Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24-modelpagina-nieuwe-auto_02.jpg

Nieuwe Auto

1 / 3
AS24-modelpagina-nieuwe-auto_02.jpg
AS24-modelpagina-nieuwe-auto_03.jpg
AS24-modelpagina-nieuwe-auto_01.jpg

Nieuwe Auto

Na een huis is een auto de tweede duurste aankoop in een mensenleven, zo wil het cliché. Een nieuwe auto is een stevige investering, en die wil je dus zo goed mogelijk voorbereiden. Wat zijn de voor- en de nadelen, met welke kosten moet je rekening houden en op welke manier kun je een nieuwe auto betalen? In dit artikel gaan we dieper in op de in’s and out’s van de aanschaf. Lees meer

Wat zijn de voordelen van een nieuwe auto?

  • Een nieuwe auto kies en bestel je volledig zelf, dus die kun je ook naar eigen smaak aankleden. Bij een occasion moet je het doen met de kleur en de opties die de eerste eigenaar heeft gekozen.
  • Omdat een nieuwe auto net van de band is gerold, zijn alle onderdelen volledig nieuw. De onderhouds- en voorgeschiedenis van de auto is dus zo klaar als een klontje.
  • Met een nieuwe auto profiteer je optimaal van de fabrieksgarantie die de automerken bieden. Standaard is dat twee jaar, maar er zijn ook merken die meer bieden als je hun onderhoudsplan volgt. Het maximum is op dit moment tien jaar, bij Toyota en Lexus.
  • Je bent er zeker van dat je met de nieuwste technologie rijdt als je een nieuwe auto koopt. Of het nu om de aandrijving, het infotainment of de rijveiligheid gaat: moderner dan een nieuwe auto kan niet.

Wat zijn de nadelen van een nieuwe auto?

  • Nog een cliché wil dat een nieuwe auto nog maar half zoveel waard is als je hem de showroom uitrijdt. Dat is wat overdreven, maar de waardevermindering is reëel: alleen bij heel exclusieve modellen kun je wellicht je oorspronkelijke investering ooit terugzien.
  • De aanschafprijs van een nieuwe auto ligt dus flink hoger dan die van een occasion. Bovendien zijn er bij de catalogusprijs van een nieuwe auto nog geen opties meegerekend. Bij de vraagprijs van een occasion is dat wel het geval.
  • Tenzij je je tevreden stelt met een stockwagen moet je vaak lang op de levering nadat je je nieuwe auto hebt besteld. De nasleep van de coronacrisis heeft die wachttijden bovendien nog langer gemaakt, zeker bij populaire modellen.
  • Zeker wanneer je van plan bent om lang in je nieuwe auto te rijden, is het lastig te bepalen welke aandrijfvorm je moet kiezen. Stap je nu al over op elektrisch of loont het om toch nog een diesel te kopen?

Hoeveel kost een nieuwe auto?

Wil je een stadsauto die je maar sporadisch gebruikt voor de boodschappen, een ruime en comfortabele stationwagon voor het hele gezin, een elektrische SUV of een sportwagen voor de weekends? Dat bepaalt je prijs in eerste instantie. Feit is alleszins dat de coronacrisis, de toegenomen inflatie en de investeringen in veiligere en zuinigere auto’s de nieuwprijzen flink hebben doen stijgen.

Vandaag de dag is het A-segment bijna volledig verdwenen, dus voor een stadsauto ben je al bijna automatisch aangewezen op het B-segment. Daar beginnen de prijzen vaak vanaf 20.000 euro. Zoek je een ruime en comfortabele stationwagon in het C-segment of D-segment, dan zijn startprijzen van 30.000 euro voor een mooi exemplaar geen uitzondering meer. Voor een elektrische SUV mag je rekenen op prijzen tussen 40.000 en 50.000 euro, voor sportwagens alles vanaf 30.000 euro (Mazda MX-5) tot meer dan 100.000 euro (Porsche 911).

Bovenop de catalogusprijs komen vaak nog extra kosten in de vorm van de optielijst. Metaalkleur voor het koetswerk is een klassieker, en bij Aziatische merken vaak ook de enige optie. Bij andere merken, meestal Europese, is een optielijst vaak een lange lijst met individuele extra’s om je auto te personaliseren en sportiever of luxueuzer aan te kleden. Maar daardoor loopt de rekening vaak flink op, en 10.000 euro bovenop de catalogusprijs is voor een mooi aangeklede auto dan geen uitzondering...

Vergeet niet dat er nog de nodige belastingen en verzekeringen komen kijken bij de aankoop van een nieuwe auto. De hoogte van de belasting die je betaalt hangt af van het vermogen en de uitstoot van je motor, het soort brandstof en het gewicht van de auto. Je moet je auto ook verzekeren, regelmatig onderhouden en het benzine-, diesel- of elektriciteitsverbruik incalculeren. Al die factoren worden soms in één getal doorberekend onder de noemer kilometerkostprijs of total cost of ownership (TCO).

Hoeveel korting krijg ik op een nieuwe auto?

Tijden veranderen: de winstmarges in de branche staan flink onder druk, dus de offerte van de ene dealer tegen die van de andere uitspelen leveren niet meer het succes van vroeger op. Niets staat je natuurlijk in de weg om korting te vragen. Een klassieke manier is om te wachten tot januari, een periode waarin veel merken uitpakken met flinke kortingen en andere interessante promoties. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een model dat einde reeks is of voor een stockmodel.

Hoeveel garantie krijg ik op een nieuwe auto?

Tegenwoordig is het wettelijk verplichte minimum twee jaar fabrieksgarantie. Bij sommige merken kun je bijbetalen voor een of meerdere jaren extra fabrieksgarantie, andere bieden het standaard aan. Vaak hangt die uitgebreide fabrieksgarantie vast aan een bepaalde kilometerstand.

De meeste Europese merken houden zich standaard aan het wettelijke minimum van twee jaar garantie. Veel Aziatische merken kiezen voor vijf jaar fabrieksgarantie als extra argument om op te kunnen boksen tegen de Europese gevestigde waarden. Er zijn ook uitschieters: Kia en MG bieden bijvoorbeeld zeven jaar garantie, Toyota en Lexus bieden sinds kort zelfs tien jaar garantie aan.

Hoe financier ik mijn nieuwe auto?

Tenzij je de luxe hebt om via je werk een bedrijfsauto te krijgen – waar je uiteraard ook een deel zelf voor betaalt – of als zelfstandige of bedrijfsleider een auto op je zaak in te kunnen schrijven, betaal je de aankoop van een nieuwe auto volledig zelf. Het hele aankoopbedrag in één keer betalen gebeurt in de praktijk niet zo heel vaak. Meestal ga je bij de bank of bij de dealer een verkoop op afbetaling of een consumentenkrediet aan. Je betaalt dan een voorschot en betaalt het restbedrag in vaste maandelijkse overboekingen. Private lease is een mogelijkheid voor particulieren om voor een vast maandbedrag een auto te leasen. Dat bedrag ligt relatief hoog, maar alle onderhouds- en verzekeringskosten zijn dan weer inbegrepen. Tot slot kun je je auto ook delen. Andere gebruikers betalen je dan een bedrag wanneer zij je auto gebruiken.