Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
cupra-formentor-front

Cupra Formentor

1 / 3
cupra-formentor-front
cupra-formentor-side
cupra-formentor-back

Sterke punten

  • Sportieve uitstraling
  • Sportief rijgedrag
  • Plug-in hybride aandrijflijnen

Zwakke punten

  • Niet alle motoren in Nederland leverbaar
  • Infotainment vergt gewenning
  • Hoge tildrempel kofferbak

CUPRA Formentor : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de CUPRA Formentor, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Cupra Formentor: het eerste eigen model van Cupra

De in 2020 uitgebrachte Formentor is het eerste model dat Cupra, het sportieve submerk van Seat, zelf ontwikkelde. Sportieve looks, dito rijgedrag en fiscaal interessante motoren maken de Cupra Formentor tot een interessante aanbieding. Voor het volledige aanbod moet je echter de occasionmarkt op. Lees verder

Interesse in een Cupra Formentor

Cupra Formentor occasions
Cupra Formentor nieuwe auto's
Cupra Formentor dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Formentor steekt niet onder stoelen of banken dat hij sportiviteit ademt. Elke hoek van de carrosserie, elk velgendesign en elke lakkleur benadrukt de sportieve aspiraties.
  • Het onderstel van de Cupra Formentor maakt zijn sportieve aspiraties waar. Dit is een auto voor mensen die nog graag een potje sturen.
  • Het crossover-design zorgt er voor dat de Cupra Formentor ook praktisch is voor dagelijks gebruik.
  • In Nederland is de Cupra Formentor alleen als plug-in hybride leverbaar, wat de vanafprijs van het model drukt.

Technische gegevens

Motorisatie

Qua motorisatie houdt Cupra de Nederlandse prijslijst van de Formentor in ieder geval overzichtelijk. In Nederland levert Cupra de Formentor namelijk alleen als plug-in hybride. Die aandrijflijn bestaat uit een 1,4-liter viercilinder turbomotor die samenwerkt met een 85 kW sterke elektromotor. Een accu van 10.4 kWh (netto) zorgt voor de stroomvoorziening van de elektromotor. Met een volledige lading stroom kun je tot 58 kilometer volledig elektrisch rijden.

De plug-in hybride aandrijflijn van de Cupra Formentor staat op de prijslijst in twee vermogensversies. Zo is er een versie met 150 kW (204 pk) en een sportieve Formentor VZ met 180 kW (245 pk). De CO2-uitstoot blijft voor beide versies ruimschoots onder de 40 g/km, waardoor ze beide fiscaal interessant geprijsd zijn. Het verschil in prestaties tussen beide versies is niet wereldschokkend. De sprint naar de 100 km/u raffelt de 204 pk sterke versie af in 7,8 seconden, de VZ doet daar 7 seconden over. Het verschil in topsnelheid bedraagt 5 km/u, respectievelijk 205 km/u en 210 km/u.

Hoewel deze plug-in hybride aandrijflijnen voldoende vermogen leveren om de Formentor aardig goed van zijn plek te laten komen, is het wel jammer dat de absolute topversies van het model aan ons voorbijgaan. Cupra biedt de Formentor in de rest van Europa namelijk ook aan als 2.0 TSI 4Drive met 227 kW (310 pk) of als VZ5 met de legendarische 2,5-liter vijfcilinder turbomotor van Audi. In dat geval heb je maar liefst 286 kW (390 pk) onder je rechtervoet. Wil je één van deze motoren hebben, dan zal je de buitenlandse occasionmarkten af moeten struinen. De 2.0 TSI 4Drive is héél kort geleverd in Nederland, van november 2020 tot april 2021.

Afmetingen

Met een lengte van 4,45 meter, breedte van 1,83 meter en hoogte van 1,51 meter parkeert Cupra de Formentor midden in het C-SUV segment. De Formentor staat op het MQB-platform van de Volkswagen Groep. Dat is hetzelfde platform waarop ook andere C-SUV’s als de Volkswagen Tiguan, Seat Ateca en Skoda Karoq staan. Met de dynamische looks van de Formentor spreekt Cupra echter wel een heel andere doelgroep aan dan die auto’s.

De bagageruimte van de Cupra Formentor is door de plug-in hybride aandrijflijn helaas niet heel groot meer. Je kunt namelijk voor 345 liter aan bagage meenemen, waar dat bij de overige varianten van de Formentor 450 liter is. Ter vergelijking: de Seat Ateca biedt ruimte voor maar liefst 510 liter aan bagage. In dit opzicht moet je dus wel wat inleveren bij de Cupra Formentor. Daar staat tegenover dat de inzittenden op de achterbank meer dan voldoende ruimte hebben door de relatief langere wielbasis en de extra lengte van de Formentor.

Cupra Formentor
Marktintroductie 2020
Lengte x breedte x hoogte 4,45 m x 1,83 m x 1,51 m
Wielbasis 2,68 m
Inhoud bagageruimte 345 l
Ledig gewicht 1.580 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.120 kg
Cilinderinhoud 1.395 cm3
Vermogen 150 – 180 kW (204 – 245 pk)
Koppel 350 Nm
Topsnelheid 205 – 210 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,8 – 7,0 sec
Tankinhoud 40 l
Verbruik 1,3 – 1,5 l/100 km
CO₂-uitstoot 28 – 33 g/km

Varianten

Cupra levert de Formentor in een aantal varianten. Het eerste onderdeel van de selectie is het kiezen van een motorisering, want daarmee elimineer je direct een aantal keuzes. De 204 pk sterke Formentor is er namelijk alleen als Essential en Business, terwijl de 245 pk sterke aandrijflijn alleen de VZ Performance en VZ Copper Edition als keuzemogelijkheden heeft. Cupra biedt geen losse opties, dus als koper ben je gebonden aan deze varianten.

Deze varianten lopen op in luxe. Op de Essential krijg je onder meer 18-inch lichtmetalen wielen, een navigatiesysteem met 12-inch touchscreen en draadloze Apple CarPlay en Android Auto, Full LED-koplampen, klimaatcontrole met drie zones, adaptieve cruise control en Keyless Entry. Daarmee is de Essential in feite al behoorlijk compleet. Kijken we even verder, dan voegt de Business daar onder meer stoelverwarming vóór, een achteruitrijcamera, parkeersensoren voor en achter en een dodehoeksensor aan toe.

Bij de VZ-versies komt het sportieve karakter van de Cupra Formentor pas écht goed naar boven. Je zit dan voorin namelijk op kuipstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en kijkt uit op een verwarmd sportstuurwiel met een startknop zoals Ferrari’s die ook hebben. Ook krijg je zaken als Dynamic Chassis Control, een panoramisch schuif/kanteldak, aluminium sportpedalen en een elektrisch bedienbare achterklep. De topuitvoering VZ Copper Edition, de naam zegt het al, voegt daar 19-inch wielen met koperkleurige accenten en een speciale interieuraankleding aan toe.

Prijzen

De prijslijst van de Cupra Formentor begint bij ongeveer 47.000 euro voor de 1.4 TSI e-Hybrid als Essential. De VZ Performance, met 245 pk, ontstijgt de grens van 50 mille en kost net geen 55.000 euro. Voor de topuitvoering, de VZ Copper Edition, ben je net geen 58.000 euro kwijt. Vergeleken met de concurrentie in dit segment is de Formentor beslist geen koopje te noemen, maar hij is ook niet extreem duur. Daarnaast is een groot deel van de uitrusting waarvoor je bij de concurrentie moet bijbetalen al inbegrepen in de diverse varianten.

Heb je geen trek in de bovenstaande plug-in hybride aandrijflijnen, dan biedt de occasionmarkt soelaas. Als occasion is de Cupra Formentor namelijk in veel meer motorvarianten leverbaar, met name omdat diverse autobedrijven ze uit het buitenland importeren. De meest betaalbare Formentor-occasions hebben een 1.5 TSI met 110 kW (150 pk) onder de kap, een motor die Cupra eveneens niet levert in Nederland. De prijzen daarvan beginnen bij zo’n 30.000 euro. Voor een plug-in hybride Formentor moet je denken aan bedragen van minimaal 35.000 euro.

Heel soms duikt er een Formentor VZ5 met vijfcilinder op tussen de Nederlandse occasions. Dan moet je echter wel denken aan prijzen die boven de 70.000 euro liggen. De 2.0 TSI 4Drive komt iets vaker voor als occasion, maar ook dan ben je al snel 45.000 tot 50.000 euro kwijt.

Design

Buitenkant

Het ontwerp van de Formentor is opvallend en kenmerkend, met een sportieve uitstraling en een gedurfde, dynamische vormgeving. Aan de voorkant valt meteen de agressieve grille op, met het prominente Cupra-logo in het midden. De Full-LED koplampen dragen verder bij aan die agressieve en sportieve looks, maar doen tegelijkertijd ook denken aan SEAT-modellen als de Leon en Tarraco. Verder heeft de motorkap heeft scherpe lijnen en loopt deze naar buiten toe iets omhoog, waardoor de Formentor een krachtige uitstraling krijgt.

Langs de zijkanten van de Formentor zijn eveneens scherpe vouwlijnen te zien die de sportieve uitstraling versterken, met name onder de zijspiegels en bij de ‘heupen’ aan de achterkant. De daklijn heeft een coupé-achtige vorm, waardoor de auto een dynamisch profiel krijgt. De Formentor heeft ook opvallende wielkasten die de sportieve uitstraling versterken en ruimte bieden aan grote wielmaten.

Aan de achterkant heeft de Cupra Formentor een geïntegreerde dakspoiler en slanke LED-achterlichten die optisch met elkaar verbonden zijn dankzij een LED-strip en die daarmee de breedte van de auto benadrukt. Het ontwerp van de achterbumper is agressief en sportief, met een geïntegreerde diffuser en uitlaatsierstukken. Bij de plug-in hybride versies van de Formentor zijn deze helaas nep, alleen de 3.0 TSI 4Drive en de VZ5 hebben ‘echte’ uitlaatsierstukken, waarbij de VZ5 extra goed te herkennen is doordat de uitlaatpijpen schuin boven elkaar zijn geplaatst.

Binnenkant

Binnenin de Cupra Formentor begroeten twee grote schermen je: het digitale instrumentarium en het 12-inch touchscreen voor het infotainmentsysteem. Verder heeft het dashboard een strak en minimalistisch ontwerp, met name doordat Cupra het aantal fysieke knoppen reduceerde tot een minimum. Dat heeft tot gevolg dat je de meeste functies via het touchscreen bedient, iets dat even gewenning kan vergen als je geen ervaring hebt met recente producten van de Volkswagen Groep.

Qua aankleding maken de koperkleurige accenten het interieur van de Formentor uniek. Deze kleur vindt zijn oorsprong in het Cupra-logo, een tribal, en is terug te vinden op de stiksels en rondom de ventilatieroosters. Bij de VZ-modellen komen de kuipstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen daar nog bij. Deze kuipstoelen bieden een betere zijdelingse steun dan de standaard stoelen van de Formentor en dragen daarmee bij aan het sportieve karakter van de auto.

Veiligheid

Bij zijn debuut kreeg de Cupra Formentor de maximumscore van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests. Omdat Cupra deel uitmaakt van de Volkswagen Groep heeft het merk toegang tot zeer vooruitstrevende rijhulpsystemen. Denk aan een actieve rijstrookassistent, een automatische noodrem, adaptieve cruise control en dodehoekdetectie. Let er wel op dat niet al deze veiligheidssystemen standaard zijn.

Alternatieven

Het C-SUV-segment is behoorlijk groot, dus de Cupra Formentor heeft heel wat concurrentie te dulden. Opvallend genoeg komt een groot deel daarvan uit de gelederen van de Volkswagen Groep, denk dan bijvoorbeeld aan de Volkswagen Tiguan, Seat Ateca en Skoda Karoq. Andere alternatieven voor de Cupra Formentor zijn auto’s als de Renault Austral, DS 4 Crossback, Mercedes-Benz GLA, BMW X2 en Audi Q3 Sportback.

FAQ

Is er ook een elektrische variant van de Cupra Formentor?
Nee, Cupra levert geen elektrische variant van de Formentor. Het merk levert wel elektrische modellen, voorbeelden daarvan zijn de Born en Tavascan.
Is de Cupra Formentor sportief?
Ja, de Cupra Formentor heeft een sportieve inslag, al is hij ook weer niet overdreven ‘hardcore’. Het één en ander hangt natuurlijk wel af van de motorisering die je kiest. De 2.0 TSI 4Drive en de VZ5 zijn namelijk aanmerkelijk sportiever dan de plug-in hybride aandrijflijnen.
Wat kost de Cupra Formentor?
De Cupra Formentor is nieuw leverbaar ongeveer 47.000 euro. Voor een occasion ben je minimaal 30.000 euro kwijt.