Iveco tweedehands & goedkoop via AutoScout24.nl kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht
De voertuigcollectie van Iveco Allianties, overnames en de versmelting van historische merken binnen de sector van de utilitaire voertuigen zijn kenmerkend voor de geschiedenis van de tot het Fiat-concern horende Italiaanse voertuig- en motorenfabrikant Iveco. Sinds de oprichting van de Industrial Vehicle Corporation in 1975 was Fiat de stuwende kracht die van Iveco een wereldconcern maakte. Een wereldconcern dat het gehele spectrum aan utilitaire voertuigen aanbiedt, van bussen en vrachtwagens in alle gewichtsklassen tot aan brandweerwagens. Sinds 2007 breidde Iveco zijn collectie nog verder uit met pick-ups en terreinwagens.

Het ontstaan van het Iveco-concern

In de kern was Iveco een vereniging van de bedrijfswagentakken van Fiat, Lancia en Alfa Romeo en de Italiaanse vrachtwagenproducent OM. Daar sloten zich later nog de Duitse vrachtwagenproducent Magirus-Deutz en de Franse vrachtwagenproducent Unic bij aan, en weer later werden de bustak van Renault, de vrachtwagentak van Ford Europa en het Spaanse vrachtwagenmerk Pegaso bij Iveco opgenomen. De bussen werden later voornamelijk onder de fabrikantennaam Irisbus op de markt gebracht. Voor zijn minibussen en vrachtwagens werd de eigen naam Iveco gebruikt, nadat enkele modellen tot in de jaren ’80 ook nog onder de oorspronkelijke producentbenamingen verkocht waren. De historische merknaam Magirus hield Iveco alleen aan voor de brandweerwagens die werden aangeboden.

De historische Iveco vrachtwagenseries

Vanwege de gecompliceerde overnamestructuur hield Iveco na de bedrijfsoprichting in 1975 in de begintijd modellen van de verschillende partnerbedrijven in de collectie. Van deze vrachtwagens uit de lichte tot zware gewichtsklassen, die deels tot in de jaren ’90 geproduceerd werden, vormden de vrachtwagens uit de Iveco X-serie de instapmodellen. Deze lichte vrachtwagens voor verschillende carrosserieopbouwen waren nog door Fiat-dochter OM ontwikkeld en werden in Duitsland als Magirus-Deutz verkocht. De vrachtwagens uit de MK-serie van Magirus-Deutz, die in de gewichtsklassen van 6,6 tot 13,0 ton vielen, bleven in de collectie. Datzelfde gold voor de vrachtwagens met torpedofront van het traditionele Duitse merk, die tot 1992 als PA-serie geproduceerd werden. Middelzware en zware vrachtwagens kwamen van Fiat met zijn M- en T-series en de TurboTech- en TurboStar-modellen.

De eigen ontwikkelingen van Iveco in de vrachtwagenbouw vanaf 1992

Vanaf 1992 kwam Iveco in alle gewichtsklassen met nieuwe vrachtwagenmodellen, die het bedrijf nu zelf ontwikkeld had en die daarom onder de eigen merknaam verkocht werden. In de gewichtsklassen van 6,5 tot 26 ton presenteerde Iveco de EuroCargo-modellen, die geleverd werden voor verschillende carrosserieopbouwen en met bestuurderscabines in drie verschillende groottes. In de gewichtsklassen van meer dan 26 ton presenteerde Iveco de EuroStar en de EuroTech, die vanaf 2002 door de serie Iveco Stralis werden afgelost. De collectie werd gecompleteerd door een vierwielaangedreven bouwplaatsvoertuig, welke als Iveco EuroTrakker, later als Iveco Trakker, op de markt kwam.

De camionettes en terreinwagens van Iveco

Op het gebied van camionettes bood Iveco sinds 1978 het model Iveco Daily aan. Met verschillende carrosserieopbouwen, als minibus of als bestelwagen was de Iveco Daily in de gewichtsklassen van 3,5 tot 6,5 ton vertegenwoordigd. In 2007 maakte Iveco gebruik van zijn samenwerking met de Spaanse terreinwagenproducent Santana om een eigen terreintoegankelijk model op de markt te brengen. De Iveco Massif was ontworpen als vierwielaangedreven voertuig voor bedrijfsmatig gebruik en als vrijetijdsauto, maar was ook als pick-up verkrijgbaar.

Mehr anzeigen