Smart tweedehands & goedkoop via AutoScout24.nl kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Het smart-concern is een erg jonge, vooruitstrevende firma, maar kan als 100% dochteronderneming van de Daimler-Chrysler AG vertrouwen op uitstekende research en ervaring. De oprichting van de smart GmbH begon zich pas in 1993 af te tekenen. Precies in dat jaar, in januari, ontstond bij de voormalige Mercedes Benz AG voor het eerst de gedachte aan een kleine wagen die geschikt was voor de grote stad - er werd een onderzoek gestart naar de haalbaarheid ervan. Vervolgens ging, voor een concerngeschiedenis, alles relatief snel in zijn werk: in maart 1993 werd op een persconferentie de geplande joint venture van Mercedes Benz AG met SMH (nu The Swatch Group Ltd uit Zwitserland)) aangekondigd met betrekking tot de gezamenlijke ontwikkeling, productie en verkoop, waarop in april de Micro Compact Car AG werd opgericht met Biel in Zwitserland als hoofdkantoor van de onderneming.

Een mooie anekdote is de helemaal niet zo vanzelfsprekende naam van het concern. Op het eerste gezicht zou men kunnen vermoeden dat smart is afgeleid van het Engelse woord "smart", wat zowel slim of intelligent betekent. Natuurlijk is dit een vingerwijzing naar het onconventionele, nieuwe en het vindingrijke concept van de firma, maar toch steekt er meer achter deze afkorting. De "s" van Swatch, de "m" van Mercedes en tot slot het Engelse woord "art" vormen samen op de eerste plaats de firmanaam, maar tevens het logo en de ideologie van de firma. "Art" betekent kunst en moet op deze manier het eigenzinnige, moderne en individuele karakter van de auto vertegenwoordigen. Verder heeft smart zelf besloten, de firmanaam met klein letter te schrijven om ten eerste te onderstrepen, fabrikant te zijn van compacte en snelle stadsauto's, maar tevens om de gelijkwaardigheid van de beide oprichters te benadrukken.

Aangezien de ontwikkeling en de research snel vorderden, werd in september 1995 op de Frankfurter autobeurs IAA voor het eerst een smart-conceptstudie voorgesteld. Vanwege de positieve reacties op deze studie werd de ontwikkeling verder opgedreven en precies twee jaar na de presentatie van het concept werd, wederom op de IAA, de smart city-coupé (nu smart fortwo coupé) voor het eerst officieel geïntroduceerd. Op 27 oktober 1997 nam smart de productiefabriek in het Franse Hambach - die sindsdien "smartville" wordt genoemd - in gebruik in aanwezigheid van bondskanselier Helmut Kohl en de Franse minister-president Jacques Chirac, die de fabriek en daarmee smart op zich zien als bewijs van de Duits-Franse vriendschap. In oktober van het daaropvolgende jaar werd de smart city-coupé in Midden-Europa op de markt gebracht, in november nam de toenmalige Daimler-Benz AG MCC (Micro Compact Car) smart voor 100% over en de directie verhuist van Biel naar Renningen bij Stuttgart. Kenmerkend voor het jonge concern: sinds 1999 verkoopt smart als eerste automobielfabrikant motorvoertuigen via het internet.

In de daaropvolgende jaren ontsloot zich voor smart een steeds grotere markt. De smart cabrio vond in de zuidelijke metropolen gretig aftrek en de Aziatische, vooral de Japanse markt, waarvoor een extra smal model, de smart k (in het Japans kei-jidousha, oftewel een licht, eenvoudig voertuig) werd ontwikkeld, liep niet alleen vanwege de oplossing voor het parkeerprobleem warm voor de handige, kleine wagen, maar ook vanwege zijn relatief geringe verbruik. Ook de ontwikkeling werd voortgezet, de modellen smart cdi (in 1999), smart crossblade (in 2002), smart roadster (in 2003) en smart roadster-coupé (in 2003) werden op de markt geïntroduceerd. Verder werd in april 2002 de smart BRABUS GmbH opgericht als joint venture tussen de toenmalige MCC smart GmbH (sinds september 2002 omgevormd in smart GmbH) en de BRABUS GmbH. BRABUS is een ervaren autotuner en veredelaar die de toch al onconventionele smart nog individueler maakt. In maart 2004 werden de eerste BRABUS-modellen (smart roadster BRABUS en smart roadster-coupé BRABUS) op de internationale markt geïntroduceerd, gelijktijdig met de eerste vierzits smart en de smart forfour, die in samenwerking met de Japanse autoproducent Mitsubishi onstond. Ook van dit model zijn sinds februari 2005 door BRABUS veredelde varianten verkrijgbaar.

Nu is de smart GmbH zelfs goed op weg om de nogal tegen kleine wagens gekante markt in de Verenigde Staten te veroveren. De verkoopcijfers stijgen in een fors tempo en dankzij het goede ecologiebeleid van de onderneming en het toenemende milieubesef en de groeiende vraag van de bevolking naar kleine, wendbare, sportieve en efficiënte stadsauto's mag smart zich vermoedelijk ook in de Verenigde Staten over een groeiend aantal klanten verheugen.

Mehr anzeigen