Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mini_classic_mini_hatch_21.jpeg

Kleine Auto

1 / 6
mini_classic_mini_hatch_21.jpeg
mini-cooper_6.jpeg
citroen_2cv_spot_9.jpeg
dacia_spring_5.jpeg
fiat_500_la_prima_-_italia_cabrio_4.jpeg
hyundai_i10_n_line_414.jpeg

Sterke punten

  • Compacte afmetingen
  • Laag verbruik
  • Lage onderhoudskosten

Zwakke punten

  • Beperkte bagageruimte
  • Minder comfortabel op de snelweg
  • Hoge aanschafprijs elektrische modellen

Overzicht van de populairste hatchback

Deze modellen zijn ver vooruit

Alle informatie over de kleine auto

De kleine auto heeft in Nederland een vaste plaats veroverd. Van de dwergauto van vroeger is hij uitgegroeid tot het moderne A- en B-segment. Kleine auto’s zijn populair om hun compacte formaat en zuinigheid. Lees over de geschiedenis, populaire modellen en de verschillen tussen het A- en B-segment. Lees meer.

Kenmerken van kleine auto

De kleinste auto’s worden ook wel stadsautootjes genoemd. Hét kenmerk is dus het formaat van de auto. Daarmee hangt de beperkte interieurruimte samen én het lage gebruik. Met de kleinste auto’s – de ‘A-segmenters’ – onderneem je echter geen lange reizen over de snelweg, je blijft het liefst in de buurt van je thuisadres en de supermarkt. Ook in het A-segment hebben de auto’s een hatchback. Denk maar aan de Fiat 500, de Renault Twingo, de Volkswagen Up!, de Hyundai-i10 en de Peugeot 108.

Iets grotere modellen, met een ruimer interieur, meer bagageruimte en krachtigere motoren – maar kleiner dan bijvoorbeeld de Opel Astra, de Volkswagen Golf en de Peugeot 308, modellen in het C-segment – vormen het B-segment. B-segmenters zijn minder stadsauto en beter geschikt voor langere afstanden. Terwijl ze nog steeds zuinig in gebruik zijn. De bekendste modellen in het B-segment zijn de Volkswagen Polo, de Renault Clio en de Opel Corsa.

De populairste kleine auto’s

De populairste kleine auto’s in het A-segment:

  • Kia Picanto – een van de bestverkochte modellen in Nederland en biedt een praktische indeling, moderne technologie en een lage prijs

  • Toyota Aygo – deze Japanse stadsauto was jaren een drielingbroertje van de Citroën C1 en de Peugeot 108; de nieuwe Aygo X is een soort crossover, met een verhoogde rijpositie en een gedurfd design

  • Volkswagen Up! – drielingbroertje van de Skoda Citigo en de Seat Mii – biedt een verrassend ruim interieur en staat bekend om zijn betrouwbaarheid

  • Hyundai-i10 – biedt veel waarde voor zijn prijsklasse, met moderne veiligheidsfuncties en een comfortabele rijervaring

  • Fiat 500 – de nieuwe elektrische Fiat 500e is compact en milieuvriendelijk, met een nostalgisch ontwerp dat herinneringen oproept aan de klassieke Fiat 500

Kleine auto’s in het B-segment:

  • Renault Clio – biedt een ruim interieur, moderne technologie en een aantrekkelijk design

  • Peugeot 208 – combineert een stijlvol design met zuinige motoren en is er ook volledig elektrisch, net als zijn neefje, de Opel Corsa

  • Ford Fiesta – is ook in de nieuwste generatie een populaire keuze door zijn rijdynamiek en veiligheid

  • Volkswagen Polo – hoge bouwkwaliteit, premium interieur en veel motoropties

Maar er zijn nog veel meer populaire B-segmenters, zoals de Dacia Sandero, de Toyota Yaris, de Citroën C3 en de Fiat Panda – een van de goedkoopste auto’s op de markt.

Méér dan een budgetkeuze

Aanhakend aan die laatste opmerking: vroeger was de keuze voor een kleine auto vooral een budgetkwestie. Maar compacte auto’s zijn volwassen geworden en fabrikanten brachten ook kleine ‘premiumauto’s’ uit. De Fiat 500 is daar een mooi voorbeeld van. Jonge kleine auto’s doen daardoor niet per se onder voor grotere op het gebied van comfort, technologie, uitrusting en veiligheid.

Kleine elektrische en hybride auto’s

Veel fabrikanten hebben de afgelopen jaren geïnvesteerd in duurzame kleine elektrische en hybride auto’s. Elektrificatie brengt echter uitdagingen met zich mee voor kleine auto’s want de batterijen zijn zwaar en kostbaar, waardoor kleine auto’s ook zwaar en duur en dus minder aantrekkelijk worden. Desondanks hebben enkele fabrikanten elektrische kleine auto’s gelanceerd.

Populaire elektrische kleine auto’s in Nederland

  • Fiat 500e - volledig elektrische versie van de 500 biedt een degelijke actieradius voor vooral stadsritten.

  • Dacia Spring – goedkoopste volledig elektrische auto, met een grappig stoer uiterlijk

  • Fiat Topolino – elektrische microauto met een beperkt bereik, perfect voor korte stadsritjes; deelt zijn platform met de Citroën Ami en Opel Rocks-e.

  • Smart EQ fortwo – de elektrische Smart is zeer wendbaar en ideaal in de stad en biedt eenvoudige oplaadmogelijkheden

  • Renault Twingo Electric – combineert de voordelen van een compacte stadsauto met de nieuwste elektrische aandrijftechniek

Geschiedenis van de kleine auto in het kort

De term "kleine auto" heeft door de jaren heen verschillende betekenissen gehad. Na de Suez-crisis in 1956, toen olieprijzen stegen, ontstond een sterke vraag naar kleine, zuinige, goedkope auto's. Daardoor kwamen de zogenoemde dwergauto’s in zwang in Europa – modellen als de BMW Isetta en de Messerschmitt KR200. Deze kleine autootjes boden ruimte voor twee personen en je mocht sommige rijden met een motorrijbewijs.

De eerste échte kleine auto was de Morris Mini Minor / Austin Seven, die in 1959 verscheen. Later werd die simpelweg bekend als de Mini. De Mini, met zijn innovatieve en ruimtebesparende ontwerp, markeerde een nieuw tijdperk voor kleine auto’s en inspireerde veel andere fabrikanten.

De rol van DAF in Nederland

DAF, het Nederlandse automerk, speelde ook een grote rol in de opkomst van kleine auto’s in Nederland. DAF introduceerde de 600, waaruit het ook de 750, Daffodil en de DAF 33 ontwikkelde. Deze modellen waren geliefd vanwege hun eenvoudige bediening, dankzij de Variomatic-transmissie, en hun robuuste bouw en bescheiden verbruik. DAF was vooral in Nederland populair en symboliseerde betaalbare en betrouwbare mobiliteit, en het merk viel vooral in de smaak bij mensen die niet met een conventionele versnellingsbak overweg konden.

Ontwikkelingen vanaf de jaren zeventig

Vanaf de jaren zeventig werd het bewustzijn over brandstofefficiëntie steeds belangrijker, mede als gevolg van de oliecrisis in 1973. Autofabrikanten begonnen in te spelen op de vraag naar kleinere, zuinigere auto's die ook gemakkelijker te parkeren waren in de steeds drukkere Europese steden.

Het A-segment kwam eind jaren zeventig op als een categorie voor auto's die puur functioneel moesten zijn voor kortere ritten, vooral in de stad. Denk aan auto’s zoals de Peugeot 104, de Ford Fiesta, Opel Corsa, de Fiat 127 en de oorspronkelijke Fiat Panda, die populair werd door zijn simpele ontwerp en robuuste karakter. In Nederland bleef bovendien de vraag naar de Citroën 2CV – de Lelijke Eend, zéér eenvoudig en betaalbaar – groot.

Populaire kleine auto’s van vroeger

  • Fiat 500 – een ware klassieker, geliefd om zijn retro-uiterlijk en gebruiksvriendelijkheid; compact, licht en makkelijk te besturen

  • Citroën 2CV – eenvoudig maar comfortabel, populair door zijn unieke, ouderwetse design

  • Volkswagen Kever – hoewel vaak gezien als iets groter, valt de Kever in wat we nu het compacte segment noemen; hij was populair door zijn betrouwbaarheid

  • Ford Fiesta – stond al in de jaren tachtig bekend om zijn betrouwbaarheid en prestaties

  • Opel Corsa – al in de jaren tachtig en negentig populair vanwege comfort en prijs

  • Peugeot 205 – opvolger van de Peugeot 104 met een lichtgewicht ontwerp en speels rijgedrag, favoriet onder jonge bestuurders

De Japanse Kei-klasse

In Japan is de Kei-klasse ontstaan: een categorie van uiterst compacte en zuinige auto’s die speciaal zijn ontworpen om te voldoen aan de eisen voor belastingvoordelen voor kleine voertuigen. Deze auto’s zijn klein van formaat maar enorm populair in Japan. Hoewel de Kei-klasse specifiek is ontworpen voor de Japanse markt, zijn enkele Kei-auto’s, zoals de oude Suzuki Alto en de Daihatsu Cuore, ook in Nederland verkocht. Die voldeden vaak qua veiligheid en comfort minder aan de eisen van de Europese markt.

Veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen het A- en B-segment?
Het verschil zit hem vooral in de afmetingen. Gevolg daarvan is ook dat (de grotere) auto’s in het B-segment ook ruimer zijn, meer bagageruimte bieden, meestal voorzien zijn van een grotere motor en dus iets beter geschikt zijn voor langere reizen over grotere afstanden.
Wanneer is een kleine auto écht een kleine auto?
Auto’s zijn in de loop der jaren steeds groter geworden, ook kleine auto’s. Dat is een gevolg van het feit dat de mens steeds groter is, hogere eisen stelt aan comfort en ruimte én ook doordat overheden steeds hogere veiligheidseisen stellen. Vergelijk een Fiat 500 of een Mini maar eens met een nieuwe Fiat 500 of MINI 3-deurs – hoewel de laatste vergelijking niet helemaal eerlijk is, omdat de nieuwe helemaal niets met de oude te maken heeft.

Meer informatie

Meer details