-bikers is de Hornet echter alleen maar „echt“, als hij wordt aangedreven door een 600 cc-motor. De wereldwijd grootste fabrikant van gemotoriseerde tweewielers heeft sensibiliteit: momenteel wordt alleen nog maar de Honda Hornet 600 gebouwd met opvallende Italiaanse stijlelementen en decoratieve kleurcombinaties voor de tank, koplampen en het voorspatbord. Men kan kiezen uit Pearl lak in Acid Yellow of Cool White. Een ander alternatief is de Honda Hornet in Pearl Nightstar Black. Alle varianten bewijzen in dezelfde mate de technische voorsprong van de Japanners: zes versnellingen, een elektrostarter, transistorontsteking, een geregelde katalysator en dubbele koplampen horen tot de standaarduitrusting. Deze naked bike is helaas alleen optioneel voorzien van ABS.

Conclusie: de Honda Hornet is het ideale instapmodel – en een betrouwbaar cultobject op twee wielen!