Bugatti tweedehands & goedkoop via AutoScout24.nl kopen

Vind uw droomvoertuig
Helaas hebben wij geen overeenkomende auto beschikbaar. Wij hebben de volgende alternatieven voor u gevonden.

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Informatie over Bugatti

Van droomauto uit de „Roaring Twenties“ tot de Bugatti Veyron van het VW-concern

Een Italiaanse merknaam, een Franse productielocatie en een Duitse autofabrikant: met deze zeer internationale mengeling weerspiegelt de historische sportautofabrikant Bugatti uitstekend de ingrijpende veranderingen in de geglobaliseerde autowereld van vandaag. In het tijdperk van ondernemingsoprichter Ettore Bugatti hoorden de op kleine schaal geproduceerde auto’s uit de jaren ’20 en ’30 met een opvallend design en krachtige motoren tot de droomauto’s uit hun tijdperk. De sedans werden het symbool van luxe straatauto’s terwijl de sportauto’s dankzij hun succes op de Europese circuits de naam Bugatti tot een legende maakten. Voor zulke historische Bugatti modellen betalen verzamelaars vandaag de dag prijzen die alleen liefhebbers er voor over hebben. De gebeurtenissen in de oorlog en de kostenintensieve manier van produceren met de hand leidden er echter toe dat Bugatti midden jaren ’50 van de markt verdween. Vele decennia bleven de merkrechten ongebruikt. Pas in 1992 leefde het merk weer op onder Italiaanse regie met de Bugatti EB110.  Vervolgens kocht het Wolfsburgse VW-concern eind jaren ‘90 de merkrechten en plande een nieuwe fabriek in de historische productiestandplaats in de Elzas. Hier werd uiteindelijk in 2005 begonnen met de productie van de door  VW ontwikkelde supersportauto Bugatti Veyron.

Dankzij technische innovaties wordt het merk Bugatti een icoon onder de raceauto’s

Het zakelijk gezien moedige idee van de Wolfsburgers om in een tijd waarin zuinige voertuigen de trend zijn eigen technologieën te ontwikkelen voor een raceauto met 1000 pk, zou ingenieur en designer Ettore Bugatti leuk gevonden hebben. Want nadat de Milanezen in 1909 in Molsheim de naar hem benoemde fabriek opgericht hadden, kreeg hij snel een reputatie als techniek-freak, die minder geïnteresseerd was in het maken van rationele, economische afwegingen dan in het consequent uittesten van wat technisch maakbaar was. Sinds de sigaarvormige raceauto Bugatti Type 10 uit 1908 behaalden de modellen uit Molsheim regelmatig overwinningen in alle belangrijke Europese races en zorgden ze voor furore met hun technische innovaties. In de jaren ’20 produceerde Ettore Bugatti de eerste seriemotor met acht cilinders. Deze werd een icoon in de raceauto T30 en werd in 1921 voor het eerst ingezet in het eerste straatmodel van het merk, de Bugatti T28.

De grote tijd van de sedans en toerwagens van Bugatti

In de „Roaring Twenties“ veroverden de sedans en cabriolets met een grote cilinderinhoud van Bugatti een plaats in het segment van de luxe voertuigen. De Bugatti T44 met zijn achtcilindermotor en een cilinderinhoud van 3 liter werd tot in de jaren ’30 meer dan 1000 keer verkocht. Het tweede verkoopsucces werd de 135 pk toerwagen van het type 57. Deze werd tot in het oorlogsjaar 1939 gebouwd en hiermee behaalde coureur Pierre Veyron de laatste overwinning van het merk Bugatti. Het verdiende geld vloeide echter ook naar minder succesvolle prestigeprojecten zoals de Bugatti Royale, die als een soort langgerekte sedan met 300 pk nieuwe maatstaven in de luxe klasse moest zetten. Er werden echter slechts zes exemplaren van gebouwd. Ook met het naoorlogse model Type 101 uit 1951, die technisch gezien nog op de Bugatti T57 gebaseerd was, kon het bedrijf dat na de dood van Ettore Bugatti in 1947 voorgezet werd door familie niet meer aansluiten aan oude successen. Midden jaren ‘50 eindigde de Bugatti productie met een prototype voor racegebruik.

Met de EB 110 en de Veyron leeft het merk Bugatti weer op

Ook tientallen jaren later bleek het niet zo makkelijk te zijn om met legendarische namen geld te verdienen in de auto-industrie. De Italiaanse ondernemer Romano Artioli begon eind jaren ‘80 onder de merknaam Bugatti aan een nieuwe productie en kocht kort daarna het traditionele Britse merk Lotus erbij, vervolgens ging hij in 1995 met zijn supersportauto Duo failliet. Desondanks werd er één model vervaardigd: de Bugatti EB 110. De auto met vierwielaandrijving zag eruit als een Lamborghini en had met zijn 3,5 liter V12-motor een prestatievermogen van 560 pk (411 kW). Hij werd in een oplage van bijna 300 voertuigen in de Italiaanse fabriek gebouwd. In 1998 kwamen de naamsrechten van Bugatti in handen van het Volkswagen-concern en ging de productie van het prestigeproject Bugatti Veyron weer van start in dehistorische productieplaats in de Elzas. In 2005 werd hier de eerste Bugatti Veyron coupé gepresenteerd. Vier jaar later introduceerde VW de supersportauto Bugatti Veyron Grand Sport. Deze roadster had een prestatievermogen van 1001 pk (736 kW) en bereikte  maximumsnelheid van meer dan 400 km/u.